“Du kavos ir avatarą!” Toks lankytojų prašymas nėmaž nenustebins ateities interneto kavinės personalo. Juk nereikia būti jogu, kad palikęs už tūkstančių kilometrų esantį savo fizinį kūną galėtum atsisėsti su draugais prie vieno kavinės stalelio.
Interneto kavinėse dažniausiai negausi nei geros kavos, nei spartaus interneto, nors abu dalykus vienija esminis panašumas: ir į vieną, ir į kitą dažniausiai užsukame todėl, kad galėtume pabendrauti su kitais. Tačiau riba tarp abiejų pasaulių - fizinio (kavinė) ir menamo (internetas) net ir interneto kavinėse bendravimą paverčia surogatiniu. Vadinti kompiuteriais apstatytą patalpą, kurioje esančių žmonių akys panirę į monitorius, kavine vien dėl to, kad čia galima išgerti kavos - tas pat, kaip klaviatūra renkamą tekstą kokiame nors Voratinklio pokalbių kambaryje vadinti bendravimu.
Ar apskritai įmanoma suteikti skonio tokiai “surogatinei kavai”? “Media Lab” laboratorijoje (http://www.media.mit.edu) dirbanti Masačūsetso technologijos universiteto profesorė Juditha Donath ir tyrėja Karrie Karahalios mano, kad taip. Jos “suprojektavo” ateities kavinę, kurioje už vieno stalo gali susėsti ir žmonės, ir skaitmeniniai jų atstovai - avatarai. Įdomiausia, kad jų projektas, pavadintas “Chit Chat Club” (http://smg.media.mit.edu/projects/ChitChatClub), yra paremtas jau dabar naudojamomis technologijomis ir panorėjus gali būti nesunkiai įgyvendintas
“Chit Chat Club” - paprasčiausia kavinė su staleliais, kėdėmis, padavėjomis, kavos aparatais ir visais kitais būtinais dalykais. Užsukus į ją galima paplepėti prie kavos puodelio, pašaudyti akimis į sėdinčius prie kaimyninių staliukų ar… pasikviesti į savo draugiją avatarą.
Toli nuo tokios kavinės esantys lankytojai, norėdami atsisėsti prie vieno staliuko su savo bičiuliais ar visai nepažįstamais, į ją patenka per kavinės interneto svetainės duris. Pirmiausia jie čia turi susikurti savo skaitmeninio atstovo - avataro - veidą, t.y. pasirinkti galvos, akių, nosies, lūpų formą ir spalvą. Kai fizinis pavidalas jau sukurtas, galima pasidairyti po kavinę: atskirame lange rodomas jos planas, kuriame pažymėti staleliai ir kėdės.
Svetainėje informacija apie laisvas ir užimtas vietas pateikiama realiuoju laiku (kiekvienoje sėdynėje sumontuotas slėgio daviklis, pranešantis, sėdi kas nors ant jo ar ne), todėl “atėjus” sutartu laiku ar tiesiog radus laisvą vietą galima “prisėsti” prie norimo stalelio. Tai daroma šitaip: prie kiekvieno stalelio yra viena ar dvi specialios kėdės, skirtos virtualioms būtybėms. Virš tokios kėdės įrengtas apvalus skystųjų kristalų ekranas, kuriame rodomas susikurto avataro “veidas”. Pokalbio metu avataro šeimininkas pagal pageidavimą gali greitai pakeisti emocinę jo išraišką - nusišypsoti, kilstelėti antakius, susiraukti… Virš monitoriaus įrengta vaizdo kamera, per kurią lankytojas mato sėdinčius prie stalelio, ir mikrofonas - kad juos girdėtų. Apatinėje ekrano dalyje yra “burna” - garsiakalbis, perduodantis jo paties žodžius. O ten, kur turėtų būti pečiai, yra antrasis LCD ekranas, kuriame gali būti rodomas nuotolinio lankytojo renkamas tekstas. Tai tinka tam atvejui, jei dėl prasto ryšio dvikryptis bendravimas vaizdu ir garsu tampa varginantis.
Kiekviename kavinės stalelyje sumontuotas LCD monitorius su lietimui jautriu ekranu - pasinaudojus juo galima patekti į kavinės svetainę ir, susikūrus savo avatarą, pasodinti jį į laisvą vietą prie kito stalelio. Tai “Chit Chat Club” atmosferą praturtina intrigos elementu - bendraudamas su nepažįstamu nežinai, kur jis - anapus vandenyno ar už staliuko kitame kavinės gale.
Be jau minėtos techninės įrangos kiekvienam kavinės staliukui reikės dviejų asmeninių kompiuterių: vienas bus atsakingas už dvikryptę vaizdo ir garso transliaciją bei bendravimą tekstu, antras leis “vaikščioti” po kavinę skaitmeniniu savo pavidalu - naudojant susikurtą avatarą. Bendravimui balsu ir vaizdu turėtų būti naudojama “NetMeeting” programa. Kavinės kompiuteriai prie interneto turėtų būti jungiami 100 Mb/s pralaidos kanalu, o nuotoliniams lankytojams, jei tik jie neturės noro bendrauti tekstiniu režimu, prireiks plačiajuosčio ryšio.
Regis, technologiniai “Chit Chat Club” funkcionavimo aspektai projekto rengėjoms kelia mažiausiai rūpesčių: jos svarsto, kaip teks elgtis tuo atveju, kai kavinė nepajėgs susidoroti su virtualių lankytojų antplūdžiu. Gali būti, kad priklausomai nuo situacijos teks riboti jų teises, t.y. leisti sėdėti prie stalelių su “gyvais” žmonėmis tik po 2 ar 5 minutes. Galų gale už išgertą kavą turės susimokėti ne jie...