Pasak analitikų, prabangos prekių bendrovių akcijos, kurios pradėjo atsigauti po SARS sukelto nuosmukio, gali atsidurti pavojuje dėl pagrįsto ar nepagrįsto nerimo, susijusio su Azijoje kilusiu paukščių gripo protrūkiu.
Analitikai konsultuojasi su medicinos ekspertais ir gilinasi į Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) ataskaitas, siekdami įvertinti poveikį, kurį virusas gali turėti turistų srautams. Pastarieji turi labai didelę įtaką nuo turizmo itin priklausomam prabangos prekių sektoriui.
"Manytume, kad trumpalaikėje perspektyvoje sektoriui padidės spaudimas dėl šių ir kitų veiksnių - valiutų rizikos bei palūkanų normų didinimo Jungtinėse Valstijose rizikos", - neseniai atliktame tyrime teigė "J.P. Morgan" analitikė Melanie Flouquet (Melani Flukė).
Nors kol kas H5N1 paukščių gripo poveikis turistų srautams buvo minimalus, padėtis gali pasikeisti, jei daugiau nei dešimties žmonių gyvybes nusinešęs mirtinas virusas pasikeis taip, kad galės būti perduodamas iš žmogaus žmogui. "Jei paukščių gripas pasikeis, jis gali turėti didesnių pasekmių nei SARS, nes yra perduodamas per orą ir todėl gali sparčiai išplisti po visą pasaulį, - aiškino M. Flouquet. - Kitaip tariant, galima nesunkiai sukelti paniką".
PSO tvirtina, kad Azijos paukštynus nuniokojęs virusas negali lengvai plisti tarp žmonių, nors įtariama, kad Vietname galėjo būti užregistruotas vienas gripo perdavimo iš žmogaus žmogui atvejis.
Žinoma, kol kas nėra jokių duomenų apie sumažėjusius prabangos prekių sektoriaus pardavimus. Priešingai, sektorius ima atsigauti po jo pelningumą sumažinusio 2003 metų SARS protrūkio.
Suprantama ir tai, kad sektoriaus atstovai vengia šiam atsigavimui pakenkti savo komentarais. Panikos požymių nėra, tačiau prabangos prekių bendrovės lieka budrios. "SARS turėjo labai didelį poveikį prabangos prekių sektoriui ne tik pakenkdama svarbioms Honkongo, (Pietų) Korėjos ir Taivano rinkoms, bet ir dėl to, kad daugelis jų gyventojų negalėjo keliauti", - sakė vienas sektoriaus atstovas.
Prabangos prekių bendrovės yra itin priklausomos nuo turistų, ypač nuo verslo klasės keliautojų iš Japonijos ir JAV. Į užsienį vykstantys japonai užtikrina apie ketvirtadalį visų prabangos prekių pardavimų, o dar penktadalis šių prekių nuperkama Japonijos vidaus rinkoje. Kitos Azijos šalys užtikrina apie 13 pasaulinių pardavimų.
Prabangos prekių milžinė LVMH beveik 15 proc. prekių parduota kitose nei Japonija Azijos šalyse. Tuo tarpu Prancūzijos koncernui PPR priklausanti "Gucci" regione užsitikrina 15-20 proc. pardavimų.
Sektoriaus bendrovės, nukentėjusios dėl praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio Azijos valiutų krizės, aktyviai plėtėsi svarbiausiose Japonijos ir Honkongo rinkose. Šį procesą dar labiau paspartino 2002-2003 metų SARS epidemija.
Taigi dabar sektorius labiau pasitiki savimi, nes yra geriau pasirengęs turistų skaičiaus sumažėjimui. Tačiau dėl galimo palūkanų normų didinimo ir JAV dolerio silpnumo sektoriaus tikriausiai nelaukia pakilimas, panašus į sekusį po SARS protrūkio.
“Reuters”-ELTA