Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos (TS-LKD) seniūno pavaduotojas Valentinas Stundys mano, kad keturi socialdemokratų frakcijai atstovaujantys Seimo nariai, tarp jų ir buvęs Vilniaus universiteto (VU) rektorius Benediktas Juodka, įregistravę Vilniaus universiteto statuto patvirtinimo pakeitimo įstatymo projektą bei Mokslo ir studijų įstatymo pataisas, siekia įteisinti Vilniaus universiteto išskirtinumą.
Buvęs Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto pirmininkas V. Stundys atkreipė dėmesį, kad pagal dabar galiojantį Mokslo ir studijų įstatymą valstybinio universiteto statutas tvirtinamas Seimo nutarimu. Iki šiol visų universitetų statutai tokiu teisės aktu yra ir patvirtinti.
„Išimties nuosekliai siekė Vilniaus universitetas, tačiau praėjusioje Seimo kadencijoje šio siekio nepavyko realizuoti, nes Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas bei pats Seimas nuosekliai laikėsi įstatymo normos. Šįkart vėl norima tokį išskirtinumą įteisinti, tik labai negrabiai: socialdemokratai siūlo iš įstatymo išbraukti žodį „nutarimu“, suprask, gali Seimas priimti ir kitokį teisės aktą, nors žodis „tvirtina“ suponuoja, kad nutarimu, nes įstatymai priimami“, – siūlomo įstatymo pakeitimo projekto niuansus komentuoja V. Stundys.
Pasak jo, jau anksčiau specialistai yra pabrėžę, kad tokiam išskirtinumui neužtenka argumentų, įrodančių, kodėl būtinas įstatymas ir ką universitetas praranda, jei jo statutas tvirtinamas nutarimu.
V. Stundys taip pat atkreipia dėmesį, kad universiteto statuto įstatymo projekte siūloma apskritai įtvirtinti šio įstatymo viršenybės normą kitų teisės aktų atžvilgiu.
Parlamentarui įdomi ir projekto pateikimo pradžios procedūra. „Paprastai universitetai (jų tarybos; jei dar naujos nesuformuotos, tai senatai) Seimui, kaip jų steigėjui, pateikia projektus ir pagal nustatytas procedūras projektą registruoja Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas – šiuo atveju VU elgiasi vėl išskirtinai, iš esmės ignoruodamas visą Seimą ir įstatymo nustatytas procedūras, o pasikliaudamas keturiais socialdemokratais. Taigi ne tik lex specialis, bet ir speciali procedūra“, – atkreipia dėmesį Seimo narys V. Stundys.
Kaip ELTA jau skelbė, siūloma įstatymu patvirtinti Vilniaus universiteto statuto naują redakciją ir nustatyti Vilniaus universiteto naujųjų valdymo organų suformavimo terminus.
Tai numatantį įstatymo projektą Seimo posėdžių sekretoriate įregistravo Seimo nariai socialdemokratai Irena Šiaulienė, Gediminas Kirkilas, Marija Aušrinė Pavilionienė ir buvęs Vilniaus universiteto rektorius Benediktas Juodka.
„Tai yra būtini įstatymų leidėjo teisiniai žingsniai siekiant tinkamo Vilniaus universiteto kaip viešosios įstaigos veiklos reglamentavimo. Įstatymo projekto priėmimas taip pat reikštų Seimo ir Vyriausybės įsipareigojimo stiprinti aukštųjų mokyklų autonomiją – svarbiausią aukštosios mokyklos veiklos principą bei panaikinti Konstitucijai prieštaraujančius aukštųjų mokyklų valdymo iškraipymus. Įstatymo projektu patvirtinus Vilniaus universiteto statuto naują redakciją bus sukurtas teisinis pagrindas realiai įgyvendinti statute įtvirtintus skaidraus išteklių paskirstymo, skaidraus ir subsidiaraus sprendimų priėmimo, lygių galimybių ir sąžiningos konkurencijos, atvirumo, atsakomybės ir atskaitomybės visuomenei bei Universiteto veiklos principus. Šių principų įgyvendinimas neabejotinai mažins korupcijos galimybes mokslo, studijų ir su jomis susijusiose kitose visuomenės gyvenimo srityse“, – mano Seimo nariai.
Kadangi naujasis Vilniaus universiteto statutas sudarys sąlygas tinkamai universiteto veiklai, tikimasi, kad nauja universiteto valdymo sudėtis neabejotinai padės stiprinti mokslo ir verslo ryšius.
Seimo 2009 m. balandžio 30 d. priimtas Mokslo ir studijų įstatymas numato, kad „valstybinės aukštosios mokyklos privalo būti pertvarkytos iš biudžetinių įstaigų į viešąsias įstaigas iki 2011 m. gruodžio 31 d.“
2011 m. balandžio 13 d. Seime buvo įregistruotas ir pradėtas svarstyti įstatymo „Dėl Vilniaus universiteto statuto patvirtinimo“ pakeitimo projektas, tačiau dėl Konstitucinio Teismo 2011 m. gruodžio 22 d. nutarimo, kuriuo dalis tiesiogiai su Statuto turiniu susijusių Mokslo ir studijų įstatymo nuostatų buvo pripažintos prieštaraujančiomis Konstitucijai, projekto svarstymas buvo sustabdytas, ir Vilniaus universiteto pertvarkymo iš biudžetinės įstaigos į viešąją įstaigą procedūros negalėjo būti atliktos nustatytu laiku.
Nesuspėjus laiku patvirtinti Vilniaus universiteto statuto, įtvirtinančio šios aukštosios mokyklos kaip viešosios įstaigos statusą, Registrų centras, remdamasis Mokslo ir studijų įstatymu bei Civiliniu kodeksu, 2012 m. sausio 3 d. atliko privalomą Vilniaus universiteto pertvarkymą iš biudžetinės įstaigos į viešąją įstaigą.
Privalomas pertvarkymas neatleidžia viešosios įstaigos dalininkų (savininko) nuo pareigos patvirtinti su galiojančiais įstatymais suderintus pertvarkyto juridinio asmens steigimo dokumentus. Todėl Seimui teikiamas įstatymo „Dėl Vilniaus universiteto statuto patvirtinimo“ pakeitimo projektas, kuriuo turi būti patvirtintas Vilniaus universiteto kaip viešosios įstaigos statutas, pataisytas ir papildytas atsižvelgiant į Konstitucinio Teismo 2011 m. gruodžio 22 d. nutarimo nuostatas.