Aurelija Žutautienė Ko gero, labiau už vairuojančias moteris profesionalai vairuotojai ir jaunesni plentų "vilkai" keiksnoja tik "žmones su kepurėmis". Taip paprastai vadinami pagyvenę vairuotojai, šventai besilaikantys Kelių eismo taisyklių, tačiau dėl amžiaus ir suaktyvėjusių įvairiausių ligų blogiau girdintys bei matantys. Nors tokių garbaus amžiaus senolių reakcija gerokai vėluoja, save jie laiko nepralenkiamais asais ir važiuodami 60 kilometrų per valandą greičiu jokiu būdu neužleidžia kelio labiau skubantiesiems. Dažniausiai tokie vairuotojai turi dešimtmečiais skaičiuojamą vairavimo stažą, tačiau visos jų kelionės apsiriboja išvykomis į kolektyvinį sodą ir atgal. Tuos maršrutus, kuriais važinėja tik pavasarį, vasarą ir rudenį, jie puikiai pažįsta, todėl jeigu trasoje pastatomas naujas kelių eismo ženklas ar kelio važiuojamosios dalies asfalte atsiranda nauja duobutė, tai gali virsti labai skaudžios nelaimės priežastimi.
Ne veltui reikalaujama, kad vyresniojo amžiaus vairuotojai dažniau būtų tikrinami medikų. Pagal sveikatos apsaugos ministro įsakymą, iki 60 metų vairuotojai privalo medicininėje komisijoje pasitikrinti kas penkerius metus, o nuo 60 iki 70 metų gydytojų leidimą vairuoti motorines transporto priemones reikia gauti jau kas trejus metus, nuo 70 iki 80 metų - kas dvejus metus, o vyresniems - kasmet. Deja, tai visiškai formalus reikalavimas, nes nuo balandžio pirmosios įsigaliojusiose naujose Kelių eismo taisyklėse nenumatyta šio reikalavimo vykdymo kontrolė. Pagal galiojantį įstatymą, vairuotojas privalo turėti su savimi ir duoti policijos pareigūnui patikrinti tik Lietuvos Respublikos teritorijoje galiojantį vairuotojo pažymėjimą, transporto priemonės registravimo ir valstybinės techninės apžiūros dokumentus, įstatymų nustatytą draudimo dokumentą ir krovinio vežimo dokumentus. Apie galiojantį sveikatos būklės pažymėjimą net neužsimenama, nors eismo saugumo atžvilgiu jis tikrai svarbesnis, pavyzdžiui, už transporto priemonės registravimo pažymėjimą. Pagal anksčiau galiojusius reikalavimus sveikatos pažymėjimą vairuotojai privalėdavo pateikti per eilinę techninę automobilio apžiūrą, tačiau šios prievolės būdavo lengva išvengti, nes nebūtinai pats automobilio savininkas turi atvažiuoti į apžiūrą. Padėtis turėtų pagerėti po 2005 metų, kai visi vairuotojai bus pasikeitę vairuotojų pažymėjimus. Naujo pavyzdžio pažymėjimuose bus nurodomas jo galiojimo laikas, kuris atitiks sveikatos būklės pažymos galiojimo terminą. Tuomet senoliai į medicinines komisijas privalės kreiptis SAM ministro įsakyme numatytais terminais, nes negaliojantį vairuotojo pažymėjimą atims kiekvienas atidžiau dokumentus tikrinantis kelių policininkas.
