Pažįstamas baro šeimininkas iš Nidos ŠMC (sąlygiškai taip pavadinkime turizmo informacijos centro kavinę) teigia, kad vasara pernelyg trumpa. Ne kalendorinė, bet ekonominė. Vasara taip pat yra ekonomika ir jos nebesugrąžinsi. O ji šįmet skelbia negailestingą minusą: turistų šalyje apsilankė 6,7 proc. mažiau nei pernai metais. Iki sezono pabaigos liko... Nebeliko nieko.
Nebeliko, nes kioskas Preiloje “likvidavosi” (taip pasakė kioskininkė) rugpjūčio 24 dieną ir teko pėdinti nenusipirkus “Šiaurės Atėnų”. Klaipėdoje jie jau išpirkti, o čia - “kasa atiduota” ir niekas man jų neparduos. Nieko, kitur ir kavinės uždaromos, vokiečių turistai priversti nutraukti savo buvimą didžiuliuose poilsio namuose Nidoje, nes kažkodėl šeimininkai nusprendė, kad sezonas baigėsi. Koks? Mūsų ar vokiečių, kuriems visą vasarą jūra buvo per šalta ir jie lygiai taip pat vaikščiodavo pakrantėmis su striukėmis bei sportbačiais liepą ir birželį. Deja, mūsiškiai geriau žino, kada ką pabaigti, ir pinigų jau kaip ir nereikia. Statistika dar labiau pagražės.
Tiesa, galime guostis, kad turistai šįmet “kokybiškesni” - ekonomine prasme. T.y. mažiau jų iš Labai Artimų Rytų, daugiau iš Tolimesnių Vakarų. Bet niekad nežinai, kas daugiau išleis - ar “skrudžas” vokietis eurų, ar beribis rusas rublių. Lietuviai gyvena nostalgija, ja bando visus papirkti ir gitaristas vienoje kavinėje groja “A nam vsio ravno...”. Nors pietauja įvairios tautybės.
Lietuviai tiki, kad Vakarai netaupūs. Todėl atidarinėja aukščiausios klasės viešbučius ar bent jau kainas tokias jiems nustato. Ir Vakarai plūs? Ooops, kaip sakytų panelė Spears, vėl nepasisekė.
Todėl visas turistines firmas ir Turizmo departamentą baigiantis vasarai reikėtų pasveikinti su tokiu įdirbiu: keista, kad apsilankė tik tieka žmonių mažiau. Todėl kaip dirbo, tą tikrai gavo. Net su kaupu. Nes:
1. Londono savaitraštis “Metro” išspausdino straipsnį apie Vilnių (http://www.omni.lt/index.php?base/z_114895) ir Turizmo departamentas sakosi prie to nagų neprikišęs. Ar jis juos prikišo per visą vasarą prie kokio kito užsienio spaudos leidinio?
2. Jau nuo rugpjūčio pradžios buvo aišku, kad vasarą Prancūzijoje ir visoje Pietų Europoje bus alinantys karščiai. Ar kokiame Vokietijos (vokiečiai - Italijos, Ispanijos turistai) ar JAV (kam šutinti ir žudyti amerikiečius Prancūzijoje?) laikraštyje, tramvajų stotelėse, parduotuvėse buvo iškabinta reklama “Lietuva: vėsiausia vasara Europoje!”? Ar buvo organizuojamos greitos pigios ekskursijos į Lietuvą pagal akciją “Gelbėkime Europos pakraščius!”? Kodėl Maskvos laikraščiuose nėra skelbimo “Aplankykite posocialistinę Ibizą Palangoje!”?
3. Kodėl Klaipėdos krantinėje stovi tik vienas ir tik 4 denių kruizinis laivas? Nors Klaipėdos vadovai gal ir sako “Ačiū Dievui, kad stovi”, tačiau visi prieš porą savaičių vyko į Rygos regatą, o užplaukiančių kruizinių laivų Rygoje ir Taline per metus suskaičiuojama šimtai. Įdomu, ko jie ten nematė?
4. Kroatijoje už pasikėlimą anksti rytą sutikti saulės į neregėto grožio Biokovo kalną žmonės moka po 38 eurus. Dar gauna romo su arbata ir vyno, tiksliau, kroatiško bizalo. Kodėl Vilniuje neradau kelionės pažiūrėti Vilniaus saulėtekyje nuo Bekešo kalno už 20 eurų (gidas, pusryčiai ant žolės ir vėliau restoranėlyje prie krioklių įskaičiuoti), o ypatingas pasiūlymas - saulėtekis su oro balionais (vienintelį kartą vasarą!) kainuoja tik 45 eurus (vaikams - 25)?
5. Paryžiuje žmonės vedami į katakombas, Rumunijoje - į svečius pas Drakulą. Kada apsilankysime vampyrų bajorų gūžtoje viename kitame masonų pastate, įeisime naktį į Konrado celę (rodomos “Vėlinės”), pažvelgsime į akis Vilniaus basiliskui?
6. Autobusu “Smiltynė - Nida” keliaujantis vaikinas sumurma: “Blyn, tokias babkes moku, o vietos sėsti nėra!”. Kada Klaipėdos vadovai ne per jūrų šventes prisimins, kad panosėje turi vandenį, ir kada ims kursuoti venecijietiški ar kitokie vaporetai nuo Smiltynės iki Nidos ir kitų gyvenviečių? Gal tada išgaruotų iš galvos megalomaniškos idėjos apie kelio platinimus, oro uostų renovacijas ir tiltą tarp Klaipėdos ir Smiltynės, jei suvoktume, kad vanduo taip pat gali būti gatve.
Išvados: turizmas visada kiek susijęs su apgavyste, ypač reklamos srityje. Bet jei pietūs tai daro su užmoju (pietiniai slavai nieko, be gamtos, negali pasiūlyti ir ją išnaudoja išsijuosę), vakarams reikalinga ir ekonomika, t.y. nauda (transportas, kelionė, maistas plius vaizdai). Mes turime ir viena, ir kita, tik abu dalykai sustingę “potencialo” fazėje.
Turizmas yra labai labili sfera ir čia taip pat reikalinga brokeriška reakcija. Turkija dėl karo Irake gresiančio turistų mažėjimo šią vasarą vykdė valstybinio lygio reklamos kampaniją ir straipsniai apie ją mirgėjo visuose moteriškuose Lietuvos žurnaluose bei TV laidose. Paslaugų kainos taip pat buvo stipriai nuleistos. Manau, savo atsigriebė, nes kaina (lėktuvas žurnalistų) nedidelė. Kada mūsų turizmo šulai ims dairytis į klimato ir geopolitikos žemėlapius?
Na, bet vasara jau praėjo. Barai uždaryti, Tatrų ir Alpių taip pat neturime. Žiūrėsime, ką sumąstysime kitąmet.
Jūsų - [email protected]