Petras Ivanauskas
Tarptautinis laivybos biuras praneša, kad daugėja jūroje siautėjančių piratų. Organizacijos teigimu,per pirmąjį šių metų pusmetį buvo nužudyta 30 laivo įgulų narių, tai yra du kartus daugiau nei pernai per tą patį laikotarpį.
Patruliavimas sąsiauryje.
Nors iki šiol piratų užpuolimų mažėjo, jūroje nužudytųjų skaičius yra didžiausias per dešimtmetį. Pusė piratų aukų buvo nužudyti prie Nigerijos krantų. Ne mažiau pavojinga Vietnamo, Bangladešo ir Filipinų vandenyse. Ypač pablogėjo padėtis Malakos sąsiauryje prie Malaizijos krantų. Pro šį sąsiaurį kasmet praplaukia 50 000 laivų, dauguma kurių gabena naftą. Šiuos tanklaivius užpuolantys piratai ginkluoti peiliais bei šautuvais ir elgiasi labai žiauriai. Reaguodamos į Tarptautinio laivybos biuro pranešimus, Malaizija, Indonezija ir Singapūras ėmė kartu koordinuoti patruliavimą Malakos sąsiauryje.
Išmetė į jūrą
Praeitą mėnesį Indonezijos vandenyse plaukiojantį laivą užpuolė aštuonios nedidelės valtys. Jose įsitaisę ginkluoti piratai ragino laivą sustoti. Sustabdžius variklius septyni piratai pagrobė vyriausiąjį inžinierių bei jo pavaduotoją ir prigrasino apie pagrobimą nepranešti penkias dienas, antraip žadėjo nukirsti įkaitams galvas. Įsibrovėliai paėmė jūreivių pinigus, daiktus ir laivo dokumentus.
Kito pagrobimo metu piratai už įkaitus reikalavo išpirkos, o vėliau du pagrobtuosius įgulos narius išmetė į jūrą. Laimei, juos išgelbėjo pro šalį plaukiantis žvejų laivas.
Pagrobė jūreivių uždarbį
Nuo piratų ne kartą yra nukentėję ir Lietuvos jūreiviai. Lietuvos jūrų laivininkystės laivą"Algirdas" 1988 metais netoli Tailando buvo užpuolę 25 ginkluoti piratai. Naktį kateriu priplaukę prie laivo, kopėčiomis dalis plėšikų užlipo ant denio ir šaudydami į visas puses suguldė jūreivius, o po to prirakino prie metalinių laivo detalių. Keli įgulos nariai buvo sumušti. Piratai nelietė "Algirdo" krovinio, bet pagrobė jūreivių uždarbį - 17 000 JAV dolerių. Kai kurie įgulos nariai neteko ir asmeninių daiktų, žiedų, laikrodžių. Piratams dingus, pirmasis išsivadavo vyresnysis mechanikas. Jis išlaisvino ir kitus. Per antpuolį smarkiai sužeistas antrasis kapitono padėjėjas A. Šarachovas buvo evakuotas į krantą.
Konfiskuotas krovinys
Jūreiviai nukenčia ne tik nuo piratų, bet ir nusižengę žvejojimo taisyklėms. Dar sovietmečiu taip atsitiko žvejybos traleriui "Nida". Tralerį sulaikė Mauritanijos kariškiai. Laivo kapitonas N. Šafranskis buvo uždarytas į kalėjimą už tai, kad jo laivas įplaukė į uždraustą rajoną. "Nida" buvo paleista tik tuomet, kai sovietų valdžia sumokėjo 300 000 tuometinių valiutinių rublių. Krovinys irgi buvo konfiskuotas. Sugrįžus į tėvynę, laivo kapitonas buvo nuteistas lygtinai už valstybės turto švaistymą.
Metai nelaisvėje
199-aisiais Gambijos kariškiai areštavo žvejybos tralerį "Volga". Afrikiečiai pareikalavo, kad laivo savininkai sumokėtų 2 milijonų JAV dolerių baudą už neteisėtą žvejybą ekonominėje šios šalies zonoje. Kapitonas it vyriausiasis mechanikas buvo apgyvendinti viešbutyje, o įgula, kol vyko byla, liko laive. Čia, saugomi kareivių, vyrai išbuvo beveik metus. Ne vienas susirgo gripu, maliarija. Lietuvos įgulai pavyko išsipirkti kyšiais. Afrikos šalyse tai įprasta - čia toks piratavimo būdas.
Prie Afrikos krantų 2000 - aisiais buvo sulaikytas Lietuvos transporto laivas "Rytas". Šiuo laivu iš Mauritanijos į Kamerūną buvo gabenama žuvis, kuri parūpo Pusiaujo Gvinėjos valdžiai. Ši nedidelė Afrikos šalis taip nusigyveno, kad sulaikiusi pro šalį plaukiojančius laivus konfiskuodavo krovinius ir taip pamaitindavo išbadėjusius gyventojus. O apsiginti jūreiviai neturi jokių galimybių, nes laivuose įguloms draudžiama laikyti šaunamuosius ginklus. Civilizuotos šalys laikosi tarptautinių teisės normų, o kai kurios Afrikos valstybės paprasčiausiai piratauja, ir tiek.
Ieškos teisybės
Išvengti konfliktų jūreiviams nepavyksta ir su civilizuotomis valstybėmis. Visi gerai prisimena šiemet birželio 15-ąją pasibaigusį konfliktą, kai Floridos valstijos (JAV) Tampos miesto teismas išteisino motorlaivyje "Jalta" dirbusius vienuolika Lietuvos piliečių. Jie metus praleido Amerikos kalėjimuose. Prisiekusiųjų teismas pripažino, kad nekaltai, tad dabar vyrai bandys ieškoti teisybės. O prieš metus, birželio pradžioje, prasidėjo 1 mėnesių trukusi nežinia. Tą dieną, apie 11 valandą vakaro, kapitono nurodymu jūreiviai iš pripučiamų valčių į laivą perkrovė 131 maišą. Kas juose buvo, vyrai sužinojo tik tada, kai auštant rytui prie motorlaivio prisišvartavo kateris, o danguje ratus ėmė sukti sraigtasparnis. Pareigūnai, patikrinę laivą, maišuose rado kokaino. Visi 17 jūreivių, tarp jų ir 11 Lietuvos piliečių, buvo areštuoti ir uždaryti į Floridos kalėjimą. Metus jie buvo tardomi nuolat primenant, kad Floridoje už narkotikus gresia mažiausiai 25 metai laisvės atėmimo. Civilizuotoje šalyje teisybė nors ir po metų, buvo surasta. O jei su panašiu kroviniu laivas būtų buvęs areštuotas kurs nors Kinijoje ar Tailande, pasekmės būtų buvusios nenusakomos.
Kaliningrado piratai
Piratų, kurių jūreiviai bijo labiausiai, nes šie yra neprognozuojami ir gali išmesti į jūrą ar nušauti, atsirado ir Baltijos jūroje. Dažniausiai jie išplaukia iš Kaliningrado, Baltyjsko, Laduškino, Svietlo ir kitų Rusijos uostų ir siaubia pakrančių kaimus, apiplėšinėja jachtas. Buvę Baltijos laivyno jūreiviai susiremontavo nurašytus karinio laivyno katerius ir dabar užsidirba duoną plėšikaudami. Kol kas dar negirdėjome, kad būtų nukentėję mūsų tautiečiai, tačiau lenkai skundžiasi, kad atplaukę rusai vagia motorinius dviračius, kiaules, kalakutus ir net vištas. Piratai užsiima ir kontrabanda, per sieną plukdo nelegalus. Jų laivai plaukioja pakrantėmis ten, kur pasieniečių laivai ir nepriplauktų, nes per seklu. Aišku, vadinti piratais tuos, kurie iškrato tinklus ar vagia mobiliuosius telefonus, gal ir nederėtų, nes tai - paprasčiausi vagys.
Burlaivius keičia kateriai
Tikrųjų piratų auksiniai laikai buvo XVII amžius. Pats žodis "piratas" reiškia ieškoti nuotykių ir laimės jūroje. Pirmą kartą žodis "pirato" buvo paminėtas romėnų istoriko Polibijaus. Piratavimą aprašė ir Homeras, ir graikų istorikas Plutarkas ir kiti. Anų laikų plėšikai taip pat atakuodavo ne tik laivus, bet ir uostamiesčius. Labiausiai nuo piratų kentėjo ispanų laivai, vežantys auksą ir naudingąsias iškasenas iš savo kolonijų Amerikoje į Europą. Dažniausiai juos užpuldavo Karibų jūros salose besibazuojantys piratai. Grobį vyrai dalindavosi pagal specialias taisykles. Pirmas, kuris nužudydavo priešą ar užlipdavo į puolamo laivo denį, būdavo premijuojamas. Ir gyvendavo šie filmuose dažnai romantikais vaizduojami vyrai pagal savo susikurtus kodeksus bei taisykles. Kai kurios jų - gan griežtos. Už vagystę iš savo komandos buvo numatyta bausmė ar išlaipinimas negyvenamoje saloje. Mažesnės baudos būdavo už siūlymą pabėgti, muštynes su savaisiais, rūkymą laivo triume, netinkamą įrodymų vykdymą.
1700 metais piratams buvo paskelbtas griežtas karas. Jie buvo išstumti iš Karibų, o vėliau - iš Afrikos, Indijos vandenyno. Prabėgus amžiams vėl tenka kentėti nuo piratų. Burlaivius pakeitę greitaeigiais kateriais, jie užpuldinėja laivus.