Irena ZUBRICKIENĖ
- Per pastarąjį mėnesį nuo išgyvenimų pasenau visu šimtu metų, - pasigodojo Vilkaviškyje gyvenantis ilgaamžis Jonas Jašinskas (96 m.), kurio vairuojamas automobilis kliudė ir mirtinai sužalojo dviračiu važiavusią moterį. - Jau bene prieš pusšimtį metų iškenčiau politiniam kaliniui primestus kaltinimus ir vargus, turėjau bėdos ir gėdos dėl savo anūkų darbelių, palaidojau žmoną ir likau našlys, bet šita avarija man yra pati didžiausia sielos žaizda, visiškai atėmusi ir sveikatą, ir ramybę.
Lemtinga kelionė į kapines
Ankstyvą rugpjūčio 20-osios rytą Jonas Jašinskas savo automobiliu "VW Golf" važiavo į kapines. Dabar senolis sako tuokart turbūt nujautęs nelaimę, nes labai nenorėjęs leistis į pusšimčio kilometrų kelionę (skaičiuojant ir kelią atgal), tačiau nuomininkė Uršulė, per 80 metų turinti skaudaus likimo moteris, labai prašiusi - reikėję sutvarkyti kelių artimųjų kapus. Automobilio vairavimas garbaus amžiaus Jonui - kasdienybė, tačiau pastaruoju metu ilgesnių kelionių jis atsisakydavęs. Kas kita - Vilkaviškio parduotuvės ar bažnyčia, į kurią senolis važinėdavo kiekvieną sekmadienį.
Lemtingąjį rytą važiuojant į kapines Jono nuojauta pasitvirtino - Kybartų mieste tykojo nelaimė. Anot Jono, į jo pagrindiniu keliu vairuojamą automobilį trenkėsi iš šalutinio kelio staiga išniręs dviratis. Jis rėžėsi į keleivio pusės sparną. Dviratį vairavusi moteris, kaip netrukus paaiškėjo - Teresė P. (62 m.), nuo smūgio patyrė itin sunkias traumas. Medikams nebepavyko išgelbėti nelaimėlės gyvybės. Jonas tvirtino važiavęs mažesniu už leistiną greičiu ir buvęs labai atsargus - net nesikalbėjęs su savo bendrakeleive Uršule. Esą šitaip jis važinėja visuomet, nes būdamas prie vairo jaučiasi esąs atsakingas ne tik už save, bet ir už kitus eismo dalyvius. O štai nelaimingoji dviratininkė, anot Jono ir jo keleivės Uršulės, važiavusi labai greitai, tarsi tik ir būtų turėjusi tikslą pakliūti po ratais. (Kol įvykis tebetiriamas, Vilkaviškio policijos pareigūnai atsisakė "Akistatai" jį pakomentuoti, esą nenorint užbėgti įvykiams už akių. Kol kas nutylėjo ir faktą apie žuvusios moters blaivumą ar girtumą.)
Kaltės jausmas ir sąžinė - ne tas pats
- Man tik apgailestauti belieka, kad įvyko tokia drama, - sakė garbaus amžiaus pensininkas Jonas. - Kaltės dėl avarijos aš tikrai nejaučiu, nes buvau blaivus ir važiavau tvarkingai, tačiau sąžinės kirminas taip graužia, kad visai pribaigs mano sveikatą. Vis dėlto netikėta moteriškės mirtis. Mačiau ją besikankinančią - dar pagalvėlę po galva pakišom.
Sužinojęs, kad po avarijos nelaimėlė nebeišgyveno, J. Jašinskas tuo pačiu automobiliu pats nuvyko į velionės laidotuves. Ir pagerbdamas žuvusiąją laidotuvių vainiku, ir norėdamas pasikalbėti su jos artimaisiais. (Panašaus likimo vairuotojai dažniausiai to vengia.) Nors buvo kiek nejauku ir neaišku, kaip bus sutiktas, Jonas, įėjęs į patalpą, pirmiausia drąsiai ir garsiai paklausė, kas velionei yra artimiausias. Kalbėjosi su mirusiosios vyru ir žentu. Pastarasis užsiminė, kad J. Jašinskas turėtų padengti laidotuvių išlaidas. Vilkaviškietis nesutrikęs ištiesė 50 litų šventoms Mišioms, o "dalinti" pinigus pirma laiko atsisakė - pasiūlė palaukti įvykio tyrimo rezultatų. Kad žuvusiosios artimieji susidarytų tikresnį avarijos vaizdą, Jonas jiems parodė po įvykio nė kiek netaisytą automobilį. Anot senolio, mąstantiems ir vairuojantiems asmenims keli žvilgsniai turėtų padėti suprasti, kas buvo kaltas.
