Ingrida ŠEŠKEVIČIŪTĖ
Kraupioms nelaimėms galima užkirsti kelią "Vienos Lenkijos Gdansko miesto gimnazijos 14-metė moksleivė nusižudė, kai klasės draugai, nesant mokytojai, kitų moksleivių akivaizdoje ją seksualiai išnaudojo, pranešė naujienų agentūra PAP". Nelaimės išvakarėse mergaitė dar paskambino savo draugei ir prasitarė nusižudysianti. Galima įsivaizduoti daugelį variantų "kas būtų jei būtų", tačiau galbūt, jei mergaitė būtų surinkusi ne draugės, o psichologinės pagalbos tarnybos numerį ji nesiryžtų tokiam drastiškam žingsniui. Todėl yra be galo svarbu, kad lemiamu metu vaikas visada anonimiškai galėtų gauti reikiamą pagalbą.
Vaikų linijai - 10 metų Jau daugiau nei 10 metų Lietuvoje gyvenantiems vaikams ir paaugliams yra nesudėtingai prieinama anoniminė psichologinė pagalba telefonu ar internetu, kurią teikia "Vaikų linija". Vaikai ir paaugliai gali kreiptis į šią psichologinės pagalbos tarnybą, veikiami įvairių rūpesčių ir problemų. Tai gali būti nesutarimai šeimoje, bendraamžių tarpe, problemos mokykloje (susijusios su mokslais, patyčiomis, mokytojais, nenoru mokytis) ir daugelis kitų. Vaikui, kuris neturi artimų žmonių, galinčių jį bet kokiu klausimu išklausyti yra labai sunku ir jis visas savo neigiamas emocijas turi kaupti savyje. Visa tai vėliau atsiliepia vaiko agresyviame elgesyje, košmarų sapnavime, užsisklendime. Vaikų linija buvo puikus sprendimas, siekiant kuo labiau priartėti prie vaikų rūpesčių, skatinti juos atsiverti, nebijoti pasakoti ir būti išklausytiems.
"Ką man daryti?" Pasiteiravome Kauno vaikų linijoje dirbančios savanorės, ko klausia ar prašo čia skambinantys vaikai. Pasak jos, vaikai dažnai nupasakoję savo labiau ar mažiau sudėtingą situaciją prašo atsakymo, kaip ją įveikti. Dažniausias klausimas : ką man dabar daryti? Vaikų linijos darbuotojai neturi kažkokios lentelės į kurią pasižiūrėję gali vaikui atsakyti tiksliai ir teisingai. "Ši įstaiga yra labiau orientuota į bendravimą su vaiku ir bandymą spręsti problemas kartu" - atsako mūsų pašnekovė. Tai reiškia, jog pvz. dėl tėvų skyrybų paskambinęs vaikas negaus atsakymo su kuriuo iš tėvų jam pasilikti gyventi, tačiau kartu su žmogumi kitame laido gale jis galės pasišnekėti su kuriuo iš tėvų jaučiasi saugesnis, kuris skiria jam daugiau laiko ir pan. Pokalbio metu vaikas pats galės priimti sprendimą, padedant apmokytam savanoriui, kuris reikiama linkme nukreips jų dialogą.
