Genadijus SKRIPKA
Susisiekimo ministro Algirdo Butkevičiaus vadovaujama Saugaus eismo komisija pasiūlė visuomenei diskusiją dėl Kelių policijos struktūros atkūrimo. Policijos departamento Eismo priežiūros tarnybos viršininkas Saulius Skvernelis analizuodamas. Policijos departamento Eismo priežiūros tarnybos pareigūnų darbą nuogąstavo: "Apmaudu, kad situacija keliuose nesikeičia. Šiais metais (tai yra pirmą kartą) Eismo priežiūros tarnyba saugaus eismo gerinimui gavo realų finansavimą. Pareigūnai baigė mokymų programą, kaip atpažinti narkotikus, nustatyti apsvaigimo būseną".
Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorius Vytautas Kvietkauskas pasiūlė atgaivinti specializuotus Kelių policijos būrius, kurie buvo panaikinti prieš 7 metus. Kelių policijoje tuomet dirbo aukštąjį išsilavinimą turintys teisininkai arba kelių transporto specialistai.
Šiai tarnybai dirbant, 1997-2000 metais Lietuvoje mažėjo avaringumas. Panaši situacija susiklostė ir Estijoje, bet kaimynai panaikinę vėliau atkūrė Kelių policijos struktūrą. Komisijos nariai pažymėjo, kad šiuo metu Lietuvos policijoje bręsta struktūrinė pertvarka, tad dabar yra tinkamas metas grįžti prie specializuotos Kelių policijos struktūros atkūrimo.
Kol kas, kad ir ką policija darytų, avaringumas auga, daugėja ir pažeidėjų. Per pirmąjį šių metų pusmetį policijos pareigūnai išaiškino 213 425 Kelių eismo taisyklių pažeidimus. Tai yra beveik 18 proc. pažeidimų daugiau nei per tą patį laikotarpį 2006 metais.
Pareigūnai sako, kad didžiausią susirūpinimą jiems kelia ne tik neblaivūs, neturintys teisės vairuoti, bet ir nuo narkotikų ar kitų svaigiųjų medžiagų apsvaigę ir prie vairo sėdantys asmenys. Šiemet neblaivūs ar apsvaigę nuo narkotikų prie vairo buvo sulaikyti 15 483 vairuotojai. Pernai tokių asmenų buvo sulaikyta tūkstančiu mažiau. 1 321 vairuotojui buvo nustatytas sunkus girtumo laipsnis.
Kadangi nemažėja nedrausmingų eismo dalyvių, avaringumo statistika toliau šiurpina. Sausį - birželį avarijose Lietuvoje žuvo 328 žmonės, dar 3 914 buvo sužeisti. Palyginti su praėjusių metų pirmuoju pusmečiu, eismo įvykių skaičius padidėjo 361 įvykiu, žuvo 27 daugiau, sužeista 399 eismo dalyviais daugiau.
Eismo įvykiuose daugiausia žuvo vairuotojų - 115 (23 daugiau), 97 pėstieji (13 daugiau). Daugiau nei pusė pėsčiųjų - 70 - žuvo tamsiu paros metu. Taip pat žuvo 82 keleiviai (8 mažiau) ir 32 dviratininkai (3 daugiau).
Pastaruoju metu žiniasklaidos priemonėse dažnai pateikiama informacija, kad policijos pareigūnai matuoja transporto priemonių greitį jiems "patogiu" laiku ir "patogiose" vietose, neatsižvelgdami į eismo įvykių analizės rezultatus.
Neseniai Policijos departamentas išplatino pranešimą spaudai. Jame rašoma, kad policijos pareigūnų veikla vykdant eismo priežiūrą, kuri apima ir kelių transporto priemonių greičio kontrolę, yra reglamentuojama atitinkamuose teisės aktuose. Policijos įstaigų vadovai, organizuodami veiklą saugaus eismo priežiūros srityje, turi užtikrinti, kad turimos pajėgos ir priemonės būtų išdėstomos atsižvelgiant į avaringumo situaciją bei kitas aplinkybes, susijusias su eismo saugumu prižiūrimoje teritorijoje, o greičio kontrolės funkcija būtų vykdoma tik nustatytuose avaringuose bei pavojinguose kelių ruožuose. Kiekvienu atveju yra pildomas patrulio užduoties blankas, kuriame nurodomos konkrečios užduotys, jų vykdymo vieta ir laikas. Be to, policijos įstaigoms rekomenduota, kad nustatant patrulių užduotis transporto priemonių važiavimo greičio kontrolė sudarytų ne daugiau kaip 20-30 proc. viso patrulių darbo laiko. Todėl visais atvejais iš policijos patrulio yra atimta galimybė pačiam spręsti apie greičio kontrolės vietas ir laiką.
Policijos departamento pranešime spaudai taip pat akcentuojama, kad šios funkcijos vykdymas yra griežtai teisiškai reglamentuotas ir kontroliuojamas. Pasitaikantys nemotyvuoti greičio kontrolės keliuose atvejai, ypač esant blogoms eismo sąlygoms ar netinkamai pasirinktose vietose, kai eismo dalyviams reikalinga įvairiapusė pagalba, sukelia pagrįstą transporto priemonių vairuotojų bei kitų eismo dalyvių nepasitenkinimą policijos darbu. Nustačius pažeidimus, jie yra vertinami kaip nepakankama policijos įstaigų vadovų kontrolė organizuojant, vykdant ir kontroliuojant šią veiklą.