Remigijus RAINYS
Išskrido nežinoma kryptimi
Praėjusių metų kovo 29-osios pavakarę iš Prienų rajono Paprūdžių kaimo pievos pakilo Lietuvos civilinės aviacijos administracijoje neregistruotas keturvietis sportinis lėktuvas "Wilga 35" ir nedideliame aukštyje nuskrido nežinoma kryptimi. Mačiusiųjų šį įvykį teigimu, lėktuvo kabinoje sėdėjo tik vienas pilotas - prieniškis Tadas Valkauskas (24 m.). Gedimino technikos universiteto Aviacijos instituto studentas buvo įgijęs komercinių skrydžių piloto licenciją ir tuo metu dirbo užsakomaisiais skrydžiais besiverčiančioje bendrovėje "Apatas" antruoju čekiško lėktuvo "L-410" pilotu. Beveik metus Linas su partneriu gabeno skubias siuntas į Minską ir į Varšuvą. Jo piloto knygelėje buvo nurodyta beveik 150 išskraidytų valandų. Tačiau tą dieną piloto knygelė drauge su licencija ir kitais asmeniniais dokumentais buvo tvarkingai padėta garaže, nors Tadas puikiausiai žinojo, kad be jų skristi draudžiama. Beje, ši vilga apskritai negalėjo kilti į padangę, nes, kaip jau minėta, nebuvo atitinkamai užregistruota, o ir jos kilmė bei priklausomybė tuo metu buvo labai abejotina. Tačiau Tadas Valkauskas šiuo lėktuvu kelis kartus jau buvo skraidęs. Vaikinas nedidelius ratus Prienų rajone sukdavo stengdamasis laikytis kuo arčiau žemės, kad nelegalaus skrydžio neužfiksuotų oro erdvę kontroliuojantys radarai. Nei Civilinės aviacijos kontrolės tarnybos, nei kariškių radarai neužfiksavo ir paskutinio Tado skrydžio. Po jo vyrukas į namus nebesugrįžo. Sunerimę namiškiai kreipėsi į Prienų rajono policijos komisariatą, kuris po trijų parų paskelbė tarptautinę Tado Valkausko paiešką. Sužinojusi, kad dingo sūnus, skubiai iš Didžiosios Britanijos sugrįžo jo mama, praeityje žinoma sklandytoja Ona Valkauskienė. Buvo spėliojama, kad naktį skrisdamas lėktuvas galėjo nukristi, tačiau jo liekanų nepastebėta net artimųjų iniciatyva žvalgant Prienų bei aplinkinių rajonų teritorijas iš oro. Teisėsaugininkai kurį laiką tyrė bylą, iškeltą dėl galimo "neteisėto laisvės atėmimo ir narkotikų kontrabandos", tačiau laikui bėgant tyrimas buvo sustabdytas. Kauno apygardos prokuratūra patenkino Onos Valkauskienės skundą ir bylos tyrimą atnaujino.
Įsigijo ketindami parduoti?
Toks keistas tiriamos bylos teisinis įvardijimas buvo pasirinktas dėl aplinkybių, paaiškėjusių besiaiškinant vilgos pirkimo faktą. Lėktuvas iš Panevėžio bendrovės "Orlaivis" nupirktas kauniečio Mindaugo Jakinevičiaus, kurio brolis siejamas su pogrindiniais pakaunės amfetamino gamybos fabrikėliais, vardu, nors, pasak T. Valkausko bičiulių, jam įsigyti "susimetė" grupė draugų, o didžiausią sumą paklojo Tadas. Įtarimą, jog lėktuvu ketinama gabenti kontrabandą, sukėlė ir tai, jog pirkėjai paprašė "Orlaivio" specialistų vilgą nudažyti maskuojama pilka spalva, nors pagal aviatorių tradicijas šio tipo lėktuvai paprastai dažomi ryškiomis spalvomis. Naujieji vilgos savininkai smalsuoliams aiškino, jog paremontavę savo pirkinį ketina parduoti užsienyje. "Akistatos" žiniomis, šis ar labai į jį panašus lengvasis lėktuvas buvo siūlomas pirkti ir keliems kauniečiams.