Dažniausiai skambina dėl patyčių 1997 - 1998 m. Pasaulinės Sveikatos Organizacijos atlikto tarptautinio tyrimo duomenimis, Lietuva tarp 28 Europos šalių užėmė pirmą vietą pagal vaikų, iš kurių tyčiojamasi skaičių. Ar praėjus 10-čiai metų ir dabar pagrindinė Lietuvos vaikų problema - patyčios? Vaikų linijos darbuotojai teigia, kad ir pastaruoju metu dauguma vaikų skambina norėdami pasiguosti dėl patiriamo (dažniausiai iš bendraamžių tarpo) psichologinio smurto. Jei vaiką nuolat "užkabina" mokykloje jis vėliau nebenori ten eiti. Bijodamas būti išjuoktas, pažemintas vaikas vengia mokyklos, praleidinėja pamokas, galiausiai, praranda bet kokį norą mokytis. Gatvėje užgauliojami vaikai, bijo išeiti iš namų vieni. Dažnai suaugusieji bando spręsti šią problemą eidami į mokyklą ir asmeniškai kalbėdami su skriaudėjais. Vistik šis metodas retai pasiteisina. Tada vaikas, iš kurio tyčiojamasi, tampa dar ir skundiku. Vaikų linija su patyčių problema kovoja nuo pat įkūrimo pradžios. Yra vykdomos įvairios akcijos, dalinamos apyrankės siekiant paskatinti vaikus gerbti vienas kitą, reikšti draugiškumą. Rugsėjo pabaigoje Vilniuje vykęs "vaikų linijos" dešimtmetis taip pat buvo susijęs su draugyste: vyko Draugystės karnavalas, kurio metu vaikai piešė, dainavo, šoko, tarpusavyje bendravo akcentuodami draugystės svarbą. Tai buvo keletą metų vykdomos kampanijos "Nustok tyčiotis" kulminacijos taškas.
Psichologinė pagalba - neprieinama? Iš internetinių atsiliepimų: "mazyleee parašė (2007 06 23 19:07): Man būna sunkių momentų, tačiau kai skambinu būna užimta, galiu nors ir dešimt kartų skambinti...:(". Pernai "Vaikų linijos" konsultantai atsiliepė į maždaug 87 tūkst. skambučių, tuo tarpu buvo bandoma prisiskambinti net 3,98 mln. kartų. "Skambučių statistika rodo katastrofišką situaciją - psichologinės pagalbos poreikis beveik penkiasdešimt kartų lenkia mūsų galimybes", - mano "Vaikų linijos" vadovas R.Povilaitis. Atrodytų, kad problema nesunkiai išsprendžiama, tačiau kaip ir daugelis valstybinių įstaigų "Vaikų linija" susiduria su ribotu finansavimu. Nepaisant to, kad prie telefonų sėdi apmokyti savanoriai (dirbantys nemokamai), atsiranda rūpesčių dėl telefono linijos finansavimo. Šiuo metu "vaikų linija" išgyvena pagrinde tik dėka nevalstybinių įmonių skiriamos paramos. Išryškėja dar vienas valstybės mastu rimtas trūkumas - mokyklose taip pat nėra pakankamai psichologų. Jei kiekvienoje mokykloje būtų bent po vieną psichologą, tai galbūt ir psichologinės pagalbos telefonu linija nebūtų tokia perkrauta?
Tyčiniai skambučiai Vaikų linijos darbuotojai dažnai susiduria ir su "netikrais skambučiais". Tokio tipo skambučiai yra tada, kai paskambinęs vaikas iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad kalba apie rimtas savo problemas, nori dėl kažko pasitarti, tačiau kitame laido gale išgirsti krizenimą. Vaikai žaidža, - teigia "Vaikų linijos" darbuotoja. "Supratę, kad skambutis yra tyčinis, mes padedame ragelį, nes tuo metu gali skambinti kitas vaikas, kuriam mūsų konsultacija yra kur kas svarbesnė".
Kontaktai Vaikų linija psichologinę pagalbą teikia telefonu, internetu ir laiškais. Kiekvieną dieną nuo 11 iki 21 val. vaikai ir paaugliai gali skambinti nemokamu telefonu 8 800 11111. Galima rašyti laiškus "Klausučiui" internetu arba siųsti laiškus adresu "Vaikų paštas" Vytauto g. 15, LT - 08118 Vilnius. Daugiau informacijos apie vaikų liniją internete galite rasti adresu: www.vaikulinija.lt. Vaikai apie šią liniją dažniausiai sužino iš reklamos, skelbimų, ant pažymių knygelių klijuojamų lipdukų arba vieni iš kitų.