Muitinės departamentas prognozuoja, kad netrukus turėtų sumažėti kontrabandinių cigarečių rinkoje dalis. Į Lietuvą jau leidžiama legaliai įvežti populiariausias angliškas cigaretes "Saint George Red" ir "Saint George Blue". Pasak Muitinės departamento direktoriaus Rimučio Klevečkos, dabar kontrabandinės cigaretės sudaro iki 40 procentų rinkos. Legalizavus cigaretes "Saint George" tikimasi, kad nelegalių rūkalų dalis rinkoje sudarys 10-15 procentų. Kontrabandininkams paprasčiausiai nebeliks ekonominių paskatų užsiimti tokių prekių gabenimu. Ar iš tikrųjų taip?
Vyriausybė talkina kontrabandininkams
Neseniai spaudoje buvo pasirodžiusi informacija apie vėl artėjantį tabako gaminių ir kuro brangimą, nes Lietuva yra įsipareigojusi didinti akcizus tabako gaminiams ir kurui. Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) eksperto Giedriaus Kadziausko nuomone, kiekvienas akcizų kilstelėjimas kontrabandininkams-verslininkams praneša, jog didėja jų potencialių pirkėjų gretos ir kad jie gali pakelti savo parduodamų prekių kainas. Tiksliai išmatuoti kontrabandos masto neįmanoma, nes tokie nusikaltimai, kurie neturi aukos ir nepadaro žalos konkrečiam asmeniui, mažiausiai apskaitomi. Kas nepatenkinti kontrabanda? Keli pasieniečiai, akcizo mokėtojai ir legalios produkcijos gamintojai. O visi kiti patenkinti. Vartotojai gauna nusipirkti pigesnių prekių, kontrabandininkai uždirba milijonus, patenkinti ir tie patys pasieniečiai ar muitininkai, nes dalis jų lobsta iš kyšių, gaunamų iš kontrabandininkų.
Vienas iš rodiklių, nuo kurio galima atsispirti spėliojanti apie tikrąjį kontrabandos mastą, yra sulaikomų kontrabandinių cigarečių kiekis. Pasak Valstybės sienos apsaugos tarnybos, jis nuo 2001 metų kasmet išauga keliskart. 2001 metais sulaikyta 0,25 milijono pakelių, 2002 metais - 0,5 milijono, 2003 - 1,5 milijono, o pernai - jau 3,2 milijono pakelių. Neabejotina, kad pagerėjo muitininkų ir pasieniečių darbo efektyvumas. Tačiau logiška, kad jei kontrabanda nedidėtų kylant pareigūnų efektyvumui, sugaunamų kontrabandinių cigarečių kiekis galiausiai turėtų pradėti mažėti. Taip ir yra su kitomis prekėmis. Štai sulaikomo alkoholio kiekis sumažėjo net 43 procentais, plataus vartojimo prekių - 64 procentais, o nelegalių tabako gaminių padaugėjo 51 procentu, naftos produktų - 5 procentais. LLRI 2004 metais atliktas visuomenės tyrimas parodė, kad daugiau nei pusė rūkančiųjų kartais perka ir rūko kontrabandines cigaretes, o nuolat jas perka penktadalis rūkančiųjų.
Rekordai nuolat gerėja
Vis daugiau prekių į šalį neteisėtai patenka iš Rusijos ir Baltarusijos. Pavyzdžiui, jei visos cigaretės, esančios Kaliningrado srityje, būtų surūkytos vietinių, kiekvienam kaliningradiečiui tektų po 20 pakelių per dieną. Todėl pranešimai apie sulaikytus kontrabandininkus jau nebestebina nieko.
