Petras Ivanauskas
Turizmo firmos, organizuojančios keliones lėktuvais, turėtų atidžiau rinktis užsakomuosius skrydžius teikiančias bendroves. Tokį patarimą davė Tarptautinė oro transporto asociacija (JATA) po katastrofos, ištikusios Egipto bendrovės "Flash Airlines" lėktuvą "Boeing 737".
"Manau, kad turizmo operatoriai privalo tuo pasirūpinti", - sakė JATA atstovas Viljamas Gailaras. - Užsakomuosius reisus pasaulyje aptarnauja daug patikimų firmų, o turizmo operatoriai turėtų reikalauti, kad prieš pasirašant sutartį jų samdomos avialinijos pateiktų audito pažymas".
Lietuviai tuo kaipmat pasinaudojo. Antradienį tarptautiniame Vilniaus oro uoste patikrintas užsakomaisiais reisais į Lietuvos sostinę skraidantis lėktuvas "Mc Donell Douglas MD-83", priklausantis Egipto bendrovei "AMC Airlines". "Lėktuvas geras, ką tik po remonto. Mes jį patikrinome pagal visus priklausančius punktus ir jokių pastabų neturėjome", - sakė Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskis.
Tačiau ir audito pažymos negarantuoja saugumo, o turizmo operatoriai renkasi tas firmas, kurios veža pigiau.
Kasmet netenka lėktuvo
Egiptas lietuviams labai tinkama šalis. Palyginti už nedidelę kainą po keturių valandų skrydžio viduržiemį surasti saulę ir gerą aptarnavimą ne taip lengva. Egipto Šarm El Šeicho ir Hurgados kurortus mėgsta ir rusai, ir lenkai. Vis daugiau čia atskrenda ir anglų, Egipte ilsisi ir atsargieji vokiečiai. Aišku, leisdamasis į kiekvieną kelionę šiek tiek rizikuoji, tačiau Egipte ta rizika kiek didesnė.
Jau rasta sudužusio Egipto lėktuvo "juodoji dėžė", tad ir katastrofos priežastys turėtų paaiškėti. Į Lietuvą "Flash Airlines" firmos lėktuvai neskraidė, o štai mūsų kaimynai lenkai dėl to labai išgyvena. Štai jau kelios paros 80 turistų iš Lenkijos sėdi Šarm El Šeicho oro uoste ir atsisako skristi namo su "Flash Airlines" lėktuvu, nors kaip tik šios firmos lėktuvai aptarnauja lenkus. Nesukėlė lenkams entuziazmo ir pasiūlymas skristi Egipto kompanijos lėktuvu. Lenkai pareiškė skrisią tik Lenkijos aviakompanijos LOT lėktuvu. LOT sutinka parskraidinti savo šalies piliečius, bet su sąlyga, kad "Flash Airlines" padengs visas išlaidas.
Apie streikuojančius lietuvių turistus girdėti dar neteko. Jie namo turėtų sugrįžti rytoj, apie 12 valandą, Egipto bendrovės "AMC Airlines" lėktuvu "Mc Douglas 83". Tai tie turistai, kurie naudojosi "Novaturo" paslaugomis. Kitas operatorius - "TEZ TOUR" - turistus skraidina rusišku Jak markės lėktuvu. Jame mažiau patogumų ir vietos, bet jakai - vieni iš saugiausių. O štai egiptiečiai aviatoriai minimi kaip nepatikimi. Pastaroji katastrofa - trečia nuo 1999 metų. Tų metų spalį į vandenyną netoli JAV nukrito Egipto nacionalinės aviakompanijos boingas. Žuvo 217 žmonių. 2002-ųjų gegužę "Boeing 767", taip pat priklausantis nacionalinei aviakompanijai, sudužo Tunise. Žuvo 15 žmonių. Ir štai trečia katastrofa, per kurią žuvo 145 keleiviai ir 13 ekipažo narių.
Egipto kompanijos pagarsėjusios ir nepunktualumu. Prieš pat Naujuosius metus dvi rusų turizmo kompanijos - "Iuna Tur" ir "Dip Tur" - nutraukė sutartį su aviakompanija "Egypt Air" dėl reisų vėlavimų po 5-6 valandas. Kartą keleiviams teko laukti net 2 paras. Nors turistai skraidė ypač saugiais lėktuvais A-321, buvo maloniai aptarnaujami ir skaniai maitinami, bet nuolatiniai vėlavimai išvargino.
Keliais be taisyklių
Pavojai Egipte laukia ir keliaujant autobusais. "Novaturas", kaip ir kiti operatoriai, turistams siūlo aplankyti piramides Kaire, Šv. Katerinos vienuolyną ir kitas vietoves. Autobusuose tenka praleisti visą dieną, patirti ne vieną avarinę situaciją.
Gruodžio viduryje kalnų kelyje apvirto autobusas, vežęs turistus į Šv. Katerinos vienuolyną. Susižeidė trys turistai iš Rusijos, keturi ukrainiečiai, du estai, anglas ir švedas. Lapkričio mėnesį netoli Hurgados per ekskursiją į Kairą žuvo 4 ir buvo sužeisti 6 rusai.
Egipte nesilaikoma ne tik saugumo, bet ir jokių taisyklių. Perpildyti autobusai ir traukiniai - kasdienybė. Vietiniai juokauja, kad jei maršrutinio autobuso vairuotojui ant kelių nesėdi pora keleivių, autobusas pustuštis. Pilnas autobusas tada, kai keleiviai sėdi ne tik vairuotojui ant kelių, bet ir pakibę ant langų, neuždarytų durų, o keli - ant stogo. Vairuotojai ir mieste, ir užmiestyje laikosi tik jiems vieniems žinomų taisyklių. Kam Egipto gatvėse šviesoforai, sunku suvokti, nes į juos niekas nekreipia dėmesio. Važiuoja degant ir raudonam, ir žaliam signalui. Sankryžose srautą sustabdo tik policininkas arba kita gatve važiuojantis didelis automobilis. Įjungęs signalą, nekreipdamas į nieką dėmesio, jis įvažiuoja į sankryžą. Tada prasideda judėjimas kita kryptimi. Panašiai eismas vyksta ir užmiestyje. Važiuojantieji dideliais automobiliais į pagrindinį kelią išvažiuoja net nesidairydami į šalis. Saugotis turi mažesniojo vairuotojas, nors ir riedantis pagrindiniu keliu. Įdomiausia tai, kad nuskriausti vairuotojai dėl to nė kiek nepyksta. Jie bet kokioje situacijoje išlieka ramūs. Ne veltui egiptiečių patarlė sako, kad kantrybė yra gėris.
Už centus - karšta saulė
Sausio 10-ąją į Egiptą išskris eilinė turistų iš Lietuvos grupė. Lėktuvo katastrofa daugeliui pasėjo nerimą. Nuraminti bando turizmo operatoriai, iki minimumo sumažindami kelionės kainas. Neįtikėtina, bet už 11 dienų kelionę su pusryčiais ir vakariene 2 žvaigždučių viešbutyje teks pakloti vos 700, o už 4 žvaigždučių - 1 500 litų. Taip pigu dar nebuvo niekada. Tad norintieji pašildyti saulės išsiilgusį kūną dabar turi puikią progą pailsėti. O skristi lėktuvais nėra ko bijoti - kol kas tai pati saugiausia transporto priemonė. Galų gale nereikia gyvenimo priimti labai rimtai - vis tiek niekas iš jo gyvas neišeis.