Juoda VARNELYTĖ
Menininkai profesionalai nekenčia realistinių kūrinių: esą realybei fiksuoti išrastas fotoaparatas, o kūryba tam ir yra, kad kūrėjas visu savo momentinių nuotaikų ir emocijų gražumu "išsilietų" ant drobės ar "įsikūnytų" išlakioje skulptūroje. Žodžiu, jeigu žiūrovas iš pirmo karto atspėja šiuolaikinio meno kūrinio mintį, tai tos minties tenai iš viso nebuvę.
"Kranklio" korespondentė J. Varnelytė apsilankė Taikomosios dailės galerijoje Vilniuje atidarytoje parodoje "Erotika taikomajame mene". Kaip save gerbianti netekėjusi panelė, Juoda Varnelytė iš autorių tikėjosi subtilumo. Tokio, kai žiūri, prieš save matai grybą, o pasąmonė kužda, kad tai - lytinis organas. Tačiau parodoje Juodai viskas išėjo atvirkščiai. Prieini prie grakščios, dailios stiklo (o gal krištolo?) skulptūrėlės, iš tolo primenančios neperaugusių raudonikių kelmelį, o ten... O ten, pasirodo, natūralaus dydžio kovinėje parengtyje atstatytas pimpalas. Taip ir parašyta: "Remigijus Kriukas. "Pimpa". Arba vėl: prieini prie elegantiškos, odelėmis ir karoliukais puoštos kėdutės, svajodama, kaip ji žiūrėtųsi tavo asketiškame darbo kabinete, o atkaltė papuošta odine liemenėle, sėdynė - "triusikėliais". Geriausiu atveju tokią pastatyčiau tualete (bet kam ji ten?) arba vonioje. Parodoje buvo gausu kitų tokių praktiškų ir realistinių erotiškų dalykėlių, kurių mintį įspėtumei išsyk: Audronės Kniukštienės skiautinis paveikslas - "papai", pavadintas "Be liemenuko". Buvo ten ir moters biustą imituojančių krepšių (vietoje galvos - rankena), ir moters kūno "išsikišimus" imituojančių vazelių. O virš galvos kabojo milžiniška Sigito Virpilaičio kompozicija "Dezdemona", imituojanti ne ką kitą, kaip "moteriškame žiede" panardintą "vyrišką strypą".
"Kranklio" korespondentės nuomone, į šiuolaikinio meno šedevrus pretendavo tik trys darbai, į kuriuos, iš kur bežiūrėtum, nesuvoksi nei minties, nei paskirties. Vienas menininkas eksponuoja ant sienos pakabinamą lėkštę... su viduryje priklijuotu batų šepečiu. Kitas autorius sukūrė kažką tarpinio tarp žvakidės ir unitazams valyti skirto šepetėlio, įmerkto mirkalinėje (tai turbūt simbolizuoja žemus kūniškus ryšius ir šventą aistrą). Trečiasis į meniškumo viršūnę pretenduojančių autorių - tai R. Dichavičius su savo švelniai erotiškomis nuotraukomis, kurios galėtų papuošti net ir davatkiškiausios poros namus.