Važiuotam lengviau nei pėsčiam
Senolis tikino iki avarijos buvęs labai geros savijautos - gerai girdi, su akiniais puikiai mato, yra greitos reakcijos. Vis prisimindamas avariją, jis džiaugėsi tuokart stabdydamas išvengęs daugiau aukų, nes šlapiame kelyje buvusi dar viena mašina, kurios išsilenkiant reikėjo esą virtuoziškai išsukti vairą. Tai padaryti, pensininko teigimu, padėjusi didžiulė jo, vairuotojo, patirtis ir nesutrikusi reakcija.
- Tai kas, kad man per 90 metų - svarbu, kaip aš jaučiuosi! - paklaustas, ar garbaus amžiaus vairuotojas nėra kliuvinys kelyje, išvengęs tiesaus atsakymo smagiai pareiškė Jonas. - Mano tik kojos nesveikos - po kelių operacijų, tad važiuoti man kur kas lengviau nei eiti pėsčiomis.
J. Jašinskas tikino važinėjąs daugiau nei 50 metų. Rimtų avarijų nebuvę, tik kartą girtas vairuotojas atsitrenkęs į stovintį jo automobilį. Keturiolika metų Jonas dirbęs autobuso vairuotoju - irgi tik sėkmingai. Senolis prisiminė per vieną maršrutą papuolęs net į tris avarines situacijas, tačiau visų nelaimių sugebėjęs išvengti.
- Mano savijauta leidžia man atlikti tokius darbus, kurių nesiimtų kitas trisdešimtmetis, - sakė Jonas, dar priminęs, kad pase jis pasendintas bene devyneriais metais. - Kaimynai šiemet stebėjosi, kaip kieme esančios didžiulės eglės šakas genėjau įsilipęs į medį, kaip dalgiu žolę pjaunu. Man nereikia pagalbos ir apsodinant bei prižiūrint savo sklypą, esantį prie namų, nors turiu tris vaikus ir anūkų. Bet neslėpsiu: po avarijos automobilio vairas jau nebemielas. Nors man palikta teisė vairuoti - duotas laikinasis vairuotojo pažymėjimas, tačiau aš to vengiu.
Vairuotojų amžių reiktų riboti?
Šykščiai apie Jono Jašinsko bėdą kalbėjusių Vilkaviškio policijos pareigūnų teigimu, jiems svarbiausia - įvykio aplinkybės ir galiojančios vairuotojo teisės, kurias Jonas turėjo. Vadinasi, ir medikai senolį buvo palaiminę savarankiškoms kelionėms. Paties teigimu, naują medicinos pažymėjimą dvejiem metams jis buvo gavęs tik prieš mėnesį.
- Taip, ne pareigūnai sprendžia apie vairuotojo sveikatos būklę, o medikai, tad ir turime daugybę garbaus amžiaus vairuotojų, - apie vadinamuosius vairuotojus "su kepure" kalbėjo Marijampolės policijos pareigūnas Gediminas Andriukaitis, ne pirmus metus vadovaujantis keliuose dirbantiems policininkams. - Pagyvenęs vairuotojas - didžiulė problema kelyje. Štai šiandien teko bausti 72 metų vairuotoją, per metus padariusį jau trečią neįskaitinę (be žmonių aukų) avariją. Tokie vairuotojai paprastai giriasi savo patirtimi, didžiuojasi sveikata ir tikina per keliasdešimt metų nepadarę jokios avarijos. Jie nenori išgirsti, kad situacija šiandienos keliuose ne tokia pati, kaip buvo prieš kelis dešimtmečius. Juk vien automobilių keliuose dabar keliagubai daugiau. Savo kaltės nenorintys pripažinti garbaus amžiaus piliečiai nubausti nė vienas nesako, kad jau teks palikti vairą ir kelią užleisti jaunesniems, o tik skuba sumokėti baudą, kad niekas neatimtų vairuotojo pažymėjimo! Problema yra ta, kad dabar galiojančios Kelių eismo taisyklės nereikalauja tikrinti, ar vairuotojas sveikatą tikrinasi periodiškai - nustatyta tvarka, ar turi galiojantį sveikatos pažymėjimą. Jo prireikia tik atsitikus kokiai rimtai nelaimei.
