Remigijus RAINYS
Nors kai kurie policijos pareigūnai teigia, kad šalies mašinvagių elitas tuoj po Lietuvos įstojimo į Europos Sąjungą patraukė uždarbiauti į turtingesnes žemyno šalis, tačiau automobilių vagysčių skaičius šiemet jau persirito per pusketvirto tūkstančio. Ir tai anaiptol nėra galutinis skaičius, nes, kaip tikina statistikos mėgėjai, teisėsaugininkai negali suskaičiuoti pavogtų, tačiau savininkams niekam nepranešus išsipirktų transporto priemonių, nors nemažą per tarpininkus išsipirktų automobilių skaičių kažkodėl prisiskiria savo nuopelnams. Kasmet po 10-13 procentų didėjantis automobilių vagysčių skaičius šiemet gali tapti rekordiniu, nes vagišiai Lietuvoje pradėjo orientuotis daugiau į "pagyvenusius" (10-15 metų senumo) automobilius, kurių savininkai dažnai ne tik nepasirūpina signalizacija, bet ir patingi įtaisyti elementariausius slapukus. Prabangius automobilius, kurie vagiami pagal specialius užsakymus, Lietuvos automobilių vagių elitas dabar dažniausiai renkasi Vokietijoje ar Olandijoje.
Kiaura siena
Brangesni ir vidutinės klasės tiek užsienyje, tiek mūsų šalyje pavogti automobiliai dažniausiai iškeliauja pas jų trokšte trokštančius pirkėjus Rusijoje ir Baltarusijoje. Nors atrodytų, kad panaikinus vakarinių sienų kontrolę, bedarbių pasienio sargų turėjo likti tiek, kad susikabinę rankomis galėtų užtverti visą Gudijos pasienį, tačiau siena kaip buvo skylėta, taip ir liko. Vogti automobiliai gabenami ne tik per vadinamosios žaliosios sienos takus bei kelelius, bet ir per judriausius pasienio postus. Neretai dalis pasienio pareigūnų tarsi apanka ir apkursta, kai vagys jiems į kišenes įgrūda pluoštelius šlamančių eurų. Pernai prie Baltarusijos pasienio sulaikyta 161 vogta transporto priemonė, tačiau spėjama, kad tai tik dalelė į šią šalį, o per ją - ir į Rusiją, nutekėjusio srauto, mat ten labai jau nesunku tokius automobilius legalizuoti. Klastotei išaiškėjus beveik nėra galimybių vogtas transporto priemones iš ten atgauti.
Gaujos nuolaidų nedaro
Kita organizuotų automobilių vagišių dalis sėkmingai naudojasi transporto priemonių savininkų tinguliu ar nusikalstamu aplaidumu bei nenoru turėti reikalų su policija. Teko kalbėtis su automobilio savininku, kuris jau du kartus buvo išsipirkęs savo pusėtinai atrodančią, tačiau gerokai senstelėjusią "audinę". Vyriškis apgailestavo, kad išsipirkus automobilį, vagys neišduoda jokių išpirką liudijančių lipdukų, tad atgautą keturratį tuoj pat gali nugvelbti kita gauja. Nelaimėlis tik džiaugėsi, kad per antrąsias derybas, kai jis telefonu paskambinusiam tarpininkui pasakė kartą savo mašiną jau išsipirkęs, šis "kilniaširdiškai" numetė nuo reikalaujamos sumos 50 eurų. Įsitikinęs, jog kaip besaugotum, automobilį nusižiūrėję vagys vis vien sugebės jį pavogti, jau minėtas pilietis savo "Audi" pardavė ir nusipirko "VW Passat", kuris prapuolė... po savaitės...
Juokingos bausmės
Pagrindinę šalies automobilių vagių dalį sudaro apie trisdešimties metų piliečiai, tuoj po Nepriklausomybės atgavimo, susižavėję "laukiniu kapitalizmu" bei lengvais uždarbiais, metė mokyklų suolus, tačiau taip ir nepritapo nei prie iš prekybos spalvotaisiais metalais praturtėjusių verslininkų, nei prie aferomis turtus susikrovusių finansistų. Šie žmonės taip ir neįgijo jokios specialybės ir, be automobilių vagysčių, daugiau nieko kito nemoka. Todėl jų gyvenimas ir sukasi ratu: naktinis žygis su "prakrutke" rankose, ūžavimai realizavus pavogtą automobilį, trumpas sulaikymas, teismas, kuris pirmąkart sulaikytiesiems praktiškai realių bausmių neskiria, ir vėl klaidžiojimas gatvėmis, ieškant naujo grobio. Automobilių vagių, kaip ir automobilių vagysčių, nuolat daugėja ir dėl mūsuose tiesiog juokingų bausmių. Nuo gegužės 1-osios įsigaliojus naujam Baudžiamajam kodeksui, už senesnių nei dešimties metų automobilių vagystes vagišiams skiriama poros šimtų litų bauda ar viešųjų darbų savaitgaliais. Kartais apribojama laisvė ir tenka vakarais pasėdėti namuose, nors kaip tos nuobaudos laikomasi, retai tikrinama. Tik pakartotinai prisidirbus arba jei pavogtų automobilių skaičius viršijo dešimt, teismas gal ir susimylės pasiųsti pailsėti į greitai sanatorijas priminsiančius pataisos namus kokiems ketveriems meteliams, tačiau galima garantuoti, kad tikrai nereikės atlikti visos bausmės. Jei vagišiaus anksčiau termino nepaleis už "gerą elgesį", tai per tą laiką tikrai bus paskelbta kokia nors amnestija naujo prezidento išrinkimo ar senojo nušalinimo nuo valdžios proga.