Štai neseniai pasieniečių operatyvininkai prie sienos su Rusija demaskavo ir sulaikė šešių kontrabandininkų grupę, kurioje, įtariama, buvo ir cigarečių gabenimo į Lietuvą kontrabandos organizatorius Rusijos pilietis. Kontrabandininkų gaudynėms buvo pasitelktas net Valstybės sienos apsaugos tarnybos Aviacijos eskadrilės sraigtasparnis "Colibri", iš oro žvalgęs pasienio su Rusija rajonus. Pareigūnai po operacijos paskelbė, kad sulaikė rekordinį šiemet kontrabandinių cigarečių krovinį. Cigarečių buvo surasta ne tik automobiliuose, bet ir vienoje sodyboje Šilutės rajone.
Operatyvininkų duomenimis, vidutinę statistinę kontrabandininkų grupuotę sudaro apie 20 žmonių. Tokių grupuočių yra Jurbarko, Tauragės, Šilutės rajonuose, dažną jų globoja ir kontrabandos srautus kontroliuoja Kauno mafijos šeimos.
Kontrabanda gabenama įvairiausiai būdais. Štai Pagėgių rinktinės operatyvininkai atliko nuodugnų iš Rusijos į Lietuvą atvykusio autobusiuko "Mitsubishi L 300" patikrinimą. Slėptuvės buvo surastos ertmėse prie radiatoriaus, posparniuose, po vairuotojo sėdyne, įrankių dėžėje, autobusiuko slenkstyje iš vairuotojo pusės. Dar įmantriau slėptuvė buvo įrengta automobilyje "Opel Omega". Jis į Šumsko kontrolės punktą įriedėjo iš Baltarusijos. Teko atsukti net senutėliame automobilyje sumontuotą dujinę įrangą. Ir tik išleidus iš dujų baliono dujas ir atidarius balioną, jo viduje pasirodė specialiai suvirinta ertmė, kimšte prikimšta rūkalų. Paprastai už tokius nusikaltimus kontrabandininkui gresia 3 000 litų bauda ir transporto priemonės konfiskavimas.
Į pasieniečių rankas dažnai patenka vadinamieji "ichtiandrai" - kontrabandos plukdytojai. Vien balandžio mėnesį pasieniečiai sulaikė 4 "ichtiandrus". Kaip įprasta tokiais atvejais, sulaikytieji vilki nardymui skirtus kostiumus, avi plaukmenimis ir neturi jokių dokumentų. Pasieniečių sulaikomi kontrabandos plukdytojai dažniausiai būna gerai fiziškai pasirengę, atletiški jauni vyrai, dažniausiai Sovetsko gyventojai. Tempdamas tarpusavyje suraišiotų cigarečių dėžių virtinę "ichtiandras" Nemuną iš Rusijos įveikia per 5-8 minutes ir krovinį taikosi palikti sutartoje seklioje vietoje Lietuvos krante.
Tačiau tie visi sulaikyti "ichtiandrai", opeliai ir kitos aplūžusios mašinytės yra tik uogelės. Specialistų paskaičiavimu, tokia smulkioji kontrabanda sudaro vos trečdalį viso kontrabandos kiekio. Tikroji kontrabanda į Lietuvą įvažiuoja ir toliau po visą Europą keliauja didžiuliais sunkvežimiais, traukinių vagonais ir laivais. Didieji pinigai, taip pat ir kyšiai pareigūnams, sukasi tarp didžiųjų kontrabandininkų. Jie beveik nesulaikomi, nes jiems dirba ne tik atskiri pareigūnai, bet ir įstatymai.
Milžiniški nuostoliai
Problemų kyla ne vien Lietuvoje. Pavyzdžiui, šiomis dienomis Prancūzijoje konfiskuotas rekordinis kiekis kontrabandinių cigarečių. Daugiau kaip 1,8 milijono pakelių rūkalų rasta viename sandėlyje į šiaurės rytus nuo Paryžiaus. Kontrabandinis krovinys svėrė daugiau kaip 37 tonas, o oficiali jo pardavimo kaina - apie 9 milijonai eurų. Prancūzija po Didžiosios Britanijos yra antroje vietoje pagal rūkalų brangumą. Tai ir skatina nelegalų verslą. Didžiojoje Britanijoje po vienerių futbolo rungtynių surinkti cigarečių pakeliai parodė, kad tądien stadione per 90 procentų rūkytų cigarečių buvo kontrabandinės. Didžioji Britanija vertina, kad dėl kontrabandinių rūkalų iš akcizų ir PVM negautos biudžeto pajamos yra apie 6 milijardai eurų.