G. Andriukaičio teigimu, vien Marijampolėje šiemet avarijose žuvo keturi žmonės, kai automobilius vairavo per 70 metų perkopę asmenys. Kelių eismo nelaimes tiriantys kiti Marijampolės policijos komisariato pareigūnai įsitikinę, kad vairuotojų amžių vis dėlto reikėtų riboti - nesikliauti vien esą gera senukų sveikata jos tikrinimosi dieną. Juk sveikata žmogaus gyvenimo saulėlydyje gali pastebimai pablogėti ne per metus, o net per dieną. Teisėsaugininkai pasakojo anekdotais virtusias situacijas, kaip po įvykių būna sunku susikalbėti su garbaus amžiaus vairuotojais, kiek laiko ir kantrybės reikia įrodinėjant, rodos, gerai suprantamas tiesas. Visa tai, anot pareigūnų, ir byloja, jog automobilius vairuojantiems asmenims taip pat reikia nustatyti "vairavimo pensijos" pradžią - garbaus amžiaus pilietis pats to nesupranta.
Medikai - įstatymo tarnai
O ką šia tema mintija medikai, "laiminantys" garbaus amžiaus piliečius tebeturėti vairuotojo pažymėjimą? "Akistatos" kalbinta Vilkaviškio pirminės sveikatos priežiūros centro vadovė gydytoja Danutė Sniečkuvienė patikino, kad Jonas Jašinskas paskutinį kartą sveikatą tikrinosi vasarą. Senolį apžiūrėję vidaus ligų, psichoterapijos ir narkologijos specialistai konstatavo, kad jis yra pakankamai sveikas. Devyniasdešimtmetį perkopusiam J. Jašinskui gydytojų komisijos sprendimu buvo pratęstas vairavimo "stažas" dar vieneriems metams.
- Į transporto priemones valdančius pagyvenusius asmenis, nors jie ir jaučiasi esantys sveiki, žiūriu skeptiškai ir suprantu, kad jie jau nėra tokie patys eismo dalyviai, kaip buvo anksčiau, - sakė gydytoja D. Sniečkuvienė. - Tačiau dirbtinai kliudyti tokiam žmogui vien dėl jo amžiaus negalime. Tokie asmenys, negavę reikiamos pažymos, sakykime, Vilkaviškyje, skundžiasi Kaune esančiai Centrinei gydytojų komisijai ir į Vilkaviškį grįžta su reikiamu dokumentu! Esą tokie įstatymai - ir reikia jų paisyti. Antraip pažeistume garbaus amžiaus piliečio žmogaus teises. Kur išeitis? Kol dirbame pagal dabar galiojančius įstatymus, tokį atkaklų vairuotoją "sustabdo" arba kokia nors liga, arba (taip būna itin retai) jis pats nusprendžia daugiau nebevairuoti. Kol kas belieka tik pasiguosti, kad itin garbaus amžiaus piliečių, tebenorinčių vairuoti, nėra daug. Sakykime, jog tai išskirtiniai atvejai.
Vlado GESAIČIO nuotr. : - 90-metį perkopęs J. Jašinskas tikino turintis pakankamai sveikatos, kad sėstų prie automobilio vairo - J. Jašinskas kasdien apžiūrinėja kieme stovintį savo automobilį ir jo netaiso, nes mano, kad esamo mašinos vaizdo dar gali prireikti prasidėjus teismui