Mantas LIDEIKIS
Atėjus pavasariui, kai saulės spinduliai kaitina ne tik orą, bet ir kraują, iš garažų traukiami įvairūs dviračiai motorizuoti prietaisai. Kiemuose girdėti plerpiantys mopedai ir dabar labai populiarūs motoroleriai, gatvėmis tarsi vėjas, apžergti susirietusių figūrų, prašvilpia galingi motociklai. Todėl ar verta stebėtis, jog viena po kitos pasipylė motociklininkų patiriamos avarijos. Nesuvaldžius motociklo, jo vairuotojo paprastai laukia ilgas gydymas ligoninėje arba - tai taip pat dažnai pasitaiko - kapo duobė.
Tačiau vėjo švilpesys ausyse, sėdint ant galingo "žvėries", nustelbia bet kokią nelaimės baimę.
Deja, eismo priežiūros tarnyba registruoja, jog beveik kiekvieną dieną į motociklininkų sukeliamus autoįvykius patenka jie patys, o neretai ir kiti žmonės.
Pats Lietuvos policijos generalinis komisaras Vytautas Grigaravičius į visiems policijos pareigūnams oficialiai primindė, kad į gatves jau išriedėjo motociklai. Vyriausiasis šalies policininkas kolegas paragino imtis visų atsargumo priemonių, kad būtų užkirstas kelias galimoms nelaimėms, ir drausminti eismo taisyklių nepaisančius motociklininkus. Tačiau net patys pareigūnai pripažįsta, jog tai sunkus, keblus darbas.
"Baikeriai" nėra "britvininkai"
Dėl pasiutusio greičio ir dažnai rizikingų manevrų sportiniai motociklai jau senokai įgijo savotišką "britvų" pravardę. O jų "lakūnai", pravardžiuojami "britvininkais" arba "britvakais", tapatinami su kelių chuliganais. Beje, reikia pabrėžti, jog "britvininkas" - toli gražu ne tas pat, kas "baikeris". Tikras baikeris, pavadintas "britvaku", gali netgi užsigauti.
Pasak kauniečio Arnoldo Sluckio, varnas varnui akies nekerta, o motociklininkas motociklininko taip pat neskriaudžia. Tačiau A. Sluckiui taip pat nepatinka, jog "britvakai" kartais tapatinami su baikeriais.
- Mes, baikeriai, iš tiesų esame kitokie. Vien jau mūsų motociklai visiškai skirtingi. "Britva" nuo "baiko", kaip ir baikeris nuo "britvako", skiriasi kaip dangus nuo žemės. Tačiau daugeliui žmonių baikeris ir "britvakas" - tokie patys, įžūliai pažeidinėjantys visuomenės normas. Galiu pasakyti tiesiai: niekuomet nesu "žiauriai" nusižengęs nei vairuodamas savo motociklą, nei automobilį, todėl mano sąžinė rami. Todėl kartais pasijuntu gana nemaloniai ir netgi užgautas, kai kas nors garsiai piktinasi, kad važinėjame motociklais ir taip esą pažeidžiame viešąją tvarką, trukdome ir keliame pavojų kitiems eismo dalyviams, - kalbėjo Arnoldas, jau daugelį metų vairuojantis įvairius motociklus.
Kam įdomus skirtumas tarp "baiko" ir "britvos", motociklininkas siūlo užeiti į šiomis transporto priemonėmis prekiaujančią įmonę ir pasiteirauti. Trumpai tariant, "baikas" yra universalus, prabangus motociklas, daugiau pritaikytas vairuotojo komfortui, o ne lenktynėms. Pasak pašnekovo, kai kurie "baikai" yra tikri meno kūriniai, verti nemažiau, kaip žinomiausi prabangūs automobiliai. Tuo tarpu "britvos" - "pacanų" žaislas, bet to, gana pavojingas.
Vyriškis teigė išbandęs ne tik "baiko", bet ir "britvos" jėgą. Tikras motociklininkas neatsispirs pagundai išmėginti įvairius motociklus. Tačiau pabandęs nesusižavėjo. Pasak Arnoldo, tai pernelyg "žvėriški" daiktai, teikiantys daugiau įtampos nei malonumo.
Pasak Arnoldo, jis priklauso vienam iš Lietuvoje veikiančių baikerių klubų, o jo narių viena iš nuostatų - laikytis drausmės keliuose, nepažeidinėti eismo taisyklių. Motociklas baikeriui - laiko praleidimo priemonė. Prie jo malonu pasikrapštyti, vėliau - pasivažinėti.
Sportinių motociklų vairuotojai, Arnoldo manymu, dažnai be reikalo rizikuoja, pamiršdami, jog eismo įvykyje gali ne tik patys nukentėti, bet ir sunkiai sužaloti ar net nužudyti kitą žmogų. Todėl tokia rizika, nors ir kelianti motociklo vairuotojui daug aštrių pojūčių, nėra pateisinama. Alternatyva, pasak vyriškio, galėtų būti specialių trasų tokiems lakstytojams įrengimas ar tam tikrų ruožų paskyrimas. Tačiau visa "britvakų" elgesio esmė ir yra ta, kad jie rizikuoja, kaip sakoma, vaikšto skustuvo ašmenimis. Tokių tikrai nesukiši į kažkokias trasas ir kitus "rezervatus".
Avarija po avarijos
O tuo tarpu nesuvaldyti motociklai krinta kaip lapai. Tai ypač jautėsi šiltosiomis kovo pabaigos dienomis.
Vieną vidurnaktį netoli Vilniaus miesto ribos, Molėtų plento ir Vanagupės sodų gatvės sankryžoje, susidūrė lengvasis automobilis "BMW 328" ir motociklas "Honda". 25 metų motociklininkas žuvo vietoje. Gyvybės neišgelbėjo nė šalmas.
Tos pačios dienos vakare motociklininkas žuvo Kauno rajone. Apie pusę aštuonių vakaro kelio Kaunas - Zarasai - Daugpilis 8-ame kilometre 34 metų lengvojo automobilio "Volvo 440" vairuotojas, apsisukdamas leistinoje vietoje, nepraleido tiesiai lėkusio motociklo "Honda". Atsitrenkęs į automobilį motociklininkas buvo nuvežtas į ligoninę, tačiau ten ir mirė.
Kitą dieną sostinėje po motociklo ratais žuvo 63 metų praeivis. Tai įvyko Kalvarijų gatvėje ties "Siemens" arena. Kaip teigia įvykį tiriantys Vilniaus pareigūnai, ši nelaimė įvyko ne dėl motociklininko klaidos ar neatsargumo. Į gatvę degant draudžiamam šviesoforo ženklui (nors ir perėjoje) įžengus vyrui, ant jo užvažiavo vienas iš dviejų tuo metu gatve riedėjusių motociklų. Šiam parbloškus vyrą ir nuvirtus, antrojo motociklo vairuotojas taip pat nesuvaldė savo transporto priemonės ir griuvo. Pėsčiasis mirė nuo patirtų sužalojimų, tuo tarpu motociklininkai susižalojo nesunkiai.
Motociklininkas nukentėjo ir Šiaulių rajone. Kuršėnuose 28 metų vyras nesuvaldė motociklo "Suzuki" ir atsitrenkė į automobilį "Audi". Motociklininkas patyrė galvos traumą, jam lūžo koja. Susižalojo ir kartu važiavusi septyniolikmetė.
Žinoma, tai ne visos pastarųjų dienų motociklininkų patirtos avarijos. Apie nelaimių priežastis ir Vilniaus, ir Kauno, ir Klaipėdos eismo priežiūros tarnybos pareigūnai kalba beveik tais pačiais žodžiais - automobilių vairuotojai dažniausiai susiduria su motociklininkais, kai šių nepraleidžia. O taip nutinka dėl to, kad yra labai sunku įvertinti priešais atvažiuojančio motociklo greitį, kuris neretai būna gerokai didesnis nei leistinas. Vairuotojas, matydamas tolumoje šviečiantį vienišą žibintą, pamano, kad spės pasukti, ir suklysta. Deja, daugeliu atveju tokia klaida - tragiška motociklininkui.
Adrenalino fanatikai
Tačiau neretai pavojingai pramogauja ir patys motociklų vairuotojai. Jei turi galingą motociklą, negi jį laikysi tik dėl grožio ir išvažiavęs nepamėginsi pajusti, ką jis gali? Todėl neretai motociklininkai surengia dažnai pavojingas, nelegalias varžybas. Vilniuje tokie sportinių motociklų mėgėjai dažniausiai buriasi netoli Pedagoginio universiteto centrinių rūmų, Kaune viena iš mėgstamų susibūrimų vietų - Savanorių prospekte, ties restoranu "MacDonald". Tačiau buriamasi ir kitur, apie tai iš anksto susitarus mobiliaisiais telefonais.
Vilniečiams nesyk yra tekę regėti, kaip vakarais galingų motociklų kolonos švilpte švilpia miestų gatvėmis, lenktyniaudami vieni su kitais. Vilniečiai "britvų" vairuotojai yra sumanę lenktyninę pramogą - kuris greičiau nuo vieno miesto galo "nušvilps" iki kito. Tokių lenktynių metu, suprantama, nepaisoma jokių eismo taisyklių, jokių greičio apribojimų. Ignoruojami ir eismą keliuose prižiūrintys pareigūnai, kurių galimybės pasigalynėti su galingais motociklais yra juokingos. Miesto gatvėmis kartais iki 200 km/val. greitį išvystantį motociklą pavyti galėtų tik kitas toks pats. Joks, net ir sportinis policijos automobilis, to padaryti nesugebės.
Anot Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos viršininko Sauliaus Skvernelio, patys policininkai neketina sėstis ant galingų motociklų ir taip mėginti tramdyti miestuose siaučiančius "britvakus". Visų pirma, tai yra pernelyg rizikinga - miestų gatvėse neabejotinai kiltų veiksmo filmų vertos gaudynės, kurios greičiausiai baigtųsi avarijomis ir sužalojimais.
Kaip susidoroti su nepaklusniais "britvakais", klausimas atrodo ne toks jau ir paprastas. Jų negalima stabdyti keturratėms transporto priemonėms taikomais būdais. Peršovęs greitai lekiančio motociklo ratą, neabejotinai sukelsi avariją. Dėl tos pačios priežasties negalima statyti ir padangas praduriančių užtvarų. Ne ką gelbsti ir stacionarūs greičio matavimo ir fiksavimo prietaisai, kurie užfiksuoja greičio ribojimo pažeidimą, nufotografuoja vairuotoją ir priekinį numerį. Bet ar daug pasieks pareigūnas žvelgdamas į šalmuotą figūrą? O numeris ant motociklo priekio išvis nekabinamas.
Tačiau policija tikisi ir čia rasti išeitį bei pasinaudoti naujausiomis technologijomis - specialiais radarais ir vaizdo kameromis. O į kovą su pažeidėjais bus traukiami ne tik kelių policijos, bet ir kiti pareigūnai.
Naujų motociklų parduodama dvigubai daugiau
Ta kova policininkams, regis, nebus lengva. Kaune "Yamahos" sportiniais motociklais prekiaujančio centro pardavėjo Ginto teigimu, palyginti su praėjusiais metais, naujų šios firmos motociklų parduota net dvigubai daugiau. Nemaža dalis šiuo metu salone stovinčių sportinių motociklų jau yra nupirkti. Tai rodo ne tik didėjantį kauniečių ar pakaunės gyventojų perkamumą, bet ir šių transporto priemonių populiarumą. Anot prekybininkų, tokie apie 40 tūkstančių litų kainuojantys motociklai neparduodami išsimokėtinai, tačiau pirkėjų vis tiek netrūksta. Ateinančiųjų įsigyti brangius ir galingus motociklus amžius taip pat įvairus.
Akivaizdu, jog brangius motociklus perkasi ne tik patyrę, bet ir visai mažai patirties turintys motociklininkai. Tai ypač kelia nerimą šalies policijos įstaigų vadams, mat sukontroliuoti vis didėjančią motociklininkų armiją jau dabar yra ne juokas.