Išgelbės Europą?
Padidėjęs akcizas byra į valstybės kišenę, o paaugęs kontrabandinių prekių pardavimo pelnas eina į tolesnes kontrabandinio verslo investicijas. Matydami tokias palankias verslo sąlygas, kontrabandos šulai idėjų nestokoja. Pradedant žemiausiu lygiu, gerinamos "ichtiandrų", pagerintų -paplatintų - visureigių vairuotojų, bobučių pardavėjų ir kitų mažiausiai uždirbančių darbuotojų darbo ir gyvenimo sąlygos. Baigiant aukščiausiu lygiu užsiimama bausmių prevencija - siaurinamas teisinis baudžiamų kontrabandinių veikų sąrašas, lengvinama Baudžiamajame kodekse numatyta atsakomybė ar užsiimama bausmių kontrabandininkams prevencija teismuose.
LLRI ekspertas Giedrius Kadziauskas savo komentare rašo:
"Didėjantis kontrabandinių cigarečių prieinamumas užkerta kelią pasiekti sveikatos apsaugos ir nepilnamečių apsaugos tikslus.
Vienas iš tikslų, kurių siekiama aukštais akcizais kurui, tabakui ir alkoholiui, yra valstybių noras mažinti bendrą šių produktų vartojimą dėl aplinkos ir visuomenės sveikatos apsaugos. Pigūs kontrabandiniai tabako gaminiai užkerta kelią jam įgyvendinti, nes gerokai pigesni kontrabandiniai gaminiai yra dažniausiai prastesnės kokybės ir daug lengviau prieinami vartotojui.
Didelių akcizų ar mažų cigarečių pakelių priešininkai argumentuoja, kad pigūs rūkalai taps prieinami vaikams, kurie paprastai neturi daug pinigų. Tačiau galimybė be jokios kontrolės įsigyti pigių kontrabandinių cigarečių užkerta kelią nutolinti rūkalus nuo nepilnamečių. Pigūs legalūs rūkalai dar gali būti kontroliuojami drausminant pardavėjus ir kuriant bendrą nepakantumo aplinką rūkalus nepilnamečiams parduodančioms struktūroms, o turguje ar kioskelyje po prekystaliu esančių cigarečių galėtų nusipirkti kiekvienas pasiekiantis paduoti pinigus.
LLRI nuosekliai pasisako už mažesnius mokesčius cukrui, tabakui, nes vertina jų įtaką ne tik vartotojui ar gamintojui, bet ir visai ekonomikai. Todėl nors ir nepopuliaru ar rizikinga kalbėti apie akcizų tabako gaminiams mažinimą, būtina pažvelgti į šios problemos priežastis ir pasekmes.
Kada prasidės rimtos diskusijos dėl akcizų politikos efektyvumo ir įtakos saugumui Europos Sąjungoje, yra tik laiko klausimas. Tiktai grėsmė saugumui ir išleistų pinigų kiekis, skirtas ES išorinių sienų apsaugai, kuria užsiima naujosios narės, privers šnekėti apie akcizų politikos kurso keitimą pradedant naikinti minimalią ribą, kurią turi pasiekti naujosios narės.
Pagal įvairius skaičiavimus, įvertinus padidėjusius akcizus ir išaugusias Lietuvos gyventojų pajamas, 2008 metais tabako gaminių įperkamumas Lietuvos gyventojams bus mažesnis nei dabar, todėl besiplečiančios kontrabandinių tabako gaminių rinkos patenkinimas bus ateities kontrabandininkų pelno ir Lietuvos valdžios galvos skausmo šaltinis. Svarbu, kad jis peraugtų į europinį galvos skausmą, nes vaistai - sprendimas dėl mažesnių akcizų - yra Europos Sąjungos koridoriuose".