• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Nelaimės ant bėgių alsuoja mirtimi...

Ramutė PEČELIŪNIENĖ

Balandžio 12-osios rytą Dūkšto miestelyje į darbą skubėjęs vietos gyventojas prie geležinkelio bėgių aptiko žiauriai sužalotus dviejų jaunų vyrų - Vytauto Baltrušaičio (36 m.) ir Vitalijaus Matovičiaus (27 m.) kūnus. Jiems medikų pagalbos jau nebereikėjo. Spėjama, jog vyrus galėjo nublokšti pravažiuojantis traukinys, kai šie bandė pasiekti kitoje geležinkelio pusėje esančius savo namus. Tačiau konkrečiai pasakyti, kaip buvo iš tiesų - sunku, nes nelaimės liudininkų nėra. Pradėjus aiškintis šio tragiško įvykio aplinkybes, netoli tos vietos pareigūnai aptiko išgertuvių likučius - nepilną alkoholio butelį. Todėl visiškai tikėtina, jog dūkštiečiai, įsitaisę šalia bėgių, besivaišindami nepastebėjo atvažiuojančio traukinio... Ši vieta yra gana silpnai apšviesta, todėl ir mašinistas, kuris taip ir nuvažiavo nesustabdęs traukinio, galėjo jų nepastebėti. Abu žuvusieji dirbo metalo supirktuvėje. Jų artimųjų teigimu, būtent pirmadienį jie turėjo gauti algą. Be tėvo liko du mažamečiai V. Matovičiaus vaikai. Jo likimo draugas buvo išsiskyręs, turėjo sugyventinę. Ikiteisminį tyrimą atlieka Vilniaus transporto policijos komisariato pareigūnai.

REKLAMA
REKLAMA

Skaudžios nelaimių pasekmės

AB "Lietuvos geležinkeliai" Saugos ir aplinkosaugos skyriaus viršininkas Bronius Juonys pripažino, jog šis įvykis, kai vienu metu ant geležinkelio bėgių žuvo du žmonės - gana netikėtas, nes pastaraisiais metais tokių skaudžių nelaimių jau nebuvo... Jo teigimu, geležinkelis, kaip ir kitos transporto rūšys, yra priskiriamas prie pavojingų objektų, keliančių pavojų žmonių gyvybėms, tačiau geležinkeliuose nukenčia žmonių žymiai mažiau nei Lietuvos keliuose... Kasmet vidutiniškai užfiksuojama virš 50 įvykių, kuriuose apie 60 žmonių sužalojama, iš jų apie 38 - miršta. Nukentėjėlių skaičius per paskutinius trejus metus kinta labai nežymiai. Patirtos traumos būna labai skaudžios. Neretai žmogus lieka neįgaliu visam gyvenimui, netenka rankų, kojų...

REKLAMA

Stabdymo kelias - mažiausia vienas kilometras

B. Juonio teigimu, kaltinti traukinio mašinistus, kad jie laiku nesustoja, negalima, nes beveik visais atvejais jie būna bejėgiai. Pavyzdžiui, intensyviausiame Lietuvos geležinkelių ruože Paneriai-Lentvaris per parą pirmyn atgal vidutiniškai pravažiuoja apie 180 traukinių. Kiekviename ruože yra nustatytas tam tikras greitis, sudarytas labai tikslus eismo grafikas ir traukinių mašinistai priversti tiksliai jo laikytis. Pažeidus šį grafiką, galima suardyti visą traukinių eismą... Pamatęs ant bėgių žmogų, traukinio mašinistas iškart nepuola stabdyti (už kiekvieną sustabdymą jis turi atsiskaityti, nurodyti priežastis), o ima signalizuoti. Deja, ne visi į tai reaguoja. Jeigu dėl kažkokių priežasčių žmogus nepasitraukia, traukiniui sustoti nebelieka laiko. Mašinistas stabdo, tačiau traukinys - didžiulė, sunkiasvorė transporto priemonė. Vien lokomotyvas sveria 140 tonų, o traukiamo sąstato svoris gali siekti iki 7 000 tonų. Todėl krovinininio traukinio stabdymo kelias gali būti ne mažesnis kaip vienas kilometras (kuo traukinio svoris didesnis, tuo jo stabdymo kelias - ilgesnis).

