• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Rugpjūčio pradžioje tarptautinis media magnatas Ruperthas Murdochas įsigijo The Wall Sreet Journal, didžiausią ir neabejotinai įtakingiausią verslo dienraštį Jungtinėse Valstijose. Sandėrio kaina – penki milijardai JAV dolerių. Nors ir vadinamas verslo laikraščiu, šis leidinys jau seniai tapo ne tik įtakingu (jį skaito Pasaulio ir Amerikos verslo elitas), bet ir masiniu, kadangi šiais laikais JAV investicijomis biržose domisi milijonai smulkių investuotojų. Jiems reikia tikslios ir teisingos informacijos, ne pranešimų,  rašomų atsižvelgiant į  savininkų verslo interesus.

REKLAMA
REKLAMA

Dienraštis (teisingiau, jame dirbantys žurnalistai bei kai kurie akcininkai) ilgai priešinosi  sandėriui. Žurnalistai  baiminosi, jog naujasis savininkas negerbs The Wall Sreet Journal tradicijų - kokybiškoje spaudoje įprastos žurnalistų autonomijos, redakcinės nepriklausomybės bei  profesinės etikos, o diktuos, ką ir kaip reikia rašyti. Ypač kai tai bus susiję su paties R. Murdocho  verslo interesais kur nors  Kinijoje.

REKLAMA

Amerikoje spaudos magnatai  (Catherine Graham (The Washington Post) ar Sultsberger šeimos atstovai (The New York Times) dažnai kišosi į savo leidinių redakcijų darbą. Kita vertus, laikraštis buvo vienas iš  svarbiausių  jų verslų,  todėl šie leidėjai tai darė pakankamai apdairiai, atsižvelgdami į žiniasklaidos nepriklausomybę, o kartais ir aukodami  pelną vardan rytojaus reputacijos. Bet The Wall Street Journal žurnalistai apie tokias tradicijas nenorėjo net girdėti. Mat jie dirbo laikraštyje, kurio savininkai Bancroftų  šeima per  visus 105  laikraščio leidimo metus nesikišo į redakcinę dienraščio politiką. Todėl žurnalistai pareikalavo iš pirkėjo - 67 milijardus JAV dolerių vertos korporacijos News Corp. ir jos vadovo Rupertho Murdocho - spaudos laisvės garantijų.

REKLAMA
REKLAMA

Laisvosios rinkos bei privačios nuosavybės šauklys leidosi įtikinamas, jog dienraščio žurnalistų motyvai negali būti ignoruojami. Tokios kultūrinės vertybės, kaip profesiniai principai, įstaigos reputacija (ir jos sklandus darbas), susiklosčiusios vidaus tradicijos pasirodė svarbesnės, nei greitas pelnas ir asmeninės galios realizavimas. R. Murdochas  pažadėjo nesikišti į redakcijos darbą. Po ilgų derybų buvo sukurtas specialus komitetas, turintis lemiamą žodį sprendžiant, ką ir kaip laikraščio žurnalistai turi rašyti. Daugiausiai iš laikraščio darbuotojų susidedanti komisija taip pat gali vetuoti savininkų sprendimus  atleidžiant darbuotojus ra juos priimant į darbą.  

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kiek ilgai tęsis tokia padėtis ir kaip baigsis ši istorija nežino niekas. Skeptikai įsitikinę, jog anksčiau ar vėliau  R. Murdochas neiškęs ir  paims vadžias į savo rankas. Optimistai  šioje istorijoje įžvelgia  įrodymą, kad kova už visuomenės interesus yra  įmanoma.  Net tokioje srityje, kur atrodo turėtų valdyti tik  privačios nuosavybės ir pelno siekimo principais grįsta logika.

REKLAMA

Buvę  The Wall Street Journal  savininkai nutarė parduoti laikraštį tik po kelių nuostolingų metų. Daugelyje  Rytų ir Centrinės Europos šalių prekyba žiniasklaidos priemonėmis primena   vieną iš pasirengimo rinkimams etapų. Lietuva  irgi nebuvo išimtis. Kas gali paneigti, kad artėjantys rinkimai vėl neišjudins žiniasklaidos rinkos.

REKLAMA

O mums  kodėl  nepasvajoti, kad iš The Wall Street Journal pardavimo istorijos pasimokys ir potencialūs žiniasklaidos priemonių  pirkėjai, ir ten dirbantys žurnalistai. Nes kaip sakė šviesios atminties privačios žiniasklaidos pirmeivis Hubertas Grušnys - prekyba žiniasklaidos priemonėmis turėtų skirtis nuo prekybos bulvėmis turguje.

Autorius yra UNESCO  biuro Maskvoje  komunikacijos ir informacijos patarėjas

Šis tekstas yra „Projekto Ž“ dalis

Projekto rengėjai - Lietuvos žurnalistikos centras

Projekto rėmėjai - Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų