Remigijus RAINYS
Jau kelerius metus sostinėje pavagiama maždaug po tiek pat automobilių. Per vienuolika 2002 metų mėnesių Vilniaus vyriausiojo policijos komisariato Autotransporto priemonių grobimų tyrimų skyriuje (APGTS) užregistruotos 1 105 automobilių vagystės, o šiemet per tą patį laikotarpį pavogta tik dviem automobiliais daugiau. Tačiau pernai skyriaus pareigūnams pavyko surasti tik 394 pavogtas autotransporto priemones, o šiemet per 11 mėnesių savininkams sugrąžinta jau 460 automobilių.
"Keistos" prabangių automobilių vagystės
Analizuodamas statistinius duomenis APGTS komisaras inspektorius Tadeušas Andrijevskis pastebėjo, kad šiemet sumažėjo motociklų vagysčių, tačiau vagys vis dažniau nuvairuoja prabangius automobilius, kuriuose įrengtos signalizacijos sistemos. Atrodytų, kad vagišiai pastebimai tobulėja ir tampa kvalifikuotais elektronikos specialistais, tačiau, pareigūnų duomenimis, paprasčiausiai gerokai padaugėjo sukčių, kurie, patys nusikaltėliams pardavę savo automobilį ir po to pranešę apie tariamą vagystę, bando dar gauti ir draudimo pinigus. Pasak T. Andrijevskio, tokie sukčiavimai sudaro apie 11-12 procentų visų užregistruotų autotransporto priemonių nuvairavimų.
Neseniai Vilniuje į policiją kreipėsi Latvijos pilietis, esą Lietuvos sotinėje jam pavogė išsinuomotą 2003 metų laidos automobilį "VW Sharan". Latvis tikino specialiai atvažiavęs į Gariūnus apsipirkti. Bevaikščiojant turguje iš jo kažkas pavogęs automobilio raktą. Sugrįžęs latvis automobilio neberado. Po kelių dienų pareigūnams panašią istoriją porino jau kitas latvis, esą netekęs 2002 metų laidos prabangaus automobilio "Peugeot". Keista, tačiau Vilniaus automobilių vagys kone tuo pačiu metu nuskriaudė artimus giminaičius - latviai pasirodė besą tikri pusbroliai. Tiriant šias tariamas vagystes paaiškėjo, kad abu atvykėliai, be jokių problemų išsinuomotais automobiliais kirtę Latvijos ir Lietuvos sieną (vėliau paaiškėjo, kad sienos kirtimas neužregistruotas nė viename pasienio punkte), savo mašinas pardavė vilniškiams nusikaltėliams, su kuriais buvo susitarę iš anksto. Latviai apie tariamas vagystes pranešė tik po paros, kai automobiliai jau buvo išgabenti į Baltarusiją. Nukentėjėliai tikėjosi iš policijos gauti pažymas apie vagystes ir ramiai grįžti į Latviją, kur lizingo ir nuomos kompanijoms visus nuostolius padengtų draudimas, tačiau jų planus suardė APGTS pareigūnai, labai greitai išsiaiškinę, kad automobiliai latvių nurodytose vietose nestovėjo ir jau daugiau kaip parą niekas jų nematė. Pežo praradusį latvį demaskuoti padėjo drauge su juo viename kambaryje viešbutyje apsistojęs pilietis. Jis patvirtino, kad kambario draugas savo transporto priemone jau kurį laiką nesinaudojo. Įrodymų priremtas atvykėlis prisipažino automobilį pardavęs už 2 000 eurų. Manoma, kad vienas iš šių automobilių jau tą pačią naktį nusikaltėlių kanalais buvo pergabentas į Baltarusiją, o kito Vilniuje laukė perpirkėjas iš Rusijos,su iš anksto užregistruotais rusiškais numeriais, kuriuos, prisukęs prie "Peugeot", ramiai kirto valstybinę sieną. Žinodami, jog gaus konkrečią mašiną, nusikaltėliai sugeba gauti gerai padirbtus ar net ant tikrų blankų užpildytus rusiškus ar baltarusiškus automobilio registracijos dokumentus su tikrais duomenimis ir valstybiniais registracijos numeriais, todėl nereikia vargti nei perkalinėjant numerius, nei kitaip klastojant identifikacijos duomenis. Apie demaskuotus ir sulaikytus latvius pranešta ir Latvijos policijai. Ši žadėjo pasidomėti ir taip lengvai automobiliais besišvaistančia lizingo ir nuomos kompanija.
Mūsuose išsinuomoti automobilį žymiai sunkiau - reikia turėti atitinkamą sąskaitą banke, sumokėti užstatą. Kliento asmenybe bei mokumu įsitikina ir draudimo kompanijos. O štai Latvijoje prabangias mašinas, kaip šiuo atveju, be jokių problemų išsinuomoja niekur nedirbantys bei jokių pajamų neturintys piliečiai ir atvažiuoja jais į Gariūnus nusipirkti rūbų!
Panašiai kitas nusikaltėlis, pateikęs padirbtą pasą, išsinuomojo net penkis naujutėlaičius vilkikus jau iš Lietuvos firmos (atseit puspriekabėms su kroviniais pervežti) ir išgabeno juos nežinoma kryptimi. Vėjo laukuose imta ieškoti tik pasibaigus nuomos terminui ir vilkikų nesulaukus. Tuomet ir paaiškėjo, kad pirkėjas pateikė pasą su perklijuota nuotrauka. Beje, klastotės nepastebėti, anot pareigūnų, galėjo tik ypatingai neakylas žmogus. Tokius nusikaltimus sostinėje vykdo labai gerai organizuotos grupės, iki menkiausių smulkmenų numatančios visas galimas situacijas ir, be jokios abejonės, turinčios pastovius ryšius tiek su pasienio tarnybomis, tiek su bendrininkais užsienyje. Šiemet sostinėje jau pavogti 45 nauji ir brangūs automobiliai, tačiau beveik per pusę sumažėjo tokių automobilių grobimai. Vasarą pareigūnams pavyko sulaikyti grupę kaukėtų nusikaltėlių, bandžiusių pagrobti naują automobilį "Peugeot", o kiek vėliau ir kaukėtus banditus, iš teisėto savininko atėmusius džipą "Mitsubishi Pajero".
Automobiliai išsiperkami turguje
Šiemet Vilniuje sulaikyta nemažai automobilių vagių grupuočių. Paaiškėjo, kad daugiau nei trečdalį jų sudaro ne sostinės gyventojai, o atvykę "gastrolieriai" iš Klaipėdos, Panevėžio ir kitų šalies vietovių. Atvykėliai glaudžiai bendradarbiauja su vilniečiais automobilių vagimis. Pastebėta, kad vilniečiai beveik nebevagia automobilių, dažniausiai pelnosi tarpininkaudami juos išsiperkant. Pavyko nustatyti, jog sostinės nusikaltėliai niekuomet patys neskambina savo aukoms. Laukiama, kol automobilį praradęs nelaimėlis pradės ieškoti tarpininko, per kurį vyks derybos dėl mašinos atgavimo, todėl skelbtis laikraščiuose apie norimą atgauti automobilį Vilniuje nepopuliaru. Paprastai žmonės eina į turgų ir klausinėja apie pavogtą mašiną ten besisukinėjančių nepažįstamų žmonių. Sumokėjus sutartą sumą kartais automobilis grąžinamas, tačiau neretai netrukus jis pavagiamas vėl. Kartais tarpininkai paprasčiausiai sukčiauja ir nelaimėlis ne tik neatgauna savo mašinos, bet ir netenka išpirkos pinigų, todėl visuomet geriau iš karto kreiptis į policiją.
Neramiai miega "VW Passat" savininkai
Liūto dalį tarp sostinėje pavogtųjų sudaro 10-12 metų senumo mašinos, kurios paprastai realizuojamos kituose miestuose ar užsienyje. Pavogti automobiliai Vilniuje beveik neardomi, nes policijos pareigūnai nepatingi pasidomėti reklaminiuose leidiniuose besiskelbiančiais autodalių pardavėjais. Pernai sulaikius vieną grupę, kuri vertėsi pavogtų automobilių detalių pardavinėjimų ir net buvo atidariusi autodalių parduotuvę, daugiau panašių atvejų neužregistruota. Labiausiai tiek naujų, tiek senesnių savo keturračių bičiulių rizikuoja netekti "VW Passat" savininkai. Tai labiausiai vagių pamėgti automobiliai, kurių kažkodėl labai trokšta baltarusiai. Beje, Gudijoje jaučiamas didžiulis visų VW ir "Audi" markių automobilių bei jų detalių poreikis, todėl didžiausias nuvairuojamų automobilių srautas traukia į Rytus. Baltarusijoje parduodant "VW Passat" ir "Audi 80" dalimis galima uždirbti gerokai daugiau nei realizuojant sukomplektuotą automobilį. Tarp sostinės vagių nepopuliarūs nei itališki, nei japoniški automobiliai.
