Lietuvos policijos duomenimis, per 7 metus Lietuvoje net 3,5 karto išaugo vairuotojų susidūrimų su gyvūnais kelyje. Dar 2017 m. tokių susidūrimų skaičius siekė 2422 atvejus, o 2023 m. fiksuoti jau 6351 atvejai.
Vairavimo mokytojas, saugaus eismo ekspertas Artūras Pakėnas teigia, kad kai kurie žmonės sako, kad „tai ne gyvūnai išbėga į kelią, o mes atvažiuojame pas gyvūnus į mišką“, kadangi keliai Lietuvoje dažnai eina per miškus. Jo teigimu, tai lemia ir gyvūnų Lietuvoje daugėjimas, medžioklės leidimų griežtėjimas.
Be to, saugaus eismo ekspertas atkreipia dėmesį, kad nors yra daug patarimų, kaip kuo labiau apsisaugoti nuo kelyje išbėgančių gyvūnų, svarbiausia, kad vairuotojai laikytųsi pačios pirmos pagrindinės taisyklės – pamačius kelio ženklą „Laukiniai žvėrys“ ar žinant, jog tame kelio ruože gali išbėgti gyvūnai – būtina sumažinti greitį.
„Jeigu greičio nesumažinate, visada sakau, kad toliau patarimų galite neskaityti, nes vis tiek jie nebesuveiks. Jeigu mes nemažiname greičio, viskas tampa loterija – pasiseks ar nepasiseks. Kai kam kartais pasiseka, kai kam kartais nepasiseka“, – aiškina A. Pakėnas.
Be to, saugaus eismo ekspertas pastebi ir kitą ydą, kurią daro vairuojantys – kol neištinka bėda, jie paprasčiausiai neišlaiko dėmesio vairuodami.
„Nemažai daliai šiuolaikinių žmonių šiuolaikinis vairavimas dabartiniame eisme atrodo, kaip „laiko vagis“ – laikas, kuris apsunkina gyvenimą. (...) Važiuodami (vairuotojai – aut. past.) negalvoja apie tai, kas darosi kelyje, nepastebi ženklų, įspėjimų, nekreipia į juos dėmesio, nes galvoja, kad: „ai, nėra čia kada, dar kažkokie žvėrys, baikit, nesąmonė.“ Nepatiki, kol neatsitrenkia“, – aiškina A. Pakėnas.
Gyvūną reikia apvažiuoti iš nugaros
Valstybės valdomos bendrovės „Via Lietuva“ (buvusi Lietuvos automobilių kelių direkcija) atstovė Eglė Nemanytė teigia, kad yra itin svarbu, kad pavasarį ir rudenį būdingu žvėrių migracijos metu, vairuotojai tinkamai pasirūpintų savo automobiliu prieš kelionę.
„Vairuotojams patariama prieš kiekvieną kelionę pasirūpinti, jog automobilis būtų ne tik techniškai tvarkingas, bet ir su švariais langais iš vidaus bei lauko pusės, su veikiančiais ir švariais žibintais“, – sako „Via Lietuva“ atstovė, kuri priduria, kad esant galimybei, geriau kelionę būtų planuotis šviesiuoju paros metu.
E. Nemanytė pabrėžia, kad vairuotojai taip pat turėtų būti atidūs, kai pamato įspėjamąjį kelio ženklą „Laukiniai žvėrys“. Šis kelio ženklas reiškia, kad įvažiuojamoje kelio dalyje fiksuojama padidėjusi laukinių gyvūnų migracija, tad ir susidurti su laukiniu gyvūnu šioje atkarpoje yra daug realiau.
Be to, pamačius gyvūną kelyje ir mėginant jį nubaidyti, anot E. Nemanytės, nereikėtų jo gąsdinti signalizuojant trumpomis ir ilgomis šviesomis.
„apakinto gyvūno elgesys tampa neprognozuojamas. Garsinį signalą rekomenduojama spausti intervalais“, – aiškina „Via Lietuva“ atstovė.
Visgi, jei į kelią išbėga gyvūnas ir matote, kad reikia stabdyti, E. Nemanytė sako, kad stipriai stabdant svarbu neprarasti ratų sukibimo su kelio danga.
O jei stabdyti jau per vėlu, reikėtų mėginti apvažiuoti ant kelio stovintį gyvūną iš priešingos pusės nei kad yra nukreipta jo galva.
„Atliekant šį manevrą, reikėtų įdėmiai stebėti priešpriešinį eismą, kad būtų išvengta susidūrimo su priešpriešais atvažiuojančiu automobiliu“, – įspėja E. Nemanytė.
