Kai rašydami adresą naršyklės URL laukelyje per neapsižiūrėjimą paspaudžiate ne tą klavišą, kelios sugaištos akimirkos, kol gaunate pranešimą apie klaidą, turbūt pasirodys menkniekis. Tačiau kai kasdien taip suklysta apie 20 milijonų žmonių, kodėl tokių menkniekių nepavertus pinigais?
Interneto bendruomenėje - skandalas, kokio jau senokai nebuvo. Dar įdomiau, kad “Microsoft” čia niekuo dėta. Interneto reklamos, paieškos bei kitų sričių verslo atstovus, ryšio paslaugų teikėjus, sistemų administratorius ir eilinius vartotojus papiktino netikėta JAV kompanijos “Verisign” (www.verisign.com) iniciatyva pasiūlyti keliones po “.com” ir “.net” adresų sritis, kurios niekada nepasibaigtų aklagatviais. Naujoji “Verisign” paslauga “Site Finder” (http://sitefinder.verisign.com), kuri, pasak pačios kompanijos, buvo parengta atsižvelgiant į internautų poreikius, naršyklėje surinktus neužregistruotus arba neveikiančius “.com” ir “.net” sričių adresus paverčia firminiu “Verisign” paieškos tinklapiu su rėmėjų apmokomomis nuorodomis. T.y. jei vietoj vienos adreso raidės surinkote kitą, vietoj iki šiol įprasto pranešimo apie klaidą (“host not found” ar pan.) būsite automatiškai permesti į “Site Finder”, kur galėsite toliau ieškotis dominančios informacijos. Arba rinkti neteisingą adresą iš naujo.
“Verisign” paskelbė išsamų “Site Finder” paslaugos ir jos veikimo mechanizmo apibūdinimą (http://www.verisign.com/resources/gd/sitefinder/implementation.pdf) ir pateikė rekomendacijas apie indiferentiškų simbolių (wildcards) naudojimą aukščiausiojo lygio domenų DNS zonose (http://www.verisign.com/resources/gd/sitefinder/bestpractices.pdf). Kadangi ši paslauga pradėta teikti vos prieš porą dienų, kompanija perspėja, kad ji laikinai gali būti neprieinama kai kurių šalių vartotojams, tačiau žada, kad ilgainiui svarbiausia informacija “Site Finder” tinklapyje bus teikiama atsižvelgiant į lankytojų vartojamą kalbą.
Pakliuvus į “Site Finder” siūlomos tokios galimybės - “Did You Mean” skyrelyje pateikiami tie URL, kurie yra panašūs į vartotojo įvestą. Jei jį renkant buvo padaryta klaida, bus galima spragtelėti čia nurodytą teisingą variantą ir keliauti į tikslą. “Related Categories” pateikia temas, kurios susijusios su vartotojo ieškoma informacija, “Popular Categories” siūlo dažniausiai lankomų tinklapių temines grupes, “Web Results” pateikia paieškos raktažodį atitinkančius rezultatus, o “Sponsored Results” - rėmėjų apmokamos nuorodos - ir yra tas finansinis saldainiukas, kurį “Verisign” tikisi gauti mainais už atsitiktines interneto vartotojų klaidas. Kompanijos paskaičiavimais, kasdien apie 20 mln. žmonių suklysta rinkdami adresus naršyklės URL laukelyje.
Kadangi “Verisign” yra įgaliotoji “.com” ir “.net” vardų sričių registratorė ir kontroliuoja visus jų DNS įrašus, jai priklauso vienas iš 13 pirminių (root) DNS serverių, kasdien aptarnauja per 8 mlrd. DNS kreipinių, iš kurių 900 mln. skirti neegzistuojantiems serveriams, galima įsivaizduoti, kokias galimybes užsidirbti iš paklydusių keliautojų po internetą ji gali pasiūlyti reklamos davėjams.
Tačiau “Verisign” kaltinama ne tik piktnaudžiaujanti savo išskirtine padėtimi DNS paslaugų srityje. Tinklų administratoriai ir paprasti vartotojai piktinasi, kad automatinis užklausų į neužregistruotus domenus “permetimas” paverčia niekais neprašytos el. pašto reklamos - “spemo” - filtravimo programų darbą. Paprastai “spemo” filtravimo įrankiai kreipiasi į laiško siuntėjo domeną, kad įsitikintų, kad jis tikrai egzistuoja, o ne yra “spemerių” sugalvotas. Anksčiau apgaulės atveju būdavo gaunamas pranešimas apie klaidą ir nepageidaujami laiškai buvo filtruojami, o dabar “atsiliepia” visi. Tiesa, tik vienu “Site Finder” balsu.
Atsakomųjų priemonių ilgai laukti nereikėjo - BIND programinę įrangą, kurią naudoja apie 80 proc. DNS serverių, plėtojanti organizacija “Internet Software Consortium” parengė “lopą” (http://www.isc.org/products/BIND/delegation-only.html), kuris blokuoja “Site Finder” funkciją. Apžvalgininkai mano, kad dėl tokios stiprios interneto bendruomenės reakcijos savo ketinimus turės pakoreguoti ir pati “Verisign”.