Visą pasaulį sukrėtusios lėktuvų katastrofos Ispanijoje bei Kirgizijoje sudavė dar vieną smūgį sunkius laikus išgyvenančiai aviacijos pramonei.
Aukštų naftos kainų alinamos oro linijos pastaruoju metu badomos pirštais dėl kelionių saugumo, bendrovės priverstos mažinti skrydžių bei darbuotojų skaičių. Pastarieji streikuoja, norėdami didesnių atlyginimų. Pigių skrydžių bumas jau praeityje - dabar didelės kompanijos bando "suvalgyti" mažesnes "žuveles". Reklama
Po nelaimės Madride "Financial Times" žaibiškai išplatino "pavojingiausių pasaulio avialinijų dešimtuką".
Skrydžių saugumo sąraše paskutinę vietą užima valstybinė bendrovė "Turkish Airlines". Indeksas apskaičiuoja nuskristų kilometrų ir žuvusių keleivių santykį tarp 1973 ir 2007 metų.
Paskutinė turkų oro linijų nelaimė užfiksuota 2003 m., o per 1973 metais įvykusią katastrofą žuvo visi 346 lėktuvu skridę keleiviai. Priešpaskutinė dešimtuke: brazilų aviakompanija TAM, prieš ją - "Pakistan International Airline", kuriai ankščiau dėl saugumo trūkumo netgi buvo draudžiama skristi į Europą. Į dešimtuką taip pat pateko tokios aviacijos gigantės kaip "China Airlines", "Air India" ir "Korean Air".
Dešimtuke nėra nė vienos JAV ir Europos kompanijos.
Tačiau didžiausia aviakompanijų problema - kuro kaina, kuri, nepaisant laikinų korekcijų, jau ne vienerius metus žino vienintelę kryptį - į viršų. Atvirkščias procesas vyksta su bendrovių akcijomis: jos, lyg susitarę, paskutiniaisiais mėnesiais ritasi žemyn.
Kita problema - pasaulinis ekonomikos sulėtėjimas, prisidedantis prie keleivių skaičiaus bei gabenamų krovinių kiekio mažėjimo. Dėl paskutinių nelaimių Ispanijoje bei Kirgizijoje norinčiųjų skraidyti tikrai nepadaugės.
Minėtos problemos sprendžiamos klasikiniu būdu: mažinamas skrydžių bei darbuotojų skaičius. Darosi panašu, jog didėjant spaudimui, ne visoms kompanijoms pavyks sėkmingai išspręsti iškilusias problemas. Labai tikėtina, kad ateityje matysime keletą didelių įmonių susijungimų ar perėmimų. Neatmestina ir bankrotų tikimybė.
Ekspertai vieningai tvirtina, kad skrydžių rinka perpildyta, joje per daug veikėjų. Štai britų pigių skrydžių bendrovė easyJet liepos gale stipriai apkarpė skrydžių skaičių iš Vokietijos. "British Airways" pelnas krito daugiau nei 10 kartų. O punktualiausiomis Europoje laikomos Skandinavijos avialinijos (SAS) per antrąjį metų ketvirtį patyrė 411 mln. Švedijos kronų ( maždaug 150 mln. Lt) nuostolį.
JAV kompanijos "American Airlines" ir "Delta" investuotojų taip pat nepradžiugimo, pranešusios apie milijardinius antrojo ketvirčio nuostolius.
Tarp pralaiminčiųjų yra ir laimėtojų. Analitikai pozityviai vertina Vokietijos "Lufthansa" akcijas, nors kompanija pastaruoju metu ir turėjo problemų dėl streikuojančio personalo. Susitarimą, atrodo, pavyko pasiekti, tačiau ne visiems palankų. Ekspertai "Lufthansa" situaciją - lyginant su kitomis oro linijomis - laiko labai gera. Viena iš priežasčių - apsisaugojimas nuo svyravimų naftos rinkoje: didžioji dalis kuro kainos per ateinančius dvejus metus yra išvestinių finansinių produktų pagalba iš anksto fiksuota. Taigi jeigu nafta ir bus brangesnė už sutartą kainą, kompanija iš to tik laimės.
Panašu, kad Vokietijos lyderė ketina ir toliau aktyviai plėstis. Po sėkmingo šveicarų "Swiss Airlines" prisijungimo 2007 metais, labai tikėtinu laikomas "Austrian Airlines" įsigijimas. Spauda teigia, kad "Lufthansa" dairosi ir į kitų aviakompanijų akcijas. Spekuliuojama, kad tai galėtų būti Didžiosios Britanijos BMI, Vokietijos "TUIfly" ir "Condor" arba net "Alitalia", kuriai ankščiau neatsirado pirkėjų. Tiesa, "Austrian Airlines" perėmimu domisi ir prancūzų "Air France-KLM", turkų "Turkish Airlines" bei rusų aviakompanija S7, todėl Europoje didelę įtaką norinčiai išlaikyti "Lufthansai" būtų tikslinga neužleisti Austrijos rinkos konkurentams.
Paskraidžius po užsienį, galima pasidžiaugti sėkminga "flyLAL" veikla dar neužpildyta laikomoje Lietuvos skrydžių rinkoje. 2005-siais privatizuota kompanija pastaruoju metu džiugina neblogais rezultatais: bendrovė pirmąjį pusmetį iš skrydžių veiklos uždirbo dvigubai daugiau nei pernai, o keleivių skaičius padvigubėjo. Dideliais tempais pajamos auga ir iš krovinių gabenimo.
"flyLAL" tolesnei veiklos plėtrai planuoja prisitraukti viešojo kapitalo, todėl šiuo metu ruošiamasi grupės įmonių debiutui Varšuvos biržoje. Pirminis akcijų siūlymas turėtų įvykti dar šių metų spalio-lapkričio mėnesiais. Vilniaus biržą kotiruotis įmonės valdyba laiko tiesiog per maža.