• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Ekranas Platono oloje

Ekranas Platono oloje

REKLAMA

Bene garsiausias visų laikų filosofas Platonas dialoge Valstybė aprašo oloje prirakintus  kalinius, kurie, negalėdami pajudinti galvų, mato tik šešėlius, krentančius ant  sienos. Tarp olos ir šviesos šaltinio – kelias, kuriuo einančios figūros ir meta šešėlius. Platonas duoda suprasti, kad mes visi – kaliniai, matantys tikrovę  ant savo olos sienos. Tai turbūt seniausia televizijos interpretacija, atsiradusi dviem tūkstančiais keturiais šimtais metų anksčiau  nei pati televizija.  

REKLAMA
REKLAMA

Pasak Platono, apie tikrovę esame  priversti spręsti iš vaizdų ant mūsų olos sienų. Kitaip tariant, tikrovės vaizdo šaltinis – ekranas mūsų miegamajame. Ekrano ir miegamojo sąsaja čia  neatsitiktinė: dažnai užmiegame mirksint vaizdams ekrane (kai kam tai – geriausi migdomieji), kurio riba sapne lengvai įveikiama, o pakirdę iš miegų niekada nesijaučiame išsivadavę iš televizijos vaizdų (migdančio) poveikio. Kyla klausimas, ar įmanoma suvokti tikrovę be televizijos vaizdų? Jei taip, iš kur mes žinome, kad šis suvokimas – ne televizijos poveikio rezultatas? Tai drauge klausimai apie mus: ar įmanomas  nepriklausomas nuo televizijos vaizdų  kritiškas mąstymas?

REKLAMA

Mąstymo savarankumas televizijos atžvilgiu būtų puiki tema televizijos žurnalisto tyrimui. Įtariu, kad pasitarimuose televizijos vadovai tranko į stalą, ant kurio padėti reitingai, o ne Platono priesakai ieškoti tiesos. Klausimą apie tiesos visuomeninę prigimtį paliksiu nuošalyje, man svarbiau  mąstymo naujumas ir televizinės kultūros kūrybiškumas visuotinės niveliacijos (globalizacijos?) sąlygomis. Ar gali žurnalistas, veikiantis kaip reitingo spaudimo mašinos spyruoklė, pirma, mąstyti nepriklausomai, antra, paakinti mūsų kūrybišką mąstymą?

REKLAMA
REKLAMA

Reitinginis kompleksas

Prancūzų sociologas P. Bourdieu pažymi laisvosios rinkos paradoksą: ekonominės konkurencijos sąlygomis skirtingos medijos, siekdamos kuo aukštesnių reitingų, supanašėja. Šią mintį puikiai iliustruoja Lietuvos televizijos kanalai. Nors jų daug, susidaro įspūdis, kad galioja kartelinis susitarimas rodyti tas pačias, tik šiek tiek pakeistas laidas, ir  šitaip kelti jų kainą, t.y. reitingo svorį. (Gal tuo vertėtų pasidomėti konkurencijos tarnybai?) Pavyzdžių apstu: „Kelias į žvaigždes“ ir „Danguje“, „Šok su žvaigžde“ ir „Lietuvos šokių dešimtukas“, serialų, realybės šou poros ir pan. Verslo (ne tik medijų) praktikai žino, kad asortimento didinimas daugiau pelno neduoda, veikiau priešingai. Naudingiau suformuoti vartojimo paklausą tipinei produkcijai. Sutelkus konkurencinių televizijų pajėgas, paklausos gamyba tampa ypač efektyvi.
Mūsų temai  klausimas, kiek vaizduojamame realybės šou yra tikrovės, nėra antraeilis, bet kol kas palikime jį nuošalyje. Kalbant apie televizijų (ir kitų medijų) supanašėjimą, kyla klausimas: tai – nenoras ar negalia investuoti į naujas idėjas? Kadangi visi televizijos kanalai yra privatūs (išskyrus LTV, tačiau  LTV2 daug kam težinomas iš nuogirdų: bent jau mano kabelinė televizija jo nerodo), galima tvirtinti, kad šiame sektoriuje galioja rinkos logika. Kokia ta logika? Medijų rinkos dalyvius veikia bent jau du veiksniai: minėta orientacija  į aukštus reitingus ir  siekis mažinti gamybos sąnaudas. Kadangi reitingas - vienintelis tiesmukas argumentas reklamos užsakovams, klaidingai manoma, kad aukštas reitingas užtikrina ekonominę sėkmę. Tačiau įmonės pelną lemia veiksnių visuma, apimanti sąnaudas, darbuotojų lojalumą, paslaugų asortimentą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Medijų produkcijos gamyba ir vyksta  tarp reitingo kūjo bei taupymo priekalo. Žurnalistai tėra šios  fatalios strategijos (J. Baudrillardas) vykdytojai, leidžiantys į pasaulį  kuo lengviau vartojamus gaminius. Tai – greičiau ne  paslaugų, o paklausos gamyba, formuojanti konformistinį publikos skonį. Štai kodėl rinkos sąlygomis konkuruojantys televizijos  kanalai siūlo vienodą produkciją. Skirtingai nei P. Bourdieu, esu linkęs kalbėti ne apie reitinginį mąstymą, o reitinginį kompleksą. Mąstymas sietinas su kritine ir kūrybine proto veikla, šiuo atveju turime reikalą su gryna (paklausos, skonio) gamyba. Tai, kad konkuruojantys televizijos kanalai laisvosios rinkos sąlygomis supanašėja, yra ne mąstymo (net reitinginio), veikiau priešingai - mąstymo stygiaus rezultatas.   