Paslapties skraistę kilstelėjo medžiotojai
Pasklidę gandai, jog T. Valkauskas buvo priverstas į užsienį nuskraidinti narkotikų kontrabandą ir dabar prievarta laikomas nelaisvėje ar net yra nužudytas, apčiuopiamais faktais nebuvo patvirtinti. Tyrimas pateko į aklavietę, tačiau praėjusių metų lapkričio 25 dieną Baltarusijos medžiotojai, besivaikę šernus maždaug 20 kilometrų nuo Lietuvos sienos Gardino rajone, Lesnojės miškų masyve esančioje Šventojoje pelkėje (Sviatova bolota), atsitiktinai aptiko sudužusią ir apdegusią vilgą. Šiose berželiais apaugusiose vietose dar prieš penkiolika metų buvo intensyviai eksploatuojamas durpynas, į kurį vedė žvyrkelis. Vėliau nenaudojamas kelias sunyko, o vietomis jo nesimato net pėdsakų. Tačiau atskiros jo atkarpos puikiausiai tinka leistis ir pakilti viešumos vengiantiems lengviesiems lėktuvams, juo labiau kad iki artimiausių Markišių ir Zaberezino kaimų, kuriuose gyvena tik po kelis garbingo amžiaus senukus, 5-7 kilometrai, o artimiausia didesnė gyvenvietė - Oziornas - už 20 kilometrų. Šalia sudužusio lėktuvo aptikę dviejų žmonių kaukoles ir kūnų liekanas, medžiotojai pranešė milicijai. Į įvykio vietą atvykę gudų teisėsaugininkai po per katastrofą iškritusiu lėktuvo varikliu aptiko dar vienus gerokai apirusius palaikus. Netrukus nustatyta, kad panaši vilga ir jos pilotas ieškomi Lietuvoje, o sutikrinus variklio ir korpuso numerius nustatytas lėktuvo tapatumas. Tuomet prisiminta, kad dar liepos mėnesį maždaug už 800-900 metrų nuo šios vietos grybautojas aptiko maždaug 22-25 metų vyro palaikų fragmentus su gerai išsilaikiusia kaukole. Tada su lėktuvo katastrofa šis radinys nebuvo siejamas, nors jei grybautojas būtų paėjėjęs bent kiek toliau... Tačiau vyriškis puikiai žinojo, kad buvusiame durpyne grybai neauga.
Vežė nelegalius migrantus?
Išlikę kai kurie aviakatastrofos aukų rūbų fragmentai leidžia daryti prielaidas, jog tai nelegalūs migrantai iš Afganistano, Pakistano ar kokios kitos šio regiono šalies. Už vieno nelegalo nugabenimą iš Baltarusijos ar Rusijos iki bet kurios Vakarų šalies šiuo bizniu besiverčiantieji ima po 10 000 JAV dolerių, tačiau vilgos bakuose tokiam skrydžiui būtų neužtekę kuro, todėl manoma, kad sėkmės atveju pilotas būtų leidęsis kur nors Lenkijoje ir iš kiekvieno keleivio gavęs nuo 3 000 iki 5 000 JAV dolerių. Ar prie lėktuvo šturvalo tikrai sėdėjo Tadas Valkauskas, bus nustatyta pagal vaikino mamos į Baltarusiją atgabentą jo dantų formulę bei atlikus DNR tyrimus. Tam tikslui O. Valkauskienė davė savo kraujo. Kitų palaikų DNR ekspertizė turėtų bent atsakyti į klausimą, kuriai rasinei ar etninei grupei priklauso nelaimėliai ir kokia jų lytis.
