Rinkodaros ir konsultacijų bendrovės IMC (www.imc.lt) atliko tyrimą, kuriuo buvo bandoma sužinoti lietuviškos elektroninės komercijos padėtį. Apklausus daugiau kaip 700 vyresnių nei 18 metų internetu besinaudojančių asmenų, paaiškėjo, kad dauguma jų neturi pakankamai informacijos apie el. parduotuves Lietuvoje, tačiau internete vis dažniau ieškoma informacijos apie tradicinėse parduotuvėse perkamas prekes.
27 proc. apklaustųjų žinojo bent vieną Lietuvos internetinę parduotuvę. Kelias geriausiai žinomas lietuviškas interneto parduotuves žino 10 proc. apklaustųjų. Tarp geriausiai žinomų lietuviškų interneto parduotuvių yra "Omnitel mugė", "Office 1", "Baze.lt", "Super.lt" ir "Patogu pirkti".
Tyrimo metu paaiškėjo, kad potencialių klientų turimos informacijos apie internetines parduotuves ir jų pasiūlymus bei motyvacijos pirkti prekes internetu trūkumas yra pagrindinės el. komercijos plėtros kliūtys Lietuvoje.
Tyrimo metu nustatyta, kad tik 3 proc. apklaustųjų yra pirkę lietuviškose interneto parduotuvėse. Tik kiek daugiau nei 1 proc. tai daro nuolatos. Tačiau net 57 proc. apklaustųjų dažnai ieško informacijos apie planuojamus pirkinius internete. 32 proc. pirkėjų prekių pasirinkimo sprendimams įtakos turi internete pateikiama informacija apie jas.
71 proc. internete informacijos apie prekes ieškančių asmenų visų pirma jos dairosi gamintojų svetainėse, 24 proc. - pardavėjų svetainėse, likusi dalis - specializuotose interneto svetainėse. 48 proc. informacijos ieškančių interneto vartotojų visų pirma ieško prekių pristatymų ir techninės informacijos, 26 proc. - kitų pirkėjų atsiliepimų, 12 proc. - galimybės palyginti skirtingų gamintojų prekes ir skirtingus modelius, 8 proc. - praktinių pritaikymo ir naudojimo patarimų, 6 proc. - kitos informacijos.
62 proc. apklausoje dalyvavusių asmenų nurodė, kad apsipirkimas internetu turi daugiau trūkumų nei privalumų. 14 proc. apklaustųjų nemato esminių el. komercijos trūkumų ir privalumų, palyginti su tradiciniais apsipirkimo kanalais. 9 proc. apklaustųjų mano, kad apsipirkimas internetu turi daugiau privalumų nei trūkumų. Likusi respondentų dalis nuomonės šiuo klausimu neturi.
Pagrindiniais prekių pirkimo internetu trūkumais apklausoje buvo įvardyti asortimento siaurumas, negalėjimas apžiūrėti ar išbandyti prekę, neaiškumas dėl prekių grąžinimo galimybių ir garantijos, sudėtinga prekių ir informacijos paieška interneto parduotuvėse, pristatymo kaina, atsiskaitymo už pirkinius sudėtingumas, pristatymo trukmė ir būtinybė būti reikiamu laiku namuose.
Pagrindiniais prekių pirkimo internetu privalumais yra galimybė apsipirkti neskubant, mažesnės internetu parduodamų prekių kainos ir galimybė prekes užsakyti visą parą.
Pasak IMC direktoriaus Justo Kriuko, tyrimas aiškiai parodė, kad pagrindinės kliūtys el. komercijos plėtrai yra ne technologijų ir interneto paplitimo srityje, o aiškių internetinio apsipirkimo privalumų trūkumas arba potencialių klientų nesupažindinimas su jais.J. Kriuko teigimu, apsipirkimas internetu visuomet turės savų trūkumų, tačiau interneto parduotuvių operatoriai turėtų pasistengti juos atsverti tik el. komercijai būdingais privalumais. “Tokių privalumų pavyzdžiai - pirkinių rekomendacijos, pirkėjus suburiančios virtualios bendruomenės, plati informacija apie pasirinkimo reikalaujančius pirkinius".
Komentuodamas tyrimo rezultatus, J. Kriukas taip pat rekomenduoja visiems tradicinių parduotuvių operatoriams daugiau dėmesio skirti informacijos apie siūlomas prekes pateikimui parduotuvės interneto svetainėje. Tyrimas parodė, kad pirkėjai vis dažniau ieško informacijos apie prekes ir jas lygina internete, dažnai net priima sprendimą įsigyti konkretų produktą dar prieš ateidami į parduotuvę, teigia J. Kriukas. “Tai ypač tinka kalbant apie knygas, muzikos įrašus, kompiuterijos produktus, taip pat stambesnius namų apyvokos daiktus", - teikė J. Kriukas.