Šalies įkalinimo įstaigos finansuojamos labai nevienodai. O Kalėjimų departamentas neturi parengęs aiškių atskiroms įkalinimo įstaigoms pritaikytų kriterijų ir normatyvų, kuriais remiantis būtų galima įvertinti lėšų panaudojimo efektyvumą bei nuteistųjų gyvenimo kokybę.
Tokias išvadas po audito Kalėjimų departamente pateikė Valstybės kontrolės auditoriai, įvertinę, kaip naudojamos laisvės atėmimo bausmių vykdymo sistemai skiriamos lėšos.
Kalėjimų departamento įgyvendinamai programai "Bausmių vykdymo sistemos veiklos užtikrinimas" praėjusiais metais iš valstybės biudžeto buvo skirta 90,4 milijono litų. Tuo metu įkalinimo įstaigose buvo kalinama beveik 11 000 asmenų. Vienam kaliniui išlaikyti ir prižiūrėti per metus faktiškai buvo išleista vidutiniškai po 7 600 litų. Kalėjimų departamentas turi 19 pavaldžių įstaigų, kuriose dirba 4 026 darbuotojai. Iš jų - 877 ūkio darbus dirbantys nuteistieji.
Pasak Valstybės kontrolės atstovo spaudai, auditoriai atkreipė dėmesį į tai, kad Kalėjimų departamentas neturėjo aiškių finansavimo kriterijų ir normatyvų, todėl vienam įkalintajam išlaikyti panaudotos lėšos smarkiai skyrėsi. Pavyzdžiui, Lukiškių tardymo izoliatoriuje-kalėjime vieno asmens mitybai kasdien buvo skiriama po 1,95, o Kybartų atvirojoje kolonijoje - po 3,90 lito. Maitinimo išlaidų normatyvai, kurie turėjo sumažinti disproporcijas, įsigaliojo tik nuo šių metų pradžios.
Dar labiau skyrėsi faktinės išlaidos medikamentams. Pavyzdžiui, Pravieniškių 2-uosiuose pataisos namuose vienam asmeniui per metus buvo skiriama 22,66, Lukiškių tardymo izoliatoriuje-kalėjime - 116,19 lito. Įvertinus visas faktines išlaidas, per metus tenkančias vienam nuteistajam, skirtumas tarp geriausiai ir blogiausiai finansuojamų įkalinimo įstaigų viršijo kelis kartus. Kybartų atvirojoje kolonijoje faktinės išlaidos vienam asmeniui per 2002 metus buvo 2,9, Vilniaus 1-uosiuose pataisos namuose - 2,2 karto didesnės negu visų įkalinimo įstaigų vidurkis. Marijampolės ir Alytaus pataisos namuose šios išlaidos buvo maždaug trečdaliu mažesnės.
Auditoriai taip pat konstatavo, kad labai skiriasi įkalinimo įstaigų užpildymas. Pavyzdžiui, Kybartų atvirojoje kolonijoje, Panevėžio pataisos namuose, Pravieniškių 3-iuosiuose pataisos namuose kalinama mažiau asmenų negu jose yra vietų, o Šiaulių bei Lukiškių tardymo izoliatoriuose, Pravieniškių 2-uosiuose, Marijampolės ir Alytaus pataisos namuose kalinama iki dviejų kartų daugiau asmenų negu numatyta vietų.