Lietuvos geležinkelio transporto sektoriaus reformos 2003-2006 metais strategijoje, kurią 2003 m. vasarą patvirtino Vyriausybė, numatyta Lietuvos geležinkelio transporto sektorių pertvarkyti vadovaujantis Europos Sąjungos direktyvomis geležinkelio transporto srityje.
Pertvarkymas bus vykdomas liberalizuojant geležinkelio transportą, sukuriant konkurencingą geležinkelio transporto sektorių, sudarant teisines ir ekonomines sąlygas efektyviai geležinkelio sektoriaus veiklai rinkos sąlygomis, integruojantis į Europos Sąjungos geležinkelio transporto sistemą.
Vykdant šios strategijos nuostatas, buvo parengtas Geležinkelių transporto sektoriaus reformos įstatymo projektas, kuriam trečiadienį (01.14) pritarė ministrų kabinetas ir teiks jį Seimui.
Reforma siekiama užtikrinti efektyvią geležinkelių transporto sektoriaus veiklą rinkos sąlygomis, sudaryti teisines ir ekonomines sąlygas kurti, modernizuoti ir plėtoti viešąją geležinkelio infrastruktūrą, kad ji atitiktų Europos geležinkelio tinklams keliamus reikalavimus, užtikrinti laisvą ir nediskriminacinį naudojimąsi viešąja geležinkelio infrastruktūra, įgyvendinti pagrindinius Europos Sąjungos teisės aktus, reglamentuojančius geležinkelių transporto veiklą, užtikrinti geležinkelių transporto sektoriaus finansinį stabilumą, atskirai apskaityti su keleivių, bagažo, krovinių vežimu, viešosios geležinkelio infrastruktūros priežiūra ir valdymu susijusias veiklos sąskaitas.
Reformą numatoma įgyvendinti dviem etapais. Pirmajame etape, iki bus įsteigta valstybės įmonė viešajai geležinkelio infrastruktūrai valdyti, akcinė bendrovė “Lietuvos geležinkeliai” vykdys įstatyme nurodytas geležinkelio infrastruktūros valdytojo funkcijas. Susisiekimo ministerijai bus patikėta nagrinėti ginčus dėl viešosios geležinkelio infrastruktūros pajėgumų skyrimo, jei viešąja geležinkelio infrastruktūra naudojasi daugiau nei viena geležinkelio įmonė (vežėjas).
Valstybinei geležinkelio inspekcijai prie Susisiekimo ministerijos įstatymu bus pavesta skirti geležinkelio infrastruktūros pajėgumus naudotis geležinkelio įmonėms (vežėjams) bei tvirtinti traukinių eismo grafikus. Antrajame reformos etape, įsteigus valstybės įmonę viešajai geležinkelio infrastruktūrai valdyti, jai bus pavesta vykdyti visas viešosios geležinkelio infrastruktūros valdytojo funkcijas, o Valstybinei geležinkelio inspekcijai prie Susisiekimo ministerijos bus pavesta spręsti ginčus dėl viešosios geležinkelio infrastruktūros pajėgumų skyrimo, jei viešąja geležinkelio infrastruktūra naudojasi daugiau nei viena geležinkelio įmonė (vežėjas).