Žurnalas „Nation” yra vienas kairiausių ir rimčiausių Amerikoje. Įdomu ir beveik stebina, kad jis šitokią sensacingą medžiagą pristato ir komentuoja taip ramiai, puikiai tvardydamasis. Jokių kategoriškų tvirtinimų, jokios isterijos ir prakeikimų, tik sunkūs, dalykiškai pateikti kaltinimai. Civilizuotos polemikos (nors ir didžiausio susipriešinimo sąlygomis) pavyzdys.

Mykolas Drunga

Jeremy Scahill: Ar Bushas tikrai nori subombarduoti „Al Jazeera“?

Lapkričio 22 d. Didžiosios Britanijos „Daily Mirror“ paskelbė stulbinantį teiginį: 2004 m. balandį Baltuosiuose rūmuose susitikęs su britų ministru pirmininku Tony Blairu, prezidentas Bushas pasiūlė subombarduoti arabų TV tinklo „Al Jazeera“ tarptautinę būstinę Katare. Pranešimas buvo grindžiamas raštu su grifu „Visiškai slaptai“, informaciją apie jį „nutekino“ Blairo vyriausybės kabinetas.

Ar šis tvirtinimas „nežinomas“, kaip teigia Baltieji rūmai? O gal tai nepaprastai rimtas variantas? Kol naujienų tarnybos arba Didžioji Britanija oficialiai nepaneigs šio slapto dokumento ir neišspausdins penkių puslapių memorandumo, mes nieko nesužinosime. Tačiau mes tikrai žinome, kad tada, kai Bushas Baltuosiuose rūmuose susitiko su Blairu, Busho administracija karštligiškai išgyveno viešą ir labai aukšto lygio „temper tantrum“ (pykčio priepuolį – vert.), nukreiptą prieš „Al Jazeera“. Busho ir Blairo susitikimas vyko balandžio 16 d., pirmosios JAV įvykdytos Faludžos apgulties įkarštyje, o „Al Jazeera“ ten buvo ir pranešė apie ataką ir ryžtingą pasipriešinimą.

REKLAMA

Busho ir Blairo susitikimo išvakarėse Gynybos sekretorius Donaldas Rumsfeldas griežtai kritikavo „Al Jazeera“ visiškai nediplomatiškais žodžiais:

Reporteris: Ar galite patvirtini, kad nežuvo šimtai moterų, vaikų ir nekaltų civilių?

Rumsfeldas: Aš galiu patvirtinti, kad tai, ką daro „Al Jazeera“, yra žiauru, netikslu ir neatleistina.

Reporteris: Ar jums žinomas civilių aukų skaičius?

Rumsfeldas: Žinoma, ne, mes miesto dar neužėmėme. Tačiau jūs žinote, ką daro ginkluotosios pajėgos; kariai nežudo šimtų civilių. Tai pasipiktinimą kelianti nesąmonė. Tai, ką daro ši stotis, gėdinga.

„Al Jazeera“ Faludžoje darė tą patį, kai JAV bombardavo jos būstinę Afganistane 2001-aisiais ir kai JAV pajėgos nužudė „Al Jazeera“ korespondentą Bagdade Tareqą Ayoubą per 2003 m. balandį vykusią Bagdado okupaciją. „Al Jazeera“ matė ir pranešinėjo pasauliui įvykius, kurių pasauliui nenorėjo rodyti Vašingtonas.

Faludžos ataka buvo viena kruviniausių per visą JAV vykdytą Irako okupaciją. 2004 m. balandžio 5 d. JAV pajėgos apsupo miestą, o prieš kelias dienas jos nužudė keturis „Blackwater“ samdinius. Kai JAV kariuomenė su Pirmosiomis laivyno ekspedicinėmis pajėgomis priešakyje pamėgino paimti Faludžą balandžio 7 d., jas pasitiko aršus partizaninis pasipriešinimas. JAV sraigtasparnis atakavo mečetę, smogė minaretui ir nužudė mažiausiai tuziną žmonių. Per savaitę žuvo apie 600 irakiečių, daugiausia moterų ir vaikų. Iki balandžio 9 d. buvo nužudyta apie trisdešimt jūrininkų ir Faludža tapo pasipriešinimo okupacijai simboliu.

Didesnis už tiesioginį pasipriešinimą JAV pajėgoms Faludžoje buvo poveikis, kurį Irako gyventojams padarė pasakojimai apie tai, kaip buvo organizuojama miesto gynyba ir kaip JAV žudė civilius gyventojus. Keli nepriklausomi žurnalistai, daugiausia iš „Al Jazeera“, transliavo pasauliui nepriklausomus reportažus apie jų pačių matytus įvykius. „Al Jazeera“ operatoriai visam pasauliui, taip pat ir irakiečiams, rodė vaizdus iš nuniokotos šalies. Įkvėpti Faludžos gynybos ir įsiutinti JAV antpuolių, visame Irake kilo mažesni sukilimai, Irako policijos ir kariuomenės nariai paliko savo postus, o kai kurie jungėsi prie partizanų.

REKLAMA

Susidūrę su viešųjų ryšių nesėkme, JAV pareigūnai padarė tai, kas jiems sekasi geriausiai: užsipuolė žinių skleidėją. Balandžio 11 d., nepriklausomiems žurnalistams pranešant apie tikrąją Faludžos apgulties padėtį, vyresnysis karo atstovas spaudai Markas Kimmittas pareiškė: „Stotys, kurios rodo, kaip amerikiečiai esą sąmoningai žudo moteris ir vaikus, nėra teisėti žinių šaltiniai. Tai propaganda ir melas“. Po kelių dienų, balandžio 15 d., Rumsfeldas pritarė šioms pastaboms, pavadindamas „Al Jazeera“ „žiauria“.


Rašyti komentarą...
SKAITYTI KOMENTARUS (0)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų