Remigijus RAINYS
Jau šį rudenį bus pradėtas rekonstruoti Kauno geležinkelio tunelis, kuris pastatytas dar 1859 -1861 metais pagal inžinieriaus Stanislovo Kerbedžio projektą. Tunelis iškastas po 30 metrų aukščio kalva, ant kurios dabar stovi Aukštųjų Šančių gyvenamasis rajonas.
Šis nuo carinių laikų išlikęs 1285 metrų ilgio technikos istorijos paminklas niekados nebuvo kapitaliai remontuojamas, nors jį bandyta sugriauti ir per Pirmąjį, ir per Antrąjį pasaulinius karus. Pastarojo karo metu atsitraukdami vokiečiai tunelyje susprogdino septynis vagonus trotilo, tačiau visiškai jo sugriauti nepajėgė. Nors ir gerokai suskilinėjusios, mūro sienos atlaikė, tačiau sprogimas gerokai apgadino 8,44 metrų pločio ir 6,95 metrų aukščio statinio hidrologinę sistemą.
Padarinius tuomet likvidavo sovietinės kariuomenės specialistai, kurie vandens nutekėjimo galerijų atkurti nesugebėjo. Tad vanduo iki šiol tebėra pats baisiausias šio statinio konstrukcijas ardantis priešas. Iki 1964 metų traukiniai riedėjo abiem tunelyje nutiestomis bėgių poromis.
Rekonstrukcijai prireiks maždaug 70 milijonų litų, kurių didžiąją dalį skyrė Europos Sąjungos fondai. Darbams atlikti "Lietuvos geležinkeliai" paskelbė konkursą - jį laimėjo bendrovės "Kauno tiltai" ir "Volkerail Lietuva". Planuojama, jog tunelio rekonstrukcija bus užbaigta greičiau nei per 2 metus, tad visą šį laikotarpį iš Vilniaus atvykstantys keleiviniai traukiniai kelionę baigs Palemono geležinkelio stotyje. Atvykėliai į miestą privalės keliauti jau kitomis transporto priemonėmis. Tolimųjų reisų traukiniai bus nukreipti specialiai nutiestais bėgiais per Kauno hidroelektrinės tiltą.
Po rekonstrukcijos traukiniams tuneliu bus leidžiama važiuoti greičiau, tačiau jame liks tik viena bėgių pora.