Remigijus RAINYS
Nors daugelis vairuotojų tikėjosi, kad po atostogų susirinkęs Seimas ilgokai užtruks, kol įsuks įstatymų svarstymo karuselę, tačiau dirba išsijuosę. Po pateikimo pritarta Susisiekimo ministerijos parengtoms Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisoms, numatančioms griežtesnę atsakomybę neblaiviems vairuotojams. Jose siūloma vairuotojams, kuriems nustatomas lengvas girtumo laipsnis (nuo 0,41 iki 1,5 promilės) skirti 1 - 1,5 tūkstančio litų baudą bei atimti vairuotojo pažymėjimą laikotarpiui nuo 6 mėnesių iki 1 metų. Iki šiol už tokį pažeidimą buvo skiriama tokio pat dydžio bauda arba nuo vienerių iki pusantrų metų laikotarpiui atimamas vairuotojo pažymėjimas.
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktorius Vigilijus Sadauskas, komentuodamas ATPK straipsnių sugriežtinimą, atkreipė dėmesį, jog 2004-aisiais metais dėl neblaivių vairuotojų kaltės šalyje net 14 procentų padaugėjo eismo įvykių. Tokia tendencija išlieka ir šiemet. Vadinasi, prie vairo sėdasi vis daugiau išgėrusių žmonių. Tačiau, pasak V. Sadausko, ir didžiausios baudos nepadės, jei nebus efektyvios kontrolės, jei policija griežtai nekontroliuos, kokiame stovyje vairuotojai išvažiuoja į kelius arba kol nutverti neblaivūs vairuotojai sugebės su pareigūnais susitarti. Kad tokių pažeidėjų sumažėtų, pareigūnai vykdo specialius reidus. Tokio reido metu tris valandas vienoje kurioje nors miesto vietoje budi ne vienas ar du, o didelė grupė pareigūnų, kurie tikrina visų iš eilės vairuotojų blaivumą.
Pernai Susisiekimo ministerija perdavė policijai 30 000 alkoholio matuoklių antgalių, kurie buvo naudojami tokių reidų metu. Vien Vilniuje tikrinant vairuotojų blaivumą, per tris valandas buvo sučiupta po 8 - 12 girtų piliečių. Ne ką geresnė padėtis ir Kaune. Ankstų rytą policijos pareigūnai Šilainių mikrorajone patikrino apie 800 vairuotojų ir nustatė, kad 12 iš jų vairavo neblaivūs, o dar beveik šimtas - pagiringi (jų girtumo laipsnis neviršijo įstatymu numatytos 0,40 promilių alkoholio koncentracijos ribos). Leistinas normas viršijo net trijų maršrutinių mikroautobusų vairuotojai ir vienas taksi vairuotojas, taigi buvo rizikuojama ne tik savo, bet ir niekuo dėtų keleivių sveikata ar net gyvybe. Policijos pareigūnai tikina, kad netikėti reidai bus rengiami nuolat, ir ne tik didžiuosiuose šalies miestuose. Jei Seimas priims atitinkamas pataisas, transporto priemonių, kurių masė didesnė negu 3.5 tonos, arba kuriose yra daugiau negu 9 sėdimosios vietos, vairuotojai bus baudžiami jų kraujyje radus ir mažiau nei 0,4 promilės alkoholio, tokiems grės bauda nuo 500 iki 1000 litų.
Kitose Europos Sąjungos šalyse tikslios statistikos dėl sulaikytų neblaivių vairuotojų nėra. Kaip bebūtų keista Lietuvoje nustatytos bene griežčiausios leistinų promilių normos. Kitur leidžiama vairuoti, kai alkoholio koncentracija kraujyje neviršija 0,5 ar net 0,8 promilės, tačiau neblaivių vairuotojų sukeltų eismo įvykių skaičius ten gerokai mažesnis. Peršasi išvada, kad mes nemokame gerti ir negalime laiku sustoti. Jei senas vyno vartojimo tradicijas turinčios pietų valstybės irgi sumažino leidžiamų promilių skaičių iki 0,5, tai Didžiojoje Britanijoje jis liko nepakitęs - 0,8. Mat, anglai įsitikinę, jog tiek išgėręs žmogus dar gali saugiau vairuoti automobilį. Lietuvoje eismo įvykius dažnai sukelia vairuotojai, kuriems nustatoma 1,5 promilės ar dar didesnė alkoholio koncentracija.
Beje, svarstant pataisas dėl priemonių sugriežtinimo keleivinio ir krovininio transporto vairuotojams, buvo aptariamas ir nulinis variantas (kad kraujyje išvis nebūtų alkoholio), tačiau jis buvo atmestas, nes žmogaus organizmas pats gamina alkoholį, tik jo koncentracija paprastai neviršija šimtųjų promilės dalių.
Nemažai vairuotojų, nubausti už vairavimą, neblaiviame stovyje, nemoka jiems paskirtų baudų ir važiuoja toliau! Saugaus eismo specialistai išsiaiškino, kad su šia problema susiduria daugelis valstybių. Pasak V. Sadausko, nebaudžiamumo iliuziją vairuotojai susikuria dėl to, kad nors baudos pas mus nėra mažos, daugelis tikisi neįkliūti arba susitarti su policininkais. Daugiau dėmesio į vairuotojo pažymėjimus pragėrusius ar automobilius sudaužiusias vaikus turėtų atkreipti tėvai ir kiti artimieji. Daugelis kažkodėl nedraudžia saviškiams vairuoti neblaiviems ar vietoj sudaužyto skubiai perka kitą automobilį. Vadinasi, pinigų turi, tačiau baudų mokėti neskuba. Vertėtų pamąstyti ir apie galimą papildomą baudą antrą ir daugiau kartų girtiems sulaikytiesiems prie vairo ir, kaip kadaise, tokiems asmenims negrąžinti vairuotojų pažymėjimų net ir pasibaigus teismo paskirtam terminui iki tol, kol nebus sumokėtos visos paskirtos baudos. Priėmus naujas pataisas už pakartotiną transporto priemonės vairavimą apsvaigus grėstų bauda nuo 3 tūkstančių iki 5 tūkstančių litų ir teisės vairuoti transporto priemonę atėmimas nuo 3 iki 5 metų.
Priėmus pataisas, vairuotojui, Kuris, būdamas neblaivus ar apsvaigęs nuo narkotikų, vaistų ar kitų svaigiųjų Medžiagų, apgadina kitam asmeniui priklausančią transporto priemonę, krovinį, kelio įrenginius arba kitą turtą, grės bauda nuo 2 tūkstančių iki 3 tūkstančių litų ir teisės vairuoti transporto priemonę atėmimas nuo 2 iki 3 metų.
Eismo saugumo departamento pareigūnai, atlikę už girtavimą skiriamų nuobaudų analizę, pastebėjo, kad teisėjai linkę sušvelninti pažeidėjams skiriamas baudas ar net juos išteisinti. Palyginus sulaikytų neblaivių vairuotojų skaičių su tuo, kiek jų buvo nubausta ir kokios realios bausmės buvo paskirtos, paaiškėjo, kad maksimalios policijos pareigūnų siūlomos sankcijos pritaikytos tik kelioms dešimtims procentų prasižengusiųjų.
Susisiekimo ministerija ketina pakartotinai teikti Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisas dėl diferencijuotų baudų skyrimo už greičio viršijimą, mat ankstesnis projektas kažkodėl pradingo Seimo stalčiuose. Jei leistinas greitis būtų viršytas užmiestyje bauda turėtų būti mažesnė, jei mieste - didesnė. Tai yra viskas priklausytų nuo to, kokį pavojų sukėlė lakstūnas. Taip pat ketinama siūlyti ir kitaip traktuoti nuobaudas, skiriamas nepraleidusiems pėsčiųjų perėjose. Bausdamas vairuotoją pareigūnas privalėtų turėti ir šio nepraleisto pėsčiojo asmens duomenis, kad prireikus jį būtų galima pakvieti į teismą. Mat daugelis vairuotojų skundžiasi buvę nubausti nepagrįstai. Neblaivių vairuotojų atsakomybę griežtinančias pataisas Seimas turėtų priimti dar šiemet.