REKLAMA
REKLAMA

Daugiausia nelaimių - tamsiuoju paros metu

Štai balandžio 11-osios vakarą, apie 8 valandą, Papilėje (Akmenės rajonas), 23 metų jaunuolis, sėdėjęs ant dėžės, kurią buvo pasistatęs ant bėgių krašto, staiga puolė po atvažiuojančiu traukiniu. Mašinistas jo sustabdyti nespėjo, nes jaunuolis bloškėsi staiga, kai atstumas nuo jo iki traukinio buvo minimalus. Greičiausiai tai buvo savižudybė. Statistika teigia, jog pusė įvykių įvyksta tamsiuoju paros metus. Mašinistas kliūties (tiksliau - ant bėgių atsiradusio žmogaus) negali nei apvažiuoti, nei pasukti traukinį, nei staiga jį sustabdyti. Neretai net nepastebi...

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pamiršta atsargumą

Kaip bebūtų keista, dažniausiai (apie 90 procentų) nukenčia žmonės, gyvenantys šalia geležinkelio. Bet skaudžiausia, kai tokių nelaimių aukomis tampa vaikai. Pernai ant Lietuvos geležinkelio bėgių žuvo du nepilnamečiai. Šiemet Kariotiškėse po traukiniu palindo 7 metų berniukas. Jis gyveno šalia geležinkelio. Eidamas šalia bėgių (buvo šiltai apsimūturiavęs galvą) bei mėtydamas akmenukus į bepralekiančius traukinius, jis greičiausiai nepastebėjo kito traukinio ir po juo palindo... Vėliau mašinistas patvirtino, jog vaikui siuntė įspėjantį signalą, tačiau šis nereagavo...

REKLAMA

Atlikus nelaimingų įvykių analizę paaiškėjo, jog nukentėjėlių amžius jaunėja. Jeigu 2004 metais buvo apie 60 procentų nukentėjusių žmonių, kurių amžius siekė virš 50 metų, tai šiais metais tokių žmonių tiktai 30 procentų. Daugiausia nukentėjėlių - tarp 40-50 metų amžiaus. Pervažose nukentėjusiųjų skaičius išlieka maždaug vienodas - kasmet žūsta apie 16 žmonių. Jei anksčiau daugiau nukentėdavo automobilių vairuotojų, tai dabar - dviratininkų, motociklininkų, motorolerių vairuotojų. Pavyzdžiui, 2005 metais iš tų 16 žuvusiųjų - tik 4 automobilių vairuotojai. Šiais metais pervažose žmonės nenukentėjo - buvo apgadinti tiktai automobiliai. Tarpstotyse pernai buvo užregistruoti 54 įvykiai, 55 žmonės nukentėjo, iš jų - 37 žuvo. Geležinkelio stotyse nukentėjo 20 žmonių, 7 žuvo. Taigi, žymiai daugiau gyventojų nukentėjo tarpstotyse, o juk tiltų ar tvorų nepastatysi... Tai tik patvirtina, jog žmonės savo gyvybių visai nebrangina ir nesaugo...

REKLAMA

AB "Lietuvos geležinkeliai" skyriaus viršininko B. Juonio teigimu, dabar Lietuvoje beliko tiktai 26 stebimos pervažos, kuriose budi žmonės. Ten, kur jos buvo saugojamos, įrengta signalizacija. Artėjant traukiniui, automatiškai įsijungia šviesos signalai. Tose pervažose, kur eismas neintensyvus, pakanka įspėjamųjų ženklų. Juk prie kiekvieno keliuko, kertančio geležinkelio bėgius, nei budėtojų, nei automatinės technikos nepastatysi. Panašių dalykų nėra net Vakaruose. Žinoma, ten daugiau automatikos, kai kurios linijos aptvertos, tačiau ir pas mus užtikrinama reikalinga apsauga.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

B. Juonys neabejoja, jog pagrindinė nelaimių priežastis - bendras nedisciplinuotumas. Apie trečdalis nukentėjusiųjų būna neblaivūs. Kita dalis - savižudžiai, pasirinkę būtent tokį sprendimą išeiti Anapilin. Likusieji - neatsargūs. Sunku suprasti, kaip žmogus, važiuodamas per geležinkelio pervažą, nemato, jog atvažiuoja traukinys. Štai pernykštį sausį tarpstotyje Telšiai-Duseikiai geležinkelio pervažoje žuvo 4 metukų mergaitė Evelina Ž. Jos motinos vairuojamas automobilis įvažiavo į nesaugojamą pervažą ir susidūrė su traukiniu. Tai baisi tragedija motinai... Kitas įvykis. Praėjusių metų lapkričio mėnesį geležinkelio ruože Ignalina-Dūkštas nesaugojamoje pervažoje susidūrus automobiliui su traukiniu vairuotoja Renata B. žuvo. Pernykštį spalį geležinkelio ruože Stoniškiai-Šilutė pervažoje su veikiančia signalizacija lengvasis automobilis "Audi" susidūrė su traukiniu. Vairuotojas Alfonsas N. žuvo.

REKLAMA

Jeigu traukinys automobilį nubloškia į šoną - žmonėms dar yra galimybė išlikti gyviems, bet jeigu priekiu stumia - susidūrimas baigiasi tragiškai... Tokių nelaimių vaizdai būna labai žiaurūs, nes dažnai iš po traukinio ratų tenka traukti tiktai žmogaus likučius. Mašinistai neslepia, jog tie vaizdai juos persekioja visą gyvenimą. Psichologiniai išgyvenimai būna gana sunkūs.

REKLAMA

Nelaimingiausi ruožai

Pernai tarpstotė Paneriai- Lentvaris buvo pripažinta nesaugiausiu geležinkelio ruožu. Tačiau padėtis žymiai pagerėjo, todėl dabar nelaimingiausiais ruožais tapo Kaunas-Palemonas (čia žuvo 3 žmonės) bei Klaipėda-Rimkai. Taigi, nelaimės dažniausiai įvyksta priemiesčiuose. O pati pavojingiausia - Lentvario stotelė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Metų laikai didelės įtakos nelaimių skaičiui neturi, tačiau, pavyzdžiui, pernai daugiausia žmonių nukentėjo rugpjūčio-rugsėjo mėnesiais. Dažniausiai aukos yra vyrai. Jie galbūt sunkiau išgyvena bedarbystę, sunkią situaciją šeimoje, todėl dažniau ir pasirenka savižudybę ant geležinkelio bėgių... Štai Klaipėdoje po šilumvežiu puolė 44 metų vyriškis. Nuo sunkių traumų jis ligoninėje mirė. Kito traukinio, važiavusio Švenčionėlių link, mašinistas iš tolo pastebėjo ant bėgių sėdėjusį žmogų, stabdė traukinį, tačiau vyriškio žūties išvengti nepavyko... Pernykštį rugsėjį nuo pėsčiųjų tilto Telšiuose po traukiniu nušoko moteris ir žuvo...

REKLAMA

Vaikai daužo - moka tėvai

B. Juonys patikino, jog per paskutinius metus geležinkelių techninė būklė labai pagerėjo. Pavyzdžiui, pagrindinis ruožas Vilnius - Kaunas artėja prie europinio lygio. Tiesa, tenka pripažinti, jog mūsų piliečiams dar stinga sąmoningumo. Chuliganiškai nusiteikę jaunuoliai išdaužo traukinių vagonų langus, vagia signalizacijos įrangą saugančių spintų metalines dalis, kitas detales ir t. t. Kartais nuostoliai būna labai dideli... Štai užpernai nepilnamečiai apmėtė pravažiuojantį traukinį, išdaužė stiklus, net sužalojo mašinistą. Jie buvo išaiškinti, o tėvams beliko gerokai pakrapštyti savo kišenes, kad atlygintų neklaužadų sūnelių padarytus nuostolius...

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų