• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Atsakomybė už Lietuvos biudžetą, o  tuo pačiu už šalies ekonomiką  ir  gerovę artimiausiais metais gula ant „seimūnų“ ir šalies Prezidento pečių. Vyriausybės pateiktas 2008 m. biudžeto projektas nepajėgus išpildyti nei valdžios duotų įsipareigojimų ir pažadų, nei pagerinti daugumos piliečių gyvenimo kokybės.

REKLAMA
REKLAMA

Valdžios deklaracijos, pažadai ir jų vykdymas

    Paskutiniais metais ir paskutinėmis dienomis  Lietuvos politikai yra daug deklaravę ir žadėję. Taip, pavyzdžiui, prieš tapdamas premjeru A.M.Brazauskas žadėjo ženkliai sumažinti valstybės tarnautojų armiją,  tačiau jo kadencijos metais ji nuolat augo, nepaisant „saulėlydžio komisijos“, tapusios „popieriniu tigru“. Žadėta įgyvendinti  švietimo ir sveikatos apsaugos sistemų bei žemės grąžinimo reformas, tačiau jos įstrigo, A.M.Brazauskas, Z.Balčytis ir R.Šarkinas žadėjo pažaboti infliaciją, ir jau buvo „įtikinę“ Prezidentą, jog euras bus įvestas, tačiau prieš ją kapituliavo, daug tuščių žodžių valdžia skiria socialinės atskirties mažinimui, bet ji auga, premjeras G.Kirkilas prisiekė sumažinti korupciją, tačiau ji toliau  klesti.
Vietoje  žadėto ženklaus atlyginimų didinimo švietimo,  mokslo, sveikatos apsaugos, kultūros bei kitiems menkai apmokamiems „biudžetininkams“, tautos išrinktieji svariausiai  ir labai jau vieningai pasipildė savo kišenes.  Pagal Seimo nario A.Syso pateiktą  pavyzdį,  jo rango kolegos pamaloninami kas mėnesį 600 litų, o skurdžias algas gaunantieji eiliniai policininkai –  150 litų. Toks socialinės  nelygybės augimo pavyzdys  demonstruojamas „valstybininkų“ tarpe.

REKLAMA

    Liūdniausia yra tai, kad mūsų politikai nenori ir nesugeba iš klaidų pasimokyti. Savo laiku ES komisarai J.Almunia  ir  D.Grybauskaitė įspėjo A.M.Brazausko vyriausybę dėl nevaldomos infliacijos, tai pagrįstai daro ir šiandien,  tačiau dėl to iš dabartinio premjero susilaukia tik priekaištų.

REKLAMA
REKLAMA

Mokesčių politika ir biudžetas

Šalies ekonomika nukenčia  ne tik dėl paplitusio eilinių piliečių, bet  ir dėl politikų finansinio neraštingumo. Žmones mėgstama gąsdinti  „progresiniais mokesčiais“, nors tokių, bent Europoje, išvis nėra (yra progresinis gyventojų pajamų mokestis (PGPM)). Kitas pavyzdys – esą  pajamų mokestis bus mažinamas trimis procentais, nors tai reikštų, jog vietoje 27 proc. bus įvestas 26,2 proc. tarifas. Tokie pavyzdžiai gal nėra esminės klaidos, bet vis dėlto neturėtų būti daromos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kaip žinia, buvęs premjeras A.M.Brazauskas ir dabartinis Prezidentas proteguoja pajamų mokesčio vieningo tarifo  mažinimą iki 20 proc. Tai pirmiausiai reikštų apie dviejų milijardų litų biudžeto įplaukų praradimą,  radikalų išlaidų  apkarpymą ir valstybės skolos augimą. Daugiausiai pasipildytų turtuolių, mažiausiai – vargšų piniginės, t.y. dar daugiau padidėtų socialinė atskirtis. Ženkliai kritusios biudžeto įplaukos būtų  tik nedidele dalimi kompensuojamos augančio vartojimo, t.y. PVM ir akcizų dėka, nes turtingųjų sluoksnių papildomų pajamų žymi dalis būtų skiriama investicijoms į nekilnojamą turtą šalyje (didėtų kainos) ir užsienyje, bei gastrolėms po platųjį pasaulį. Akivaizdu, kad daug lietuviško kapitalo išplauktų į užsienį.

REKLAMA

Vis tik tai Socialdemokratų partija, stengdamasi išlįsti iš Brazausko šešėlio, pasišovė demonstruoti socialiai orientuotą politiką, siūlydama pajamas iki 1000 Lt apmokestinti 15 proc., o 1000 Lt viršijančias, kaip ir ikšiol, 27 proc. tarifu. Pagal šį variantą 700 Lt  atlyginimą gaunantiems mokestis sumažėtų 45,6 Lt ([700-320]x[27-15]), o visoms pajamoms virš 1000 Lt – 81,6 Lt.

REKLAMA

Koks neįtikėtinai didelis  finansinis neraštingumas, t.y. nesuvokimas pajamų mokesčio progresijos esmės,  net kai kurių „ekspertų“ tarpe, demonstruoja  „Verslo žinios“ (2007.10.29). Neva pagal šį modelį uždirbantieji 1000 Lt, gautų 898 Lt, o  1100 Lt – tik 889 Lt. Stebėtis nėra kuo, nes nors Vakaruose kiekvienas dienraštis kiekvieną dieną teikia informaciją apie vertybinių popierių biržą, indėlių ir kreditų palūkanų normas ir t.t.,  Lietuvos dienraščiuose  jos pasigendama.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ne tik daugumai Lietuvos gyventojų, bet ir šalies ūkiui būtų naudingas  progresinio gyventojų pajamų mokesčio (PGPM) įvedimas su aštresne, nei socialdemokratų partijos siūloma progresija. Taip, pavyzdžiui, už 2006 metus  1217 asmenų deklaravo didesnes nei  milijono litų pajamas. Tai vien tik jiems, skaičiuojant, kad kiekvieno pajamos siekė tik vieną milijoną litų, sumažinus mokesčio tarifą nuo 27 iki 24 proc.,  biudžetas 2008 m. dovanotų žymiai daugiau nei  36 mln. Lt.

REKLAMA

Taip pat tikslinga būtų pagal Vakarų valstybių pavyzdį įvesti didelės vertės nekilnojamo turto mokestį privatiems asmenims. Tačiau kas naudinga šaliai, tas nenaudinga  valdantiems politikams, turintiems dideles pajamas ir didelės vertės nekilnojamą turtą. Tad, bent kol kas,  tokias efektyvias mokesčių reformas tenka užmiršti.

REKLAMA

Lietuvos finansų ministerijai gana  dažnai būdingos nevykusios prognozės. Kadangi sunkoka būtų ją apkaltinti menku profesionalu, taigi belieka kita išvada – politikavimas.  Nusimato, kad   ministerijos  pateiktos BVP ir infliacijos  augimo visos prognozės kaip šiems, taip   ir 2008 metams,   bus žymiai viršytos.  Tai reiškia, kad biudžeto pajamos  ir kainų šuolis bus didesni nei planuota. Todėl, prie numatyto  25,9 proc. biudžeto pajamų augimo, lyginant su šiais metais, planuoti dar vieno milijardo litų deficitą yra visiškai nepateisinama. Tačiau tokiu būdu atsiras pinigų rezervas, kurį pavyzdžiui būtų galima panaudoti dovanėlėms prieš Seimo rinkimus.
Didesnes biudžeto įplaukas, kaip ir didesnį  BVP  perskirstymą per  biudžetą  tenka teigiamai  vertinti, jei papildomos lėšos būtų skiriamos ne valdžios aparatui, bet  labiausiai atsilikusiems sektoriams,  nuo kurių daugiausiai priklauso gyvenimo kokybė. Todėl visiškai negalima pateisinti sąlyginai dar menkesnį nei 2007 m. – tik  5,6 proc. finansavimo didinimą  švietimui bei 8,3 proc.  sveikatos apsaugai. Šių labiausiai apleistų sričių asignavimas turėtų būti prioritetinis ir ženkliai viršyti  25,9 proc. visų biudžeto pajamų augimą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Infliacijos  pasekmės