Keliomis pagrindinėmis taisyklėmis, kaip reikėtų elgtis, kad kelyje būtų išvengta susidūrimo su žvėrimis, savo internetiniame puslapyje dalinasi ir policijos atstovai. Jas gali pamatyti žemiau:
- . „Atkreipkite dėmesį į kelio ženklus, įspėjančius apie laukinius gyvūnus.
- Įvertinkite oro sąlygas bei kelio dangą ir rinkitės šias sąlygas atitinkantį ne leistiną, o saugų važiavimo greitį.
- Būkite ypač atidūs iškart po saulėlydžio ar prieš saulėtekį, kai laukiniai gyvūnai yra aktyviausi, o žmogaus akiai sunkiau pastebėti judėjimą šalia kelio.
- Jei atstumas tarp miško ir kelio labai mažas, pasilikite vietos netikėtiems manevrams. Ypatingai svarbu laikytis saugaus atstumo tarp automobilių, kad išvengtumėte galimų eismo nelaimių. Jeigu priekyje esantis vairuotojas staigiai stabdys bandydamas išvengti susidūrimo su žvėrimi, tikėtina, kad patys nespėsite laiku sustabdyti savo transporto priemonės ir sukelsite eismo įvykį.
- Pastebėję gyvūną ant kelio, įjunkite avarinį signalą, kiek galima sumažinkite greitį arba sustokite ir palaukite, kol gyvūnas pasitrauks nuo kelio.
- Ant kelio esančio gyvūno negąsdinkite manevruodami ar garso signalu ir atminkite, kad gyvūno elgesys gali būti neprognozuojamas.
- Atminkite, kad gyvūnai dažnai keliauja grupėmis. Pastebėję vieną – galite sulaukti ir daugiau“, – pataria Lietuvos policija.
Policijos atstovai taip pat prideda ir patarimus, ką reikėtų daryti, jei kontakto su laukiniu žvėrimi išvengti nebepavyksta:
- „Nukreipkite automobilį į tą pusę, iš kurios gyvūnas atėjo;
- Žiūrėkite ne į gyvūną, o ta kryptimi, kur norite važiuoti;
- Pasistenkite trenktis į gyvūną automobilio šonu, o ne priekiu;
- Prieš pat susidūrimą atleiskite stabdžio pedalą (stabdant automobilio priekis nusileidžia, todėl padidėja tikimybė, kad stambus gyvūnas trenksis į priekinį stiklą);
- Pasilenkite kuo žemiau (briedžiai ir elniai neretai užvirsta ant automobilio stogo)“, – prideda policijos atstovai.
Visus policijos patarimus apie tai, ką daryti susidūrus su gyvūnu, galite pamatyti čia: https://vilnius.policija.lrv.lt/lt/policija-pataria/saugus-eismas/kaip-isvengti-susidurimo-su-laukiniu-gyvunu/
Iki metų pabaigos – 2-as žaliasis tiltas
„Via Lietuva“ duomenimis, valstybinės reikšmės kelių tinkle iš viso įrengta 916 km tinklo tvoros su specializuotomis priemonėmis migracijai.
„Įrengta 15 požeminių perėjų stambiems laukiniams gyvūnams, 14 požeminių perėjų vidutiniams ir smulkiesiems gyvūnams, 15 apsaugos sistemų varliagyviams, 1 žaliasis tiltas“, – teigia „Via Lietuva“ atstovė Eglė Nemanytė.
Be to, ji prideda, kad pagal 2023-2025 metų kelių rekonstrukcijos projektus, planuojama įrengti dar apie 121 km tinklo tvorų, 2 požemines perėjas stambiems gyvūnams dar 2 požeminės perėjos bus skirtos vidutiniams bei smulkiems gyvūnams.
Taip pat planuojama įrengti 3 varliagyvių apsaugos sistemas ir dar 1 žaliąjį tiltą.
„2023 m. kelyje „Via Baltica“ buvo baigtos pirmojo Lietuvoje žaliojo tilto, skirto gyvūnų migracijai, statybos. Dar vienas žaliasis tiltas iki šių metų pabaigos bus įrengtas ilgiausioje šiuo metu rekonstruojamoje nuo Marijampolės iki Lietuvos-Lenkijos sienos kelio atkarpoje.
Žalieji tiltai yra viena moderniausių ir geriausias praktikas atitinkančių eismo saugos ir aplinkosauginių sprendimų Europoje“, – tvirtina E. Nemanytė.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!