Lietuvoje, kaip ir kitose valstybėse, nebus draudžiama gaminti ir realizuoti alkoholinių gėrimų, kurių ženklinimui naudojami valstybės institucijų pavadinimai, šių institucijų pastatų atvaizdai ir pan.
Tokį siūlymą Vyriausybei teikia Ūkio ministerija, atsižvelgusi į Europos teisės departamento išvadas ir asociacijos "Lietuvos maisto pramonė" prašymą.
Draudimas buvo įrašytas į Alkoholio kontrolės įstatymą Seimo narių siūlymu praėjusių metų viduryje.
Europos teisės departamento išvadose teigiama, jog draudimas alkoholio reklamoje naudoti valstybės institucijų pavadinimą neatitinka Europos Sąjungos teisėje įtvirtintos prekių laisvės ir prieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai.
Be to, įstatyme nebuvo numatytas jau pagamintų alkoholinių gėrimų, kurių ženklinime panaudoti draudžiamos reklamos elementai, likučių realizavimo terminas.
Iki įstatymo pakeitimo Lietuvoje buvo gaminama "Prezidento" degtinė, kurios likučių sandėliuose ir prekybos vietose vertė siekia 114 tūkst. litų. Be to, degtinei pilstyti yra pagaminta speciali brangiai kainuojanti tara, kurios vertė viršija 1,2 mln. litų. Kadangi buteliai iš vidinės ir išorinės pusių yra paženklinti šilkografijos būdu - pakeisti jų ženklinimo nebeįmanoma.
"Draudimas neatitinka Europos Sąjungos teisėje užtikrintos prekių laisvės ir tai yra vertinama kaip lygiaverčio poveikio priemonė kiekybiniams importo bei eksporto apribojimams ir yra savavališkos diskriminacijos priemonė, užslėptas valstybių narių tarpusavio prekybos apribojimas", - sakoma Europos teisės departamento išvadose.
Ši alkoholio kontrolės įstatymo norma užkirstų kelią kitose valstybėse legaliai pagamintiems gėrimams, ant kurių butelių yra tų šalių institucijų pavadinimai ar jų atvaizdai legaliai patekti į Lietuvą.
Be to, minėta nuostata neatitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos reikalavimų dėl nuosavybės teisių užtikrinimo.
Tačiau su šiomis išvadomis nesutinka Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba, mananti, jog valstybės institucijų atvaizdai ant alkoholinių gėrimų išskiria juos iš analogiškų gėrimų ir padaro juos patrauklesnius bei skatina jų įsigijimą ir vartojimą.
ELTA