Dėl katastrofos kalti oro sūkuriai
Pagal tiriamą pagrindinę darbinę versiją, iš Lietuvos atskridęs lėktuvas nutūpė ant jau minėto kelio ir paėmęs ten jau laukusius tris keleivius pakilo skrydžiui į Vakarus. Baltarusijos teisėsaugininkai ieško šiai operacijai talkinusių nelegalų vedlių bendrininkų, nes manoma, jog be talkininkų žemėje piloto užduotis būtų buvusi itin sunki, nors vilgai pakilti tereikia 70 metrų pakilimo tako atkarpos. Katastrofos priežastimi laikomas tomis dienomis vyravęs šiltas maždaug 14 laipsnių oras, mat pažemėje susidūrus šilto ir šalto oro srovėms apie 80 metrų aukštyje skridęs radarų vengiantis lėktuvas greičiausiai įsmuko į vadinamąją turbulentinę "duobę". Sunkiai valdoma tapusios vilgos pilotui išlyginti nebepavyko ir sparnu užkliudęs dviejų maždaug 17 metrų aukščio beržų viršūnes lėktuvas rėžėsi į 12 centimetrų storio pušį bei ją nukirtęs ėmė staigiai leistis 140 laipsnių kampu, pakeliui "šienaudamas" visus ten augusius medžius. Skrydis baigėsi už 75 metrų. Iškrito atitrūkęs variklis, o ant žemės nukritęs lėktuvas užsiliepsnojo. Sprogus vienam kuro bakui išdegė piloto sėdynė, apdegė du lėktuvo keleiviai. Kaip spėjama, po varikliu rastas piloto kūnas.
Pagalbos ieškoti negalėjo
Pasak pirminių išvadų, aviakatastrofos metu niekas iš lėktuvo įgulos negalėjo išgyventi, todėl neaišku, kaip beveik už kilometro rastas ketvirtasis negyvėlis galėjo ten atsidurti. Prielaida, kad nelaimėlis žuvo bandydamas rasti pagalbą, kategoriškai atmetama, todėl jei po DNR tyrimų paaiškės, jog šie palaikai susiję su aviakatastrofa, reikės tirti versijas apie nužudytą nelegalų vedlį, nepageidaujamą asmenį ar į lėktuvą netilpusį keleivį. Iš sąrašo neišbraukta ir gana fantastiškai skambanti versija apie skridimo metu vilgoje kilusias grumtynes ir per jas išmestą ar iškritusį keleivį, nors ši prielaida pakankami įtikinamai įsikomponuotų į katastrofos schemą. Seni medžiotojai tikina, jog žuvusiojo lavoną taip toli nuo kritimo vietos galėjo nutempti laukiniai žvėrys, nemažai prisidėję ir prie kitų nelaimėlių palaikų sunaikinimo bei jų kaulų išbarstymo plačioje teritorijoje. Pasak jų, taip "paišdykauti" galėjo stambūs šernai, kurių, kaip ir vilkų, tose vietose netrūksta.
Tiriama dviejose valstybėse
Paslaptingą aviakatatrofą tiriantys Baltarusijos pareigūnai pakvietė su įvykio vieta susipažinti Kauno teisėsaugininkus, kurie tyrimą atlieka Lietuvos teritorijoje. Lėktuvo liekanos, kaip ir kiti daiktiniai įrodymai, dabar saugomi Gardino oro uoste. Atliekamos jų ekspertizės. Jų rezultatai, kaip ir DNR tyrimų išvados, turėtų paaiškėti maždaug per mėnesį. Baltarusiai paėmė ekspertizei lėktuvo vidaus dalelių ir net žemės katastrofos vietoje pavyzdžių, nes vis dar neatmetama galimybė, jog vilga gabenta ir narkotikų kontrabanda, todėl Lietuvoje tiriamos bylos teisinis įvardijimas kol kas nepasikeitė. Pasak ikiteisminio tyrimo priežiūrą atliekančio Kauno apygardos prokuroro Gedimino Bučiūno, baltarusiai bendradarbiauja labai geranoriškai, tad tikėtina, kad bus atskleistos ne tik visos Šventosios pelkės paslaptys, bet ir šių įvykių priešistorė.