Prasibrauti iki jūsų ieškomos informacijos didžiosiose interneto naujienų svetainėse tampa vis sunkiau. Vos surinkę paieškos sistemos laukelyje reikiamą raktažodį, kaipmat patenkate į komercijos džiungles ir kelią į priekį tarsi mačete tenka skintis per įvairiausias reklamines antraštes, rėmėjų nuorodas, katalogizuotus pasiūlymus, šokinėjančius reklaminius langus.
Pasak “CNet”, tiesaus kelio ieškančių interneto keliauninkų laukia nauja kliūtis - mokami paieškos rezultatai.
Penkerius metus mokamų nuorodų verslu visai neblogai besiverčianti kompanija “Overture” (pernai ji skelbia uždirbusi 78,4 mln. dolerių grynojo pelno), sėkmingai bendradarbiaujanti su populiariausiais interneto vartais bei paieškos sistemomis (“Yahoo!”, “MSN.com”, “Lycos”, “Netscape”, “InfoSpace” ir kt.), pastaruoju metu į savo verslo orbitą siekia įtraukti ir lankomiausias naujienų svetaines. Neseniai ji sudarė sutartį dėl mokamų paieškos nuorodų skelbimo su gerai žinoma sporto svetaine “ESPN.com” (www.espn.com). Nuo šiol, bandydami surasti reikiamą informaciją, svetainės lankytojai paieškos rezultatų sąraše matys “Overture” klientų apmokėtas nuorodas, priklausomai nuo panaudoto raktažodžio siūlančias įsigyti sportinių batelių, krepšinio kamuolių, CD, įvairiausios sporto įžymybių atributikos ir t.t. Reklamos teikėjų apmokėtų nuorodų skelbimas kartu su ieškomų naujienų rezultatais turėtų padidinti lankytojų srautą į reklamos užsakovų - prekybininkų ar paslaugų teikėjų - tinklapius.
Mokamų paieškos rezultatų plėtimosi į naujienų svetaines strategija yra nuosekli ir kryptinga. Jas jau sutiko įsileisti “CNN.com”, tikimasi, kad netrukus tokiu pavyzdžiu paseks ir “CBSMarketwatch.com”, “Forbes.com” ir kiti. Apmokėtus paieškos rezultatus pateikinėja “NYTimes.com”, “Boston.com”, “Washingtonpost.com”. Priežastis paprasta: “Overture” ar kita tuo besiverčianti kompanija sumoka už kiekvieną svetainės lankytojo paspaustą reklaminę nuorodą. Pajamos iš tokios veiklos, svetainių leidėjų nuomone, yra labai patrauklios, nes, skirtingai nuo kitokio pobūdžio bendradarbiavimo su trečiosiomis šalimis, čia niekuo nerizikuojama. Nors paprastai apmokėtos nuorodos pateikiamos pačioje paieškos rezultatų sąrašo pradžioje, jos būna atitinkamai pažymėtos, kad nebūtų painiojamos su “neutraliomis” nuorodomis, o jų skaičius apribojamas - dažniausiai iki 5. “Overture” tikina, kad tai ne tik kad neapsunkina informacijos ieškančių lankytojų, bet dar ir sudaro progą pasinaudoti papildoma informacija bei vertingais pasiūlymais. Tad įkandin bendrųjų interneto paieškos sistemų savąją pyrago dalį siekia atsiriekti ir naujienų svetainės. O ši riekė nemaža: pasak “CNet”, mokamos nuorodos yra sparčiausiai auganti interneto reklamos rinkos dalis - 2002 m. iš jų pardavimo gautos pajamos sudarė nuo 20 iki 24 proc. visų interneto reklamos įplaukų. Iš viso 2002 m. internetinės reklamos rinka sudarė beveik 7 milijardus JAV dol. Prieš metus apmokamų nuorodų dalis buvo dvigubai mažesnė ir siekė iki 12 proc. visų internetinės reklamos pajamų.
Žinoma, į šį verslą vis plačiau įtraukdama interneto paieškos sistemas (ką tik įsigyta garsioji “AltaVista”) ir specializuotas svetaines, tokias kaip “CNet” ar “ZDNet”, “Overture” susirenka papildomus milijonus “spragtelėjimų”. Tačiau mokamų nuorodų perkėlimas į didžiausias naujienų svetaines vadinamas lazda su dviem galais. Analitikai abejoja, ar šių svetainių lankytojų paieškos raktažodžiai bus pakankamai susiję su reklamos davėjų siūlomomis paslaugomis ir vartojimo prekėmis. Tiesa, išradingumui ribų nėra: “CNN.com” paieškos laukelyje pažymėkite parinktį “Web”, surinkite žodį “pope” (popiežius) ir pamatysite (http://websearch.cnn.com/search/search?source=cnn&invocationType=search%2Ftop&sites=google&query=pope), ką ir kam šis raktažodis gali padėti parduoti. Akivaizdu, kad naujienų svetainių lankytojai padidins srautą į reklamos teikėjų tinklapius, tačiau, skirtingai nuo interneto paieškos sistemų, ši srautas gali būti menkai naudingas. Naujienų svetainių lankytojai gali būti vangūs pirkėjai, nes papuolė čia ne kryptingai ieškodami prekės ar paslaugos, bet didele dalimi atsitiktinai. “Overture” galės džiuginti reklamos davėjus didesniais CRM rodikliais, bet kažin ar jie padidins reklamuojamų prekių pardavimus. “Searchenginewatch.com” teigia, kad reklamos teikėjai iš naujienų svetainių gaus didesnį lankytojų srautą, bet tai gali būti blogų pirkėjų srautas.
Naujienų svetainėse sodinamos mokamos nuorodos kelia ir dar vieną problemą: žurnalistikos etikos ekspertai sunerimę, jog komercializuota paieška informacinio pobūdžio svetainėse gali dar labiau ištrinti ribas tarp reklamos ir turinio. Nors daugelis JAV tinklapių apmokėtas nuorodas žymi žodžiu “sponsored” (to pareikalavo Federalinė prekybos komisija), yra manančių, kad to nepakanka. Žurnalistikos etikos sergėtojams antrina interneto paieškos specialistai: jų manymu, aiškiai atskirti komercines nuorodas nuo nekomercinių yra ypatingos svarbos dalykas ne tik naujienų svetainėms, nes kai vartotojas rašo raktažodį Voratinklio paieškos laukelyje, jis mažiausiai tikisi patekti į komercinių nuorodų pelkyną.