Prašau, nežiūrėkite į šį straipsnį labai rimtai. Nesu didžiąją savo gyvenimo dalį praleidęs užsienyje, todėl surasti gerą Lietuvos pozicionavimą man būtų sudėtinga. Tačiau susiduriant su Lietuvos realybe, į mintis vis lenda viena pozicionavimo idėja. Bet apie viską nuosekliai.
Pradžioje – vienas prašymas. Prašau visų silpnų nervų žmonių toliau neskaityti. Taip pat visų, neturinčių humoro jausmo. Niurzglių ir senų bambeklių – taip pat.
Kas yra „įvaizdis“
Šiuo mistiniu žodžiu dažnai prisidengiama norint paslėpti nemokšiškumą. Nėra vienareikšmių sąvokų „geras įvaizdis“ ar „blogas įvaizdis“.
Ispanija turi gerą įvaizdį ar blogą? O Kinija? Sunku atsakyti, tiesa? Bet paminėjus šias šalis bemat prieš akis iškyla vyno ir siestos ar didelės šalies, pilnos pigios darbo jėgos, vaizdai. Arba kokie nors kitokie – žiūrint, kokią poziciją tos šalys užima jūsų mintyse.
Taip, daug tiksliau būtų vartoti sąvoką „pozicija“. Pozicija mus dominančių žmonių mintyse.
Dažniausiai tai pozicijai išreikšti užtenka vieno dviejų žodžių. Čia jau mūsų smegenų ypatybė viską supaprastinti – jos vengia įsiminti nereikalingą informaciją. Geriausia tai supranta žurnalistai – jie žino, kad kuo paprasčiau parašys, tuo daugiau žmonės skaitys. (Dažniausiai.)
Kokias pozicijas užima kitos šalys?
Dauguma šalių turi vienokią ar kitokią poziciją mūsų mintyse.
Šveicarija – bankų ir precizikos šalis.Japonija – darbšti patvarios technikos gamintoja.Vokietija – inžinerinės minties ir alaus kraštas.Ispanija – vynas ir siesta.Čekija – pigus ir labai skanus alus.Kinija – didelė pigios darbo jėgos šalis.Brazilija – futbolas.
Sunku tinkamai pozicionuoti „iš vidaus“
Viena svarbesnių tinkamo pozicionavimo tiesų sako, kad būnant įmonės, o šiuo atveju valstybės viduje sunku surasti tinkamą pozicionavimo sprendimą. Nes kuriant tinkamą poziciją reikia atsižvelgti ne į vidinius norus, bet į klientų (šiuo atveju į likusio pasaulio) mąstyseną. Į jau susiformavusius stereotipus.
Visiškai teisingai buvo pasielgta didžiąją Lietuvos „įvaizdžio formavimo“ biudžeto dalį skiriant tyrimams užsienio šalyse. Tai geras sprendimas ir tikiuosi, kad tas darbas bus atliktas labai kruopščiai.
Pirmiausia reikia išsiaiškinti jau esamą Lietuvos poziciją mums svarbių šalių gyventojų mintyse.
„These crazy Lithuanians“
Bet beskaitant užsieniečių atsiliepimus apie Lietuvą ir lietuvius, norom nenorom akis užkliūva už pozicionavimo idėjos, kuri gali ganėtinai išskirti Lietuvą iš kitų valstybių.
Idėja linksma, tačiau, kaip ir visuose pokštuose, joje yra tiesos. Idėja, kurią galima „išvartyti“ kaip tik nori, bet dažniausiai viskas baigiasi gera šypsena. Žinau, kad autoironija nėra populiari Lietuvoje, bet gal pasigavę šią idėją mes šiek tiek pasitaisysim?
Ta idėja – tai į mintis vis lendanti frazė „These crazy Lithuanians“.
Ar lietuviai tikrai „išprotėję“?
