Praėjusią savaitę paskelbti statistiniai duomenys parodė, kad sausį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, Vakarų Europoje automobilių pardavimai nukrito 7 procentais, nes vartotojai vengė lankytis salonuose dėl neaiškių ekonominių perspektyvų.
Sustiprindama nuogąstavimus dėl šių metų ekonominių perspektyvų, Europos automobilių gamintojų asociacija ACEA paskelbė, kad sausį Vakarų Europoje užregistruotų naujų transporto priemonių sumažėjo 7 proc. iki 1 mln. 189 tūkst. 538. Šie duomenys dar labiau numušė automobilių gamintojų akcijų kursus.
Labiausiai nukentėjo "Renault", "Fiat" ir "Ford", kurių perprodukcija siekė 10 ir daugiau procentų, o įmonės prarado dalį Vakarų Europos automobilių rinkos.
"Šie duomenys, pasirodę po gerų 2002 metų gruodžio rezultatų, rodo silpną 2003-iųjų pradžią, atspindinčią bendrą ekonomikos sulėtėjimą", - sakoma ACEA pranešime.
Ekspertai nerimauja dėl poveikio, kurį vartotojų pasitikėjimo lygiui ir bendrai ekonominei padėčiai, labiausiai lemiantiems automobilių paklausą, gali turėti galimas karas Irake.
Prieš dvi savaites Didžiosios Britanijos centrinis bankas nurėžė palūkanų normas iki žemiausio lygio per 48 metus, savo sprendimą grįsdamas sumažėsiančia paklausa vidaus ir užsienio rinkose. Tai, kad karo Irake grėsmė aptemdė ekonomines perspektyvas, minėjo ir palūkanų normų nekeitęs Europos centrinis bankas.
Praėjusią savaitę apie Vakarų Europoje galinčią kristi automobilių paklausą įspėjo Prancūzijos gamintojai.
"PSA Peugeot-Citroen" valdybos pirmininkas Jeanas Martinas Folzas (Žanas Martenas Folcas) minėjo, kad "košmariškiausio scenarijaus atveju" rinka gali sumažėti net 10-15 proc., tačiau labiau tikėtinas 2 proc. nuosmukis.
Tuo tarpu kita Prancūzijos gamintoja "Renault" prognozavo 2 proc. nuosmukį, o blogiausiu atveju tikėjosi Vakarų Europos automobilių rinką sumažėsiant 6-7 proc.
Sausį didžiausioje pasaulio automobilių rinkoje - Jungtinėse Valstijose naujų automobilių pardavimai nukrito maždaug 2 proc.
Praėjusių metų nuosmukis vertė automobilių gamintojus vilioti klientus nuolaidomis ir kitomis pelną mažinančiomis priemonėmis.
Dėl prastos padėties rinkoje labiausiai kenčia naujus modelius pristatančios bendrovės, negalinčios kompensuoti investicijų aukštomis kainomis.
Pavyzdžiui, naują vidutinės klasės modelį "Megane II" šiemet pristatančios "Renault" sausio mėnesio pardavimai Vakarų Europoje smuko 17,5 proc., be to, bendrovė prarado dalį turėtos rinkos dalies.
Tuo tarpu antros didžiausios Europos automobilių gamintojos "PSA Peugeot-Citroen" pardavimai per tą patį laikotarpį tesumažėjo 1 proc., nes gerus rinkos dalį padidinusios bendrovės rezultatus lėmė "Citroen" modelių populiarumas.
"Turint omenyje staigų Prancūzijos vidaus rinkos nuosmukį, "Peugeot" pasirodė tikrai neblogai", - sakė "Commerzbank" analitikas Robertas Ashtonas (Robertas Eštonas).
Sausis tapo dar vienu prastu mėnesiu Italijos "Fiat Auto", bandančiai vėl dirbti pelningai, nepaisant mažėjančių pardavimų. "Fiat" užimamos Vakarų Europos rinkos dalis dar labiau sumažėjo, nes bendrovės naujų automobilių užregistruota net 23 proc. mažiau.
Prastai sekėsi ir "Ford", tarp kurio modelių daugiau teparduota "Land Rover", o "Jaguar", "Volvo" ir "Ford" pardavimai smarkiai krito.
Vis dėlto neblogai pasirodė Europoje įsitvirtinę Japonijos automobilių gamintojai - ypač rinkos dalį beveik padvigubinusi "Mazda". Praėjusiais metais japonai ėmė į Europos rinką veržtis europiečių skoniui pritaikytais automobiliais.
“Reuters”-ELTA