Užsienio interneto bendrovės atlaikė technologijų sektoriaus krizę, pasaulinės ekonomikos sulėtėjimą ir retkarčiais pasirodančius virusus. Tačiau dabar jų pelnui Europoje gali pakenkti viena seniausių verslo kliūčių - mokesčiai.
Nuo liepos 1 dienos įsigalioja nauja Europos Sąjungos (ES) direktyva, versianti visas vadinamąsias "com" bendroves mokėti elektroninių pardavimų pridėtinės vertės mokestį (PVM). Naujasis teisės aktas visose penkiolikoje valstybių narių nustato 15-25 proc. PVM tam tikriems interneto sandoriams, tokiems kaip programinės įrangos ar muzikos parsisiuntimas, mėnesinis abonentinis mokestis interneto paslaugų teikėjui bei elektroninis prekių įsigijimas.
Kai kurioms interneto bendrovėms PVM nėra naujiena. Europos "com" bendrovės savo klientams PVM taiko nuo pat įsikūrimo. Tuo tarpu užsienio įmonėms iki šiol galiojo išimtis, skatinusi vartotojus rinktis būtent šias bendroves.
"Tai - didžiulis konkurencinis trūkumas, - sakė Prancūzijos interneto paslaugų milžinės "Wanadoo" padalinio Didžiojoje Britanijoje "Freeserve" vyriausiasis patarėjas Deividas Melvilis (David Melville). - Malonu, kad jis pagaliau šalinamas".
Pastaruosius dvejus metus "Freeserve" aktyviai ragino panaikinti mokestinę spragą, teigdama, jog jos pagrindinė konkurentė - Jungtinių Valstijų bendrovės "AOL Time Warner" interneto paslaugų padalinys "AOL UK" - dėl išimties per kelerius metus sutaupė apie 150 mln. svarų sterlingų.
Tuo tarpu užsienio bendrovės, kurias palietė naujoji direktyva, padidėjusios mokesčių naštos klausimą sprendžia įvairiai. Pavyzdžiui, "AOL Europe" perkėlė savo būstinę žemyninėje Europoje į mažais mokesčiais garsėjantį nykštukinį Liuksemburgą.
Sietle įsikūrusi interneto mažmenininkė "Amazon.com" nurodė, jog naujoji mokesčių tvarka palies jos aukcionus ir prekybą naudotais daiktais. Be to, nuo šiol PVM bus taikomas programinės įrangos parsisiuntimui ir prekybai elektroninėmis knygomis. "Neužilgo savo prekeivių bendruomenei paskelbsime, kaip šie pokyčiai paveiks įkainius, kuriuos šiuo metu taikome", - teigė "Amazon.com" atstovė Patricija Smit (Patricia Smith).
Kita interneto aukcionų bendrovė "eBay" kai kuriose Europos šalyse, tokiose kaip Prancūzija ir Italija, įkainių vartotojams nedidins, tačiau pelningesni įmonės padaliniai paslaugų tarifus dėl PVM įvedimo pakėlė. Pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje pardavėjui teks mokėti 6 svarus už automobilio ir 35 svarus už nekilnojamojo turto skelbimą. Abu minėti įkainiai yra 20 proc. didesni už buvusius ir atspindi Jungtinėje Karalystėje taikomą 17,5 proc. PVM.
Pasak analitikų, artimiausiu metu naujoji mokesčių tvarka gali sumažinti pardavimus ir suduoti skaudų smūgį JAV interneto bendrovėms, tokioms kaip "eBay" ar "Amazon.com", kurios labai priklauso nuo spartesnio augimo užsienio rinkose.
Tačiau Europos įmonės nėra linkusios užsieniečius užjausti. "Senoji tvarka ne ES bendrovėms neabejotinai pagelbėjo labai reikšmingu rinkos vystymosi laikotarpiu", - aiškino "Freeserve" vyriausiasis patarėjas Melvilis (David Melville).
Reuters-ELTA