REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Lietuva virsta senų automobilių kapinėmis. Statistinio automobilio vidutinis amžius – 18,3 metų, 600 tūkst. jų yra tapę vaiduokliais, o iš to pelnosi kas netingi.

REKLAMA
REKLAMA

Lietuviai lieka ištikimi sau ir toliau perka ne pirmąją dešimtį skaičiuojančius automobilius. „Regitros„ duomenimis, sausį šalyje buvo 1,79 mln. registruotų lengvųjų automobilių, kurių vidutinis amžius siekė 18,3 metų. „Autoplius barometre“ duomenimis, daugiau nei 600 tūkst. jų yra neperėję techninės apžiūros ar jos laikas pasibaigęs – kitaip sakant, automobiliai vaiduokliai.

REKLAMA

„Juos galima skirstyti į kelias grupes: tie, kurie važinėja be techninės apžiūros ir greičiausiai nėra apdrausti, tie, kurie išardyti arba išvaryti į trečiąsias šalis, ir tie, kurie mėtosi kiemuose, teršia aplinką ir užima vietą“, – aiškino Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) generalinis direktorius Mindaugas Beišys.

Naudinga visiems

Aiškios politikos, kaip tvarkyti ir reguliuoti šalies automobilių parką, nėra ir tai naudinga daugeliui: Vakarų Europos šalys leisdamos eksportuoti tokius pasenusius automobilius į Rytus išvengia išlaidų atliekoms tvarkyti, iš naudotų automobilių prekybos uždirba nemaža dalis Lietuvos smulkiųjų verslininkų, pasipelno ir naudotų detalių prekeiviai. Tiesa, visa tai gaubia nelegalumo skraistė.

REKLAMA
REKLAMA

„Atliekų judėjimas yra tikslingai nekontroliuojamas, – sakė M. Beišys. – Vakaruose seni automobiliai yra atlieka, tačiau jie pas mus vežami ir pakliūva į registrus. Tuo tarpu Europos Sąjungos teisės aktai nustato, kad tokiu atveju vienos šalies atitinkamos institucijos turi kreiptis į kitą šalį, pastaroji – tam išduoti leidimą, o atliekas vežantis vežėjas turi būti licencijuotas. ES šalys, vengdamos išlaidų, tokius automobilius atiduoda lengva ranka, o mūsų piliečiai juos laimingi priima.“

Anot jo, per savo veiklos istoriją Aplinkos apsaugos agentūra neišdavė nė vieno leidimo tokioms atliekoms gabenti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Klesti nelegalai

Kaip aiškino M. Beišys, asmeniui, nusprendusiam, kad jo automobilis nėra tinkamas naudoti, sudarytos visos sąlygos lengvai ir legaliai juo atsikratyti – tereikia kreiptis į demontuotojus.

„Tik maža dalis savininkų savo automobilius sąmoningai atiduoda mums. Dauguma jų būna beviltiškai nusenę. Žmogelis nusiperka sudaužytą mašiną, remonto dirbtuvėse sužinojo, kiek kainuos sutvarkyti, tuomet kreipiasi į automobilių laužynus“, – sakė Demontuotojų asociacijos direktorius Vidas Pocius.

Demontuotojai gautą automobilį išardo ir vėliau parduoda jo dalis arba priduoda metalo supirkėjams.

REKLAMA

Beje, dauguma supirkėjų – nelegalūs. V. Pocius skaičiuoja, kad internete ir spaudoje galima suskaičiuoti apie 1,5 tūkst. prekiautojų automobilių dalimis, o turinčiųjų leidimus tai daryti Lietuvoje tėra 210.

Padėtų mokesčiai

Anot LAA vadovo, jau dešimtį metų šalies automobilių parko vidutinis amžius nekinta. Jo nuomone, šioje situacijoje pagelbėtų papildomi mokesčiai.

„Kitos šalys savo automobilių parką stengiasi formuoti gal ir ne visai populiariais, bet būtinais sprendimais – metiniais naudojimo ar registravimo mokesčiais, – aiškino M. Beišys. – Tuomet pinigine išraiška nustatoma kryptis, kokius automobilius piliečiai turėtų įsigyti – mažiau teršiančius, tam tikros talpos, svorio ar net siekiama, kad būtų patogiau persėsti į visuomeninį transportą“,

REKLAMA

Pasak jo, šiuo metu vien iš akcizų surenkamų lėšų nepakanka, kad infrastruktūra atitiktų automobilių parko dydį: „Žmogus, jei gali pigiai nusipirkti pavojingą atlieką, kuri patenka į registrą, visuomeniniu transportu nevažiuos, nes sakys, kad prastas. O pastarasis prastas, nes negauna pakankamai pinigų – užburtas ratas.“

Pašnekovas mano, kad naudojimo mokesčiai paskatintų vairuotojus nenaudojamas transporto priemones išregistruoti: „Jei reikėtų kasmet sumokėti bent po keliasdešimt litų, niekas patvoriuose automobilių nepaliktų.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

gggggggggggggg

Šaltinis: autoplius.lt ir „Regitra“

Faktai:

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, šalies automobilių parke yra daugiausia 16–20 metų (31,3 proc.) ir 11–15 metų (30 proc.) senumo lengvųjų automobilių.

Autoplius.lt duomenimis, pernai vidutinis parduoto lengvojo automobilio amžius siekė 14,1 metų, o suma – apie 10,1 tūkst. litų.

Pernai šalyje įvyko 359 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių sandoriai: buvo perparduoti 224 tūkst. registruoti Lietuvoje, 102 tūkst. naujai įvežti į šalį ir 33 tūkst. išvežti iš Lietuvos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų