Skaitmeninių spaudos mašinų, spausdinimo pagal poreikius ir interneto sąjunga knygų leidėjams gali reikšti tą patį, ką MP3 formatas ir P2P tinklai padarė su muzikos įrašų pramone.
Spausdinimo pagal poreikius (print-on-demand, POD) gamybos būdas JAV buvo užpatentuotas dar 1995 metais. Išradimo autorius Harvey Rossas įkūrė bendrovę “On Demand Machine Corporation” (http://www.bookmachine.com), kurios gaminiai - vadinamosios “Knygos mašinos” (Bookmachine) - gali iš esmės pakeisti popierinių knygų leidybos ir prekybos verslą.
Kad ir kokius privalumus siūlytų internete, CD ar “Flash” atminties kortelėse pardavinėjamos elektroninės knygos, akivaizdu, kad didžioji skaitytojų dalis nei artesnėje, nei tolesnėje ateityje neketina numoti ranka į spaustuvėse tiražuojamas popierines. “Knygos mašinos” padeda stiprinti popierinės leidybos pozicijas, kartu priversdamos ją keistis iš esmės.
H. Rosso įkurtos bendrovės spausdinimo mašinos nuo kitų spausdinimo pagal poreikius gamybos būdą naudojančių skaitmeninių įrenginių skiriasi keliais svarbiais dalykais. Skaitmeninės spaudos mašinos suteikia galimybę leidėjui, autoriui ar skaitytojui išsispausdinti labai nedidelį knygos tiražą (kad ir vieną egzempliorių), kurio neapsimoka gaminti ofsetinėmis spaudos mašinomis. Tokios paslaugos ne naujiena ir pas mus - besidomintys gali užsukti į “Skaityk.lt” (www.skaityk.lt) tinklapį, kuriame galima užsisakyti reikiamos knygos egzempliorių ar, pateikus maketą, pageidaujamą leidinio tiražą.
Tačiau “Bookmachine” gali ne tik sparčiais lazeriniais spausdintuvais išspausdinti knygos turinį, bet ir įrišti ją įvilktą į minkštus viršelius. Visas procesas - nuo pasirinkto leidinio paliepimo spausdinti iki įrištos standartinio formato knygos pasirodymo kitame “konvejerio” gale - pasak gamintojo, užima nuo 3 iki 5 minučių. Dar įdomiau, kad visa knygos gamyba labai panaši į skaitmenines fotolaboratorijas. Iš pradžių pirkėjas, atsisėdęs prie jam skirtos darbo vietos monitoriaus, iš “Bookmachine” turimų knygų bazės išsirenka jį dominančią. Tada, liesdamas sensorinį ekraną, jis gali perversti keletą virtualių knygos puslapių ir įsitikinęs, kad knygą tikrai verta pirkti, iš meniu pasirenka komandą spausdinti. Žinoma, prieš tai į įrenginį teks įdėti mokėjimo kortelę ar susimokėti jį prižiūrinčiam darbuotojui grynaisiais.
Dažniausiai perkamų knygų maketai laikomi “Bookmachine” vidinėje atmintyje, o kitas būtų galima internetu parsisiųsti iš centrinės saugyklos, kurioje, pasak “On Demand Machine Corporation”, tilps šimtai tūkstančių pavadinimų leidinių. Ataskaitos apie parduotas knygas kiekvieną dieną išsiunčiamos į “Bookmachine” depozitoriumą jas pateikusioms leidykloms, kurios išvengia sandėlių nuomos, kuriuose laikomas spaustuvėse pagamintas tiražas, ir pristatymo į prekybos vietas išlaidų. Kadangi naudojimasis “Knygos mašina” labai paprastas, jas gaminanti bendrovė tikisi, kad įrenginys ilgainiui taps įprastu knygynų ir kitų prekybos knygomis vietų atributu.
Kokios silpnosios šio “knygų automato” vietos? Poligrafinė juo “iškeptų” knygų kokybė neprilygsta pagamintoms spaustuvėse, tekstas ne toks ryškus, iliustracijos, nors ir spalvinės, ne tokios kokybiškos, viršeliai - tik minkšti. Tačiau, atitaria “Bookmachine” apologetai, ar kas nors šiandien reikalauja didelės kokybės iš knygų minkštais viršeliais - juk perskaityti detektyvai ar meilės istorijos dažniausiai keliauja tiesiai į šiukšlių dėžę.
Kitus argumentus, susijusius su griozdiškais “Bookmachine” matmenimis ir šešiaženkle kaina, sunkiau atremti, bet, prisiminus automatinių fotolaboratorijų plitimą ir įrangos evoliuciją, neverta abejoti, kad ir šias problemas išspręs techninė pažanga bei investicijos. Geras spausdinimo pagal pareikalavimą perspektyvas liudija vien tokiu gamybos būdu besiverčianti Kanados bendrovė “Trafford Publishing” (http://www.trafford.com), tapusi viena sparčiausiai augančių šalies įmonių. Iš kompiuterių gamybos milžinės “Dell” nusižiūrėtas “pasidaryk knygą pats” verslo modelis pernai leido pasiekti 6,7 mln. JAV dol. pardavimus - per 5 veiklos metus bendrovės verslas išaugo 5932 proc. Šiemet “Trafford” tikisi parduoti daugiau nei 400 000 knygų, kurias parašė ir išleido patys autoriai ar leidyklų bei įprastų spaustuvių paslaugomis nesinaudojančios organizacijos.
Tačiau technologijų raida, viena ranka atverianti naujas verslo perspektyvas, kita ranka gali jas priverti. Jei kiek labiau atpigtų rašaliniams fotospausdintuvams skirtas popierius ir rašalai, ar neimtumėte spausdinti savo skaitmeninių nuotraukų patys, užuot nešę ar internetu siuntę jas į fotolaboratorijas? Galima lažintis, kad ne už kalnų diena, kai internete įsigyta knyga -nesvarbu, minkštais ar kietais viršeliais - išlįs ir iš ant jūsų stalo stovinčio naujos kartos spausdintuvo.