Už neteisėtą prekių neišvežimą iš Lietuvos Panevėžio apygardos teismas pustrečių metų laisvės atėmimo bausmę skyrė vilniečiui Vytui Subačiui.
Prokuroras, valstybės kaltintojas Remigijus Senkus siūlė skirti griežtesnę bausmę - 4 metų 9 mėnesių laisvės atėmimo.
Prokuroras pagal Muitinės kriminalinės tarnybos surinktus ikiteisminio tyrimo duomenis kaltino V.Subačių padarius tas pačias nusikalstamas veikas net 6 kartus. Be to, apygardos prokuratūra kontroliuoja dar panašų ikiteisminį tyrimą baudžiamojoje byloje, kurioje V.Subačiui taip pat yra pareikšti įtarimai.
Nuteistasis V.Subačius jau spėjo apskųsti nuosprendį Lietuvos apeliaciniam teismui - pranešė Panevėžio apygardos prokuratūros atstovė spaudai.
2003-ųjų birželio 20 - liepos 6 dienomis V.Subačius vilkiku MAN su puspriekabe per valstybės sieną - Saločių kelio postą, esantį Pasvalio rajone - neteisėtai neišvežė 179 323 litų muitinės vertės (viršijančių 250 MGL dydžio sumą) plataus vartojimo prekių.
Pagal tranzito dokumentus, jos turėjo būti išvežtos iš šalies. Tačiau prekės buvo paliktos Lietuvoje ir iškrautos ikiteisminio tyrimo nenustatytoje vietoje. Valstybei nebuvo sumokėta 85 135 litai importo mokesčių.
V.Subačius buvo atsakingas už gabenamą krovinį ir už visą prekių, gabenamų taikant muitinio tranzito procedūrą, pristatymą per nustatytą terminą į paskirties muitinės įstaigą su nepažeistomis plombomis. Tačiau jis prekių nustatyta tvarka nepristatė.
Tų metų liepos 10-14 dienomis tuo pačiu vilkiku vairuotojas neišvežė 124 453 litų vertės prekių. Valstybė negavo 58 453 litų importo mokesčių. Panaši procedūra buvo pakartota dar 4 kartus.
V.Subačius savo kaltę neigė, neprisiminė, nei iš kur, nei kur tas prekes vežė. Negalėjo net paaiškinti, kam priklausė vilkikas ir priekaba.
Neprisiminė jis ir daugelio kitų dalykų: kur galėjo pamesti kontrolinį taloną, išduodamą prie posto užkardo, kur vežė krovinius kiekvienu iš įtarime nurodytų atvejų.
Bendrovės "Zija" direktorius Jonas Algimantas Nadzeika paaiškino, kad tarptautinių pervežimų bendrovei vilkikas, nors ir buvo registruotas jos vardu, iš tiesų jai nepriklausė. Vairuotojas V.Subačius, nors ir įdarbintas oficialiai, realiai bendrovėje nedirbo.
Bendrovės "Navaha" savininkas Leonardas Šilobritas papasakojo, kad už tam tikrą atlygį nepažįstami asmenys paprašė priimti į darbą V.Subačių ir pirkti jo vairuojamą vilkiką. Žadėto atlygio negavo, bet V.Subačius pas jį dirbo.
Bendrovės "Migės transportas" vadybininkas Vidas Česnavičius sakė leidęs V. Subačiui naudotis priekaba kaip senam pažįstamam be jokių dokumentų.
"Zijos" buhalterė Janina Gulbickaja papasakojo, kad prieš 3 metus ji dirbo bendrovėje. Po reiso vairuotojai jai atiduodavo ataskaitas ir kitus dokumentus, V Subačius - taip pat. Pinigai už krovinių pervežimus būdavo sumokami ne visada. Už tris paskutiniuosius reisus pinigai nebuvo sumokėti, nes V.Subačius nepristatė kartu su vairuotojo ataskaitomis tachogramų.
Muitinės pareigūnai paaiškino, kokia yra nustatyta tvarka gabenti krovinius per sieną. Paprastai ne kiekvieną kartą atliekamas fizinis krovinio patikrinimas. Taigi dokumentuose dėti asmeniniai spaudai ir įrašai apie išgabenamą krovinį realiai to veiksmo dar negarantuoja. Tad ir teisme liudiję muitinės postų pareigūnai, tų spaudų ir parašų savininkai, nieko patvirtinti ar paneigti irgi negalėjo.
Pasak prokuroro R.Senkaus, iki šiol buvusias bylas dėl neteisėto prekių įvežimo, t. y. kontrabandos, pakeitė jų neteisėtas neišvežimas iš šalies. Apgaulingas tranzitas tapo nauju pelno šaltiniu nusikaltėliams ir nuostoliu valstybei.