REKLAMA

Minėtas kūjis su priekalu, kurio dalis yra reitinginis kompleksas, taip suskystina  medijų terpę, kad konkuruojantys kanalai tampa vienos simbolinių mainų (J. Baudrillardas) apytakos sistemos dalimis. Čia mainomasi ne originaliomis idėjomis, bet specialiai suplotais tikrovės vaizdais, kurie  labai lengvai cirkuliuoja  užsakovų, vykdytojų ir klientų galvose. Neatsitiktinai A. Valinsko prodiusuojamos laidos taip lengvai keičia televizijas. Jei neklystu, jos yra pabuvojusios visuose privačiuose kanaluose. Net visuomeninis  kanalas  tampa šių mainų dalyviu, kitaip tariant, reitinginio komplekso auka, nors pagal laisvosios rinkos logiką ji tokia neturėtų būti. Netvirtinu, kad  medijas suvienodijančios  fatalios strategijos yra valdomos mums nematomos rankos. Priešingai, jos yra fatalios kaip tik todėl, kad jų niekas nevaldo, nors jos valdo mus visus. Tai suartina jas su ideologija ir grąžina mus į kūjo ir pjautuvo laikus.  

REKLAMA

Vaizdų polifonija ir mąstymas

Grįžkime prie Platono tiesos priesakų. Pasak Platono, nors mes fiziškai negalime pasukti galvų, tai galime padaryti mąstymo pagalba. Pasukti galvą  Platonui reiškia dialektikos būdu susidaryti tikrą, tiesų vaizdą apie tikrovę. Kaip žinia, Platonui tikrovę reprezentuoja dieviškos idėjos. Dialektika reikalauja ne tik kūrybingo mąstymo, bet ir vaizdų polifonijos. Kaip  šiais vienodo vaizdo ir fatalių strategijų laikais įmanomas  kūrybingas mąstymas, nukreiptas į margą tikrovę?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Medijos tampa susisiekiančiais kanalais, norom nenorom dalyvaujančiais paklausos gamyboje, kitaip tariant, tikrovės niveliavimo programoje. Šių kanalų pralaidumą užtikrina politinis raugas. Medijos ir politika - neatskiriami, nes fatalių strategijų ir politikų interesai persipynę. Kaip anksčiau minėta, šių strategijų politikai nevaldo, priešingai, yra jų valdomi. Paklausos gamyba ir nuomonės formavimas – kitas tos pačios prekės pavadinimas skurdžioje simbolinių mainų rinkoje. Politikams neparanki nuomonių įvairovė, demokratinės politikos idealas - JAV dvipartinė sistema.

REKLAMA

Medijos - geriausia nuomonių niveliavimo priemonė. Maža to, politikai, kaip ir medijų atstovai, yra valdomi to paties reitinginio komplekso. Kitaip sakant, medijos ir politika - susisiekiantys simbolinių mainų kanalai, kuriais mums bandoma iškišti tam tikrą tikrovės vaizdą. Televizijai (ir kitoms medijoms) politika, teikianti užsakymą nuomonių gamybai, taip pat paranki. Nekalbu apie tai, kad šis užsakymas turi ir finansinę išraišką.

REKLAMA

Todėl politiką (kaip ir pinigus) galima laikyti medijų kanalais, kurie drauge su kitais kanalais sudaro simbolinių mainų ir fatalių strategijų terpę. Šia prasme ne politikai valdo medijas, atvirkščiai, jie valdomi medijų logikos, paremtos reitinginiu kompleksu. Platonas klastingą pataikavimą minios (demoso) nuotaikoms, kurias siekiama suformuoti, vadino demagogija (agō – vesti, valdyti), išplaukančia iš pačios demokratijos prigimties. Mąstantis žmogus (pasak Platono, filosofas) turįs nesitenkinti vaizdais ant olos sienos, bet siekti dieviškos tikrovės, vadinamos idėja. Kadangi ši tikrovė iš principo nepasiekiama, mūsų tikslas - gyvenimų (pasak Platono, gyvename devynis gyvenimus) vaizdų ir aštrios minties sankabos dėka bent priartėti prie šios idėjos. Idėją interpretuočiau kaip gebą praturtinti savo žmogiškąją tikrovę vis naujais siekiais, lūkesčiais, vaizdiniais ir prisiminimais - visu tuo, kas užkemša simbolinių mainų kanalus. Mūsų egzistencija (būtis myriop anot M. Heideggerio) reikalauja priešintis medijų konjunktūrai ir  kurti vis naują tikrovę kaip būties myriop aplinką, o ne fatalių strategijų terpę.

Autorius yra Vilniaus  Gedimino technikos universiteto Humanitarinio instituto Filosofijos ir politologijos  katedros vedėjas

Šis tekstas yra „Projekto Ž“ dalis

Projekto rengėjai - Lietuvos žurnalistikos centras

Projekto rėmėjai - Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų