Vilniaus apygardos administracinis teismas kaip nepagrįstą atmetė Trakų rajono savivaldybės administracijos skundą Valstybinei saugomų teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai (VSTPSI) ir Trakų istorinio nacionalinio parko (TINP) direkcijai dėl rengiamų TINP specialiųjų planų.
Trakų rajono savivaldybės administracija prašė teismo įpareigoti Trakų istorinio nacionalinio parko direkciją (TINP) atsižvelgti į jos pateiktą planavimo pasiūlymą ir pakartotinai atlikti specialiojo planavimo procedūras.
Savivaldybės administracija pageidavo planuoti tik esamą TINP teritoriją ir neplanuoti tos teritorijos, kuriai nėra išduotos planavimo sąlygos, rengiant TINP ir jo zonų bei buferinės apsaugos zonos ribų ir tvarkymo planus griežtai laikytis išduotų planavimo sąlygų ir jų priedų, pakoreguoti TINP planų sprendinius taip, kad nė vienas žemės sklypas nebūtų įtrauktas į TINP teritoriją neturint žemės sklypo savininko sutikimo ir nenumatant teisingo atlyginimo už įvedamus nuosavybės teisės apribojimus.
Savivaldybė taip pat panoro, kad būtų atsižvelgta į Trakų rajono savivaldybės prie išduotų planavimo sąlygų pridėtą pasiūlymą dėl žemės tvarkymo ir naudojimo režimo pakeitimo.
Savivaldybės administracija mano, kad TINP direkcija negali atlikti planavimo organizatoriaus funkcijų, TINP planais suplanuota teritorija peržengia esamas TINP ribas ir neatitinka planams rengti išduotų planavimo sąlygų, TINP buferinė apsaugos zona suplanuota neteisėtai, neturint tam išduotų planavimo sąlygų, pažeidžiant kitus teritorijų planavimo reikalavimus, neturint žemės sklypų, kurie pateks į buferinę zoną, savininkų sutikimų, ir taip pažeidžiant jų nuosavybės teises.
TINP direkcija ir VSTPSI prašė atmesti skundą kaip nepagrįstą. Šių institucijų atstovai teismui paaiškino, kad savivaldybei įstatymu nesuteikta teisė ginti asmenų teises, valstybės ar kitus viešuosius interesus. TINP specialusis planavimas atliekamas laikantis teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, nepažeidžiant žemės sklypų, esančių saugomose teritorijose, savininkų teisių, nenumatant versti savininkus vykdyti kokią nors privalomąją veiklą, kuri neatitiktų šių sklypų paskirties, specialiaisiais planais jokie nauji apribojimai, prieštaraujantys savininkų žemės sklypų paskirtims, neįvedami. Buferinės apsaugos zonos nustatymas valstybiniams parkams yra ne tik galimas, bet ir privalomas.
Atmesti skundą kaip nepagrįstą teismo prašė ir Kultūros ministerija bei Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba.
Vilniaus apygardos administracinio teismo teisėjų kolegija, išnagrinėjusi administracinę bylą, priėjo išvadą, kad Trakų rajono savivaldybės administracija tuo teisiniu pagrindu, kurį ji nurodė savo skunde (Teritorijų planavimo įstatymo 32 str.) apskritai neturėjo teisės kreiptis į teismą ir ginti viešąjį interesą, todėl skundą atmetė kaip nepagrįstą, pranešė teismo atstovė spaudai.
Teismas nustatė, kad TINP direkcija atliko planavimo organizatoriaus funkcijas teisėtai, vadovaudamasi Saugomų teritorijų įstatymo nuostatomis.
Teismas plačiau nenagrinėjo Trakų rajono savivaldybės administracijos skundo argumentų dėl TINP ir jo zonų ribų plano sprendinių, kuriais keičiamos TINP ir jo buferinės zonos ribos.
Teritorijų planavimo įstatymo nuostatose numatyta, kad bendrojo, specialiojo ir detaliojo teritorijų planavimo dokumentai prieš teikiant tvirtinti turi būti suderinti su atitinkamo lygmens galiojančiais teritorijų planavimo dokumentais, įregistruotais Teritorijų planavimo dokumentų registre, ir per nustatytus terminus gauti planavimo sąlygas išdavusių institucijų motyvuotas išvadas dėl parengtų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių derinimo.
Teismo manymu, Trakų rajono savivaldybė savo pažeistas teises gali ginti atsisakydama derinti TINP planą. Pareiškėja nepateikė teismui įrodymų, kad TINP ar jo buferinėje ar kitokioje apsaugos zonoje įsikūrę žemės ar kitokio nekilnojamojo turto savininkai nebuvo pagal įstatymą informuoti apie specialųjį planavimą. Savininkai, manantys, kad jų teises ar saugomus interesus neigiamai paveikė TINP plano patvirtinimo procedūros metu priimti sprendiniai, dėl savo teisių gynimo gali kreiptis į teismą.
Vilniaus apygardos administracinio teismo sprendimas per 14 dienų nuo jo paskelbimo gali būti apeliacine tvarka skundžiamas Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.