Lietuvos pirkėjai noriai naudojasi teise per porą savaičių nuo pirkimo į parduotuvę grąžinti nepatikusį rūbą ar kurią kitą prekę. Tačiau atsiranda tokių, kurie, motyvuodami nepatikusia spalva ar dydžiu, bando grąžinti panaudotus, aptrintus ar jau valytus drabužius. Pardavėjai tikina nepriimantys panaudotų daiktų, tačiau, pasirodo, žmogus negali būti tikras, jog jo nusipirkto naujo fotoaparato anksčiau nenaudojęs kas kitas. Apie tai rašoma tinklalapyje "Delfi".
Atgal į parduotuvę - tiesiai iš valyklos
"Aprangos" grupės, Baltijos šalyse valdančios 64 parduotuvių tinklą, marketingo direktorė Irma Marcinkienė DELFI pasakojo, kad šiandieninis pirkėjas gerai žino įstatymus ir savo teises. Pasak I.Marcinkienės, jeigu pirkėjas persigalvoja, jei naujas nenaudotas drabužis nebepatinka ir buna grąžinamas per porą savaičių kartu su pirkimo čekiu, gaminys priimamas atgal arba, netikus dydžiui ar spalvai, pasiūlomas pakeisti kitu. "Nutinka tokių piktnaudžiavimo atvejų, kai nori grąžinti jau panešiotą drabužį. Tačiau jau nešiotą daiktą galima atskirti. Jei etiketės būna nuimtos, jau galima traktuoti, kad drabužis yra naudotas ir tokio gaminio mes jau negalime priimti atgal. Jei daiktas nešiotas kokiame vakarėlyje, tai matoma ir jaučiama, dažniausiai tai išduoda kvapas ir išvaizda", - aiškino "Aprangos" atstovė. Pasak I.Marcinkienės, pasitaiko, kad pirkėjas panešiotą, kartais keletą kartų valytą gaminį bando grąžinti kaip naują po mėnesio. Ji primena, jog atgal nepriimamos prekės, pirktos išpardavimų metu.
Mažmeninės prekybos drabužiais bendrovės "Lėvuo" drabužių tinklo direktorė Laima Kačonienė teigė, kad pirkėjai teise grąžinti nepatikusį gaminį naudojasi, o parduotuvės "100 procentų draugiškai be kaprizų juos priima". Anot jos, dauguma žmonių naudojasi šia paslauga, kai tikrai reikia, tačiau maždaug 10 proc. - piktnaudžiauja. "Yra tokių žmonių vienetai, kurie galbūt suprato, kaip galima tuo įstatymu pasinaudoti ne tada, kai jiems to reikia, o patenkinti savo norams. Tačiau tai nėra masinis reiškinys", - teigė L.Kačonienė. "Atgal priimamą prekę labai kruopščiai apžiūrime, uostome, kad nebūtų prakaito kvapo, žiūrime, kad etiketės nebūtų pažeistos, kas prekė nebūtų pasivėlusi", - pasakojo L.Kačonienė.
Tačiau, pasak jos, be kalbų priimamos parduotos nekokybiškos prekės, pavyzdžiui, striukės su iš jos lendančiais pūkais.
"Naujas" fotoaparatas - panaudotas
Vilnietis Remigijus Vainys pasakojo vienoje sostinės centre esančioje parduotuvėje už 1300 litų nusipirkęs fotoaparatą, tačiau grįžęs namo ir pradėjęs nagrinėti instrukciją pagal įrašus kataloguose supratęs, jog su "naujuoju" fotoaparatu jau buvę nufotografuota keli šimtai nuotraukų. Nors prekybininkai tikino, kad fotoaparatu iki pardavimo niekas negalėjo naudotis, šie sutiko grąžinti pinigus. Pasak J.Vainio, perkant fotoaparato išvaizda įtarimų nesukėlė, jis nebuvęs aptrintas ar nubrozdintas, gal tik šiek tiek apčiupinėtas. Pirkėjas įtaria, kad fotoaparatas buvęs parduotas jau anksčiau, o paskui dėl kokių nors priežasčių su parduotuvės darbuotojų pagalba grąžintas ir vėl padėtas vitrinoje.
Vartotojų teisių instituto projektų vadovė Rasa Kudirkaitė aiškina, kad jeigu daiktas turi defektų, pirkėjas gali paprašyti sumažinti kainą ar grąžinti pinigus. Pasak jos, jei prekė kokybiška, tačiau pirkėjui netinka jos dydis ar nebepatinka spalva, ją galima grąžinti per 14 dienų. R.Kudirkaitė pabrėžia, jog turi aiškiai matytis, kad daiktas nebuvo naudotas. Pasak Vartotojų teisių instituto atstovės, visada yra galimybė piktnaudžiauti bandant grąžinti naudotą gaminį. Istoriją su fotoaparatu R.Kudirkaitė vadina pirkėjo apgaule. Pasak jos, daiktą su defektu parduoti galima, tačiau defektas turi būti aprašytas prie kainos. R.Kudirkaitė sako, kad įrodyti pastebėtą broką galima po pusės valandos, tačiau ne, pavyzdžiui, po trijų dienų, mat vėliau gali kilti keblumų įrodant, jog prekę apgadino kažkas anksčiau, o ne pats pirkėjas. "Rimtos firmos atsižvelgia į pirkėjų pageidavimus", - apibendrino R.Kudirkaitė.
Tačiau daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklės numato, jog pirkėjo reikalavimas pakeisti nusipirktą prekę analogiškomis prekėmis arba grąžinti sumokėtus pinigus netenkinamas įsigijus parfumerijos ir kosmetikos preparatus, knygas, audinius, apatinius rūbus, kūdikių drabužėlius, pėdkelnes, kojines, puskojines ir kitus panašius dirbinius, perlus, brangakmenius, tauriuosius metalus bei jų dirbinius, išskyrus dirbtinę bižuteriją, elektros mašinas ir įrenginius, garso įrašymo ir atkūrimo bei televizijos vaizdo ir garso įrašymo ir atkūrimo aparatus, muzikos instrumentus, ginklus ir šaudmenis, baldus, patalynės reikmenis, šviestuvus, žaislus, žaidimus ir kitas prekes.