Kokio amžiaus sulaukus nebegalima sėsti prie motorinės transporto priemonės vairo, bando nustatyti daugelio šalių mokslininkai, tačiau vieningos nuomonės taip ir nesuranda. Apibendrinus Australijoje, Kanadoje, Danijoje, Norvegijoje, Prancūzijoje, Didžiojoje Britanijoje, Naujojoje Zelandijoje ir Švedijoje atliktus tyrinėjimus, nustatytas eismo įvykio tikimybės koeficientas pagal vairuotojo amžių. Autoįvykio tikimybę laikant vienetu, blogiausiai vairuoja 18 -20 metų amžiaus jaunuoliai. Jų autoįvykio tikimybės koeficientas - net 3,55. Nesunku suvokti, kad tokius rezultatus nulemia menka vairavimo patirtis ir jaunatviškasis maksimalizmas, trukdantis blaiviai įvertinti kelyje susidarančias situacijas ir kylančius pavojus. Skaičiuojant pagal tą pačią sistemą, geriausiais vairuotojais pripažinti 40-60 metų amžiaus asmenys - 0,6875, nedaug nuo jų atsilieka ir 25 - 40 metų amžiaus piliečiai (0,7875). O štai 60-70 metų amžiaus tarpsnyje koeficientas jau peršoka vienetą (1,1125), tačiau jis vis dar geresnis už pačiame jėgų žydėjime esančių 20-25 metų vairuotojų (1,7875). Padėtis pastebimai pablogėja, kai vairuotojai peržengia 70 metų ribą. Tuomet autoįvykio tikimybės koeficientas išauga iki 2,4625 ir su kiekvienais papildomais metais vejasi pradedančiųjų vairuotojų rodiklius.
Pagal Lietuvos kelių priežiūros tarnybos pateiktus duomenis, pernai dėl 60-69 metų amžiaus vairuotojų kaltės įvyko 247 eismo įvykiai, per kuriuos 23 kaltininkai žuvo ir 108 buvo sužeisti. Net 16 šios amžiaus grupės vairuotojų į avarijas pateko neblaivūs. Septyniasdešimtmečiai ir vyresni vairuotojai per tą patį laikotarpį sukėlė 107 autoįvykius, kuriuose žuvo 12 žmonių ir 64 buvo sužeisti. Čia įskaičiuotos tik autoavarijos, kuriose buvo sužeisti ar žuvo žmonės. Vadinamųjų techninių avarijų, kuriose žmonių aukų išvengta, būta gerokai daugiau. Tačiau senolių sukeltuose autoįvykiuose nukentėjo ne tik vairuotojai. Per šias avarijas žuvo dar 14, o sužeisti net 122 niekuo dėti žmonės - pėstieji ar keleiviai. Gal šie skaičiai, lyginant su tuo, kad pernai šalyje dėl vairuotojų kaltės sukeltose 4 107 autoavarijose žuvo 440, o sužeista 5 597 žmonės, nėra įspūdingi, tačiau negalima pamiršti, kad vyresnio amžiaus vairuotojų yra neproporcingai mažiau negu kitų amžiaus grupių ratuotų atstovų jau vien dėl natūralaus išmirimo, todėl šios grupės rizikos faktorius kelia pagrįsta nerimą.
Domintis vyresnio amžiaus vairuotojų problemomis šių eilučių autoriui teko išgirsti ir gana netikėtų aukštų Kelių eismo organizavimo tarnybos pareigūnų nuomonių. Nenorėdami būti apšaukti eretikais šie pareigūnai nesutiko būti įvardinti, tačiau jie mano, kad skrupulingas kiekvienos Kelių eismo taisyklių nuostatos laikymasis dar nėra gero vairuotojo požymis. Sėdintysis prie vairo turi jausti bendrą viename ar kitame kelio ruože susiklosčiusią situaciją ir pasirinkti tai situacijai atitinkantį vairavimo režimą. Ne tiek svarbu neviršijant laikytis leistino greičio, kiek važiuoti netrukdant kitiems eismo dalyviams ir savo manevrais nesudaryti avarinių situacijų. Dėl to mūsuose galioja saugaus greičio sąvoka, tačiau pasirinkti tokį greitį sugeba ne kiekvienas. Pareigūnų įsitikinimu, "nesaugiu greičiu" gali judėti ir važiuojantieji per lėtai. Vyresnio amžiaus vairuotojai, prie vairo praleidę daug metų, psichologiškai nepajėgė įveikti šalį užplūdusio greitų vakarietiškų automobilių sukelto šoko barjero. Įpratę prie lėtų ir mažai manevringų sovietinių automobilių, senoliai ir sėdėdami prie "Audi" arba BMW vairo tebemąsto lėtai, pamiršdami, jog kelyje sprendimų laikas sutrumpėjo dar keliolika akimirkų. Sugriežtinus vairuotojų egzaminavimo tvarką tikimasi, kad ateityje vairuotojo pažymėjimus įgis ir į gatves išvažiuos tik labai gerai paruošti vairuotojai, todėl po gero dešimtmečio autoįvykių turėtų žymiai sumažėti.