Europos Sąjungos (ES) transporto komisarė Loyola de Palacio (Lojola de Palasijo) pareiškė, kad norint padidinti Europos konkurencingumą, žemynui reikia naujos transporto infrastruktūros, kurią sukurti gali padėti Italijos pasiūlytas investicijų projektas.
Komisarės teigimu, būtina labai padidinti ES išlaidas transporto sektoriui. L. de Palacio pridūrė, kad Europa lengvai galėtų sau leisti tiesti gyvybiškai svarbius kelius ir geležinkelius, jei tam pakaktų politinės valios.
"Europai neatidėliotinai reikia plėsti transporto tinklą norint padidinti savo konkurencingumą ir užbaigti vieningos rinkos kūrimą", - sakė komisarė, davusi interviu Italijos mieste Neapolyje vykstančio ES transporto ministrų susitikimo užkulisiuose. - Italija pateikė pasiūlymą dėl didelių investicijų į (transporto) infrastruktūrą, kurios paskatintų ekonomikos augimą. Tai visiškai atitinka tai, ko nori (Europos) Komisija, ir rodo, jog šiuo metu ES pirmininkaujanti šalis turi politinės valios. Esu sužavėta".
Italija, pradėjusi pirmininkauti ES praėjusį antradienį, pasiūlė "Naujo kurso" programą, kuria siekiama išjudinti bloko ekonominį augimą finansuojant transporto infrastruktūros projektus Europos investicijų banko obligacijomis.
Tuo pačiu metu ES ekspertų grupė pristatė svarbiausių transporto projektų, kuriems reikės milijardinių investicijų, sąrašą. Jį Europos Komisija tikriausiai naudos artimiausiais mėnesiais pateikdama savo pasiūlymą.
Sąraše minimi projektai yra skirti pagerinti transporto ryšius tarp dabartinių penkiolikos ES valstybių ir dvylikos būsimųjų narių, tarp jų ir Lietuvos, kurios visateisėmis narėmis taps 2004-aisiais ar keleriais metais vėliau. Be kita ko, numatyta tiesti tarptautinius kelius ir geležinkelius, tiltu sujungti žemyninę Italiją su Sicilijos sala bei remti ES palydovinės navigacijos projektą "Galileo".
Atkreipdama dėmesį į tai, kad iš keturiolikos 1994 metais ES numatytų prioritetinių transporto projektų tebuvo įgyvendinti keturi, L. de Palacio teigė, kad naujos finansavimo idėjos gali pagaliau paversti planus realybe.
"Šį kartą statybos projektus baigiame rengti kartu su pasiūlymais dėl jų finansavimo, kurie numato ir valstybinį, ir privatų finansavimą, - aiškino komisarė. - Privačiame sektoriuje yra lėšų, tačiau užtikrinti, kad joms pritraukti šie ilgalaikiai projektai yra pakankamai pelningi, turi valstybinis sektorius, garantuodamas investicijas ir pasiūlydamas pradines sumas".
L. de Palacio teigė apskaičiavusi, kad per kitus maždaug dvidešimt metų į transporto infrastruktūrą teks investuoti apie 600 mlrd. eurų, iš kurių 300 mlrd. eurų teks skirti per artimiausius dešimt metų.
"Tai reiškia, kad kitoje ES išlaidų programoje, apimsiančioje 2007-2013 metus, transportui kasmet teks skirti po maždaug 4 mlrd. eurų net jei ES teprisiims 10 proc. išlaidų dalį", - sakė pareigūnė. - Tai kur kas daugiau už dabartinius 600 mln. eurų per metus. Tačiau atsižvelgę į tai, kad 4 mlrd. eurų tesudaro 0,04 proc. ES šalių bendrojo vidaus produkto, pamatytume, kad tai - padidėjimas, kurį galime sau leisti".
Anot L. de Palacio, sprendimų priėmimą ir projektų įgyvendinimą pagreitins tai, kad Italija investicijas į transporto infrastruktūrą pasirinko savo pirmininkavimo prioritetu.
“Reuters”-ELTA