Vis daugiau  įsisiūbuojanti infliacija  yra neprofesionalios vyriausybės fiskalinės ir Lietuvos banko monetarinės politikos rezultatas. Prognozuojama, kad 2008 m. infliacija pradės šuoliuoti dėl neišvengiamo kainų kilimo energetikai, degalams ir cigaretėms (dėl akcizų didinimo), dėl planuojamo biudžeto deficito, gyventojų pajamų mokesčio mažinimo. Be to dar galimas ir didesnis alkoholinių gėrimų apmokestinimas.

REKLAMA

Infliacija žalinga  šalies konkurencingumui, nuvertina santaupas, o daugiausiai nuo jos nukenčia mažas pajamas turinčių  žmonių pragyvenimo lygis. Per paskutinius 12 mėnesių maisto produktų, energijos ir komunalinių paslaugų kainos išaugo daugiau nei 12 proc. Taip pavyzdžiui iš 700 Lt minimalios bruto ir atitinkamai 576,4 Lt neto algos mažiausiai  70 proc.,  t.y. apie 404 Lt  skiriama šioms išlaidų pozicijoms. Jų kainoms išaugus  12 proc., perkamoji galia sumažėja  beveik 50 Lt. Jei mokesčio tarifas bus sumažintas nuo 27 iki 24 proc., tai kompensacijos efektas sieks tik 11,4 Lt.

REKLAMA

Juo didesnės pajamos, tuo mažesnė dalis atitenka elementariems buitiniams poreikiams. Taip pavyzdžiui apmokestinantiems 10000 Lt, mokesčio mažinimas  trimis procentiniais punktais leidžia sutaupyti  300 Lt. Akivaizdu, kad tikėtina  mokesčių reforma  didins socialinę atskirtį.

Finansų ministras R.Šadžius stengėsi įtikinti Prezidentą, kad  infliacijos lygis nėra dramatiškas, nes santaupas investuojant  į vertybinius popierius, investicijų grąža  gali viršyti infliacijos lygį. Norisi tikėtis, kad toks argumentas nebuvo labai sėkmingas.

REKLAMA
REKLAMA

Lietuvos ekonominė-socialinė vizija

    Nuo  šalies piliečių, t.y. rinkėjų, ekonominės ir socialinės padėties suvokimo 2008 metais žymia dalimi priklausys Seimo rinkimų, o tuo pačiu ir 2009-2012 m. valstybės  ateitis ir gyventojų  gerovė. Valdžios kapituliacija prieš emigraciją ir euro įvedimą, dabartinei vyriausybei, bent politiniu atžvilgiu,  „išeina į gerą“,  nes priešingu atveju turėtume mažus atlyginimus, nemažai bedarbių, o dėl infliacijos būtų vien  euras kaltas.
    Nors euro įvedimas  šalies ekonomikai būtų naudingas, bet pono R.Šarkino ir kai kurių politikų tvirtinimas, kad jo dėka šiandien turėtume mažesnę infliaciją, yra elementaraus ekonominio dėsnio nesuvokimas, nes atviroje rinkoje  kainos priklauso ne nuo valiutos, bet nuo pasiūlos ir paklausos. Euro įvedimą artimiausiais metais, nepasikeitus valdžiai,  galime užmiršti, bet reiktų pasvarstyti kokios galimybės  yra pagerinti dabartinę ekonominę ir socialinę padėtį.

    Ekonominės padėties gerinimui lemiamą įtaką turi BVP augimas, kuris paskutiniais metais viršijo visas prognozes. Nors daugelis šalies ir užsienio ekspertų  prognozavo „ūkio perkaitimą“, o jau  nuo kitų metų numato staigų  ekonominės plėtros kritimą, šiems scenarijams nėra pagrindo, jei vyriausybė vykdys ekonomine logika pagrįstą ir socialiai orientuotą politiką.  Nusimato ir lėtesnis  BVP augimo tempas dėl pasiekto aukštesnio ekonomikos išsivystymo lygio,  dėl