Profesionalus keičia narkomanai
Autotransporto priemonių grobimų tyrimo skyriaus pareigūnai sostinėje mano esant mažiausiai 18 aktyviai veikiančių automobilių vagių gaujų. Komisaras inspektorius T. Andrijevskis tikina kas dieną tikslinąs savo informaciją - pasižymi, kas iš autovagišių sėdo, o kas išėjo į laisvę. Paprastai grupę sudaro vos keli žmonės, nes manoma, kad pajamas už pavogtą mašiną dalintis daugiau negu dviem ar trims asmenims jau neapsimoka. Gaujų aktyvumas skirtingas - vieni pasitenkina vienu pagrobtu automobiliu per savaitę, kiti stengiasi pavogti po dvi mašinas kasnakt. Pastebima tendencija, jog mašinvagių amžius nuolat jaunėja. Asai išvažiuoja "uždarbiauti" į užsienį, o jų vietas užima jaunimas. Nors nemažai automobilių vagišių patenka pareigūnams į rankas, tačiau menkos teismų skiriamos bausmės jų per daug neišgąsdina ir, pasak T. Andrijevskio, pradėjęs vogti automobilius asmuo savo "hobio" retai kada beišsižada. Apsukrūs advokatai sugeba tiek užvilkinti bylas, kad kai kurie vagišiai, belaukdami teismo, suspėja pavogti dar ne po vieną automobilį. Pasak pareigūnų, profesionalūs autovagys pasirūpino "atpirkimo ožiais" ir dabar kone kas antras nutvertas prie vogto automobilio vairo - 18-20 metų narkomanas. Rimtiems vagims narkomanas - pats pigiausias visą juodą darbą atliekantis parankinis, su kuriuo atsiskaitoma nedidele pinigų suma arba keliomis dozėmis kvaišalų. Jausdami narkotikų stygių narkomanai veikia įžūliai ir nieko nepaisydami. Pavogti automobilį nėra labai sunku, tad priklausomybę turintys jaunuoliai šį "meną" perpranta labai greitai. Blogiau, kad į "darbą" jie kartais išeina būdami apsvaigę, todėl nuvairuodami automobilius ne tik patenka į avarines situacijas, bet ir kelia pavojų niekuo dėtiems praeiviams. Gaujų vadeivoms belieka pasirūpinti pavogtų mašinų realizavimu ir nurodyti naujus taikinius, o į "kaliūzę" sėda sulaikytieji prie vogto automobilio vairo. Jau įprasta schema, kai nusikaltimų organizatoriai dieną vežioja vykdytojus narkomanus po miestą ir drauge renkasi numatomus pavogti automobilius, o šie naktį juos pavagia ir atvairuoja į iš anksto nurodytą garažą arba paprasčiausiai palieka nurodytoje gatvėje. Pastaruoju metu sostinės pareigūnai būtent gatvėse randa nemažai neseniai pavogtų mašinų.
Perimamas vokiečių patyrimas
Lietuvai tapus Europos Sąjungos nare, turės gerokai pagerėti ne su šios sąjungos valstybėmis besiribojančių sienų apsauga, nes Vakaruose ir dabar sėkmingai veikiantiems lietuviams automobilių vagims vidinių kliūčių gerokai sumažės. Neseniai Vokietijos Šverino ir Liuneburgo miestuose policija sulaikė net 35 lietuvaičius (daugiausia - iš Kauno) ir keturis su jais veikusius vokiečius iš Rytų Vokietijos. Visiems jiems iškeltos baudžiamosios bylos už automobilių vagystes ir teismo sulaikytieji laukia kalėjime. Įkalbėję liudyti prieš saviškius kelis suimtuosius, Vokietijos pareigūnai išsiaiškino daugelio nusikaltimų įvykdymo aplinkybes ir pavogtų transporto priemonių ardymo vietas bei aptiko jau išardytų transporto priemonių detalių sandėlius. Sutikusiems bendradarbiauti mūsų tautiečiams vokiečiai po teismo pažadėjo prieglobstį. Valstybės saugomų liudytojų statusą įgiję lietuvaičiai galės pasikeisti pavardes ir apsigyventi bet kurioje Vakarų Europos valstybėje. Šios grupės sulaikymas laikomas didele sėkme, nes Vokietijoje išaiškinama tik apie 8 procentus automobilių vagysčių. Šios šalies teisėsaugininkai stengiasi išaiškinti ir sulaikyti visus grupuotės narius, tačiau vadeivos dažniausiai lieka laisvėje. Pareigūnai glaudžiai bendradarbiauja su mūsų automobilių vagių gaudytojais ne tik Interpolo kanalais, bet ir užmegzdami neformalius tiesioginius santykius bei dalindamiesi informacija ar patirtimi. Vilniaus ATPGS vyrai iškėlė tikslą sulaikyti ne tik atskirus autovagis, bet ištisas organizuotas grupes, kad teisme atsidurtų ir organizatoriai, ir vykdytojai, ir tarpininkai. Į kaltinamųjų suolą turėtų sėsti visi su automobilių vagystėmis susiję asmenys (ir žinojusieji, bet nepranešusieji apie įvykdytą nusikaltimą).