Gal atpažinsit?
Nors šiemet sostinėje jau devintos organizuotos automobilių vagių gaujos pasiuntimą už grotų dera vadinti neabejotinu Vilniaus vyriausiojo policijos komisariato Kriminalinės policijos Nusikaltimų tyrimo tarnybos Autotransporto priemonių grobimo tyrimo skyriaus pareigūnų nuopelnu, tačiau, kai kuriais duomenimis, šių vyrų akiratyje - mažiausiai 85 didesnės ar mažesnės tokios gaujos. O modernios technikos trūkumas, geresnių darbo sąlygų nebuvimas, jaunų specialistų kvalifikacijos kėlimo problemos ir dar daugelis kitų dalykų verčia tik stebėtis, kad su mašinvagiais kovojantys pareigūnai vis dar nenuleidžia rankų.
Šį kartą teismas leido dviem mėnesiams suimti net septynis vilniečius, įtariamus automobilius vogusius organizuotoje grupėje. Visi sulaikytieji, kuriems nuo 25 iki 32 metų, skyriaus pareigūnams į rankas įkliuvo po trečią kartą. Pareigūnai specialiai neskelbia pavardžių, kad vėliau įtariamųjų advokatai teisme negalėtų remtis, neva liudininkai apie jų ginamuosius sužinoję tik iš žiniasklaidos publikacijų. Tad jei atpažinote savo skriaudikus iš prie šio straipsnio publikuojamų nuotraukų, kreipkitės į artimiausią policijos skyrių, nes kol kas jiems inkriminuoti anaiptol ne visi gaujos įvykdyti nusikaltimai.
Vogė prabangius automobilius
Keturi sulaikytieji jau anksčiau nuteisti Vilniaus apygardos teisme - buvo gavę po trejus metus laisvės atėmimo, - tačiau šis nuosprendis dar neįsigaliojo, mat kaltinamųjų advokatai jį apskundė Aukščiausiajam Teismui. Tad vyrukai sprendimo laukė laisvėje ir skubiai kėlė kvalifikaciją, vykdydami naujus nusikaltimus. Šiai gaujai, užsiimančiai transporto priemonių vagystėmis ir išpirkų reikalavimu, turto prievartavimu bei plėšimais, pareigūnų teigimu, būdingas ypatingas cinizmas ir įžūlumas. Tarp teisėsaugininkams į rankas patekusių grupuotės "darbo įrankių" (visrakčių, antrankių bei suklastotų automobilių dokumentų), yra ir radijo ryšio priemonių, skenuojančių policijos kanalus, tad nusikaltėliams buvo žinomi net jų skubančių sulaikyti pareigūnų tarpusavio pokalbiai. Ši grupuotė specializavosi vogdama daugiausia "Mercedes-Benz", "Volkswagen", "Golf", "Audi" bei BMW markės automobilius ir reikalavo už juos pusės automobilių vertės išpirkų.
Trims gaujos nariams pateikti įtarimai, jog jie rugpjūčio 4 dieną Saulėtekio alėjoje pagrobė automobilį BMW. "Bemvas" vėliau buvo surastas viename iš išsinuomotų garažų Vilniaus senamiestyje. Kiti keturi bendrininkai įtariami rugpjūčio 5 dieną L. Asanavičiūtės gatvėje užpuolę 33 metų vilnietę. Prievarta įsisodinę į "Fiat" markės automobilį, užpuolikai moterį nusivežė į mišką, sumušė bei atėmė 4 050 litų ir automobilio raktelius. Vėliau sugrįžę į miestą gaujos nariai pagrobė sumuštajai priklausantį automobilį "Audi 80". "Audinė"rasta Karoliniškių mikrorajone.
Vilniaus VPK Nusikaltimų tyrimo tarnybos Autotransporto priemonių grobimo tyrimo skyriaus vyriausiasis tyrėjas Tadeušas Andrijevskis patikslino, kad šiemet vilniečiai jau neteko 800 automobilių, iš kurių daugiau nei pusė - 410 - rasti, sulaikyti 179 mašinvagiai, o į teismą jau nukeliavo net 45 įtariamųjų bylos.