Keletas faktų, patvirtinančių šią „išprotėjusių lietuvių“ poziciją:
Jurgis Kairys ir jo skraidymo stilius – po tiltais, „kobromis“, aukštyn ratais ir t.t.Krepšinis – į kurios šalies sirgalius vis krypsta televizijos kameros?Cepelinus – po karo tarybinės valdžios mums primestą „tautinį patiekalą“ gali valgyti tik išprotėję lietuviai. Neturėkime iliuzijų, kad jis dar kam nors patiks.Antanas Mockus, buvęs Bogotos meras, galėtų vos ne tokio lietuvio simboliu būti. O gal jį išrinks ir Kolumbijos prezidentu?Bitlai savo šlovę, daugelio nuomone, pasiekė lietuvių anūko, garsiojo prodiuserio Briano Epsteino sumanaus vadovavimo dėka.Lietuvių anūkė Monica Lewinsky pasauliui priminė, kad ir įvairesnis seksas mums nėra tabu.
Skaitydamas kokią anglišką knygą užtinku vietų, kur autorius, norėdamas pateikti keistą ar egzotišką, bet pakenčiamai išsivysčiusią šalį, vis pamini Lietuvą.
O ko vertas vien Danny de Vito klausimas Jimiui Carrey filme „A man on the moon“: „Are you from Lithuania?“! Žinoma, tokie išprotėję kaip Jimmy Carrey herojai gali gyventi tik Lietuvoje!
Tikiu, kad tokių pavyzdžių galima surasti dar daug daug. (O gal Jimmy Carrey ir Danny de Vito galėtų nusifilmuoti Lietuvą garsinančiame klipe?) Ir nė viena pasaulio valstybė kol kas tokiais beprotiškais savo gyventojų darbais nesigiria. Pozicija lyg ir laisva.
Lietuviai versle
Lietuviai ar su Lietuva susiję asmenys įkūrė daug įžymių kompanijų. Dažnai tos verslo pradžios sąlygos būdavo pakankamai beprotiškos, o pasigirti žymiaisiais „dėdėmis“ visada smagu.
Taigi trumpa ekskursija po lietuvių įkurtas kompanijas:
Prestižiškiausių šiandien šveicariškų laikrodžių „Patek Philippe“ vienas iš įkūrėjų yra Antonis Patekas – Lietuvos lenkas. Ko verta vien frazė: „Jei norite brangaus laikrodžio – pirkite „Rolex“. Bet jei norite tikrai brangaus laikrodžio – pirkite „Patek Philippe“.
Mikelis Marksas – „Marks & Spencer“ įkūrėjas, vaikystę praleido prekiaudamas Vilniaus turguje.
„Sara Lee“ įkūrė emigrantai iš Lietuvos. „Visiškai“ lietuviška įmonė!
„Hyatt Hotels“ pasauliniu viešbučių tinklu padarė irgi emigrantai iš Lietuvos Nicholas ir Jackas Pritzkeriai.
Ant visų JAV centų puikuojasi jų dizainą sukūrusio lietuvio inicialai – VDB, jie yra Victoro D. Brennerio, o iš tikrųjų – Viktoro Baranausko. Tiesa, tai ne verslas, bet vis tiek malonu...
Galų gale jauniausio pasaulyje sostinės mero gyvenimo istoriją nuobodžia irgi nepavadinsi (sic! Tik nesivelkime į politiką!).
Ir „aštriadantis lietuvis“ Melas Gibsonas
O kodėl nepasinaudoti jo garsiąja fraze apie aštriadančius lietuvius? Tereikėtų tik truputį perfrazuoti jo repliką ir patį Melą Gibsoną apšaukti „aštriadančiu lietuviu“. Tikiuosi, humorą jis suprastų. O žiniasklaidos dėmesys garantuotas.
Tai smagiai pagyventume, būdami „išprotėjusiais lietuviais“!
Na gerai, pafantazavome, užteks. Palaukim tyrimų apie Lietuvos įvaizdį užsienyje rezultatų.
www.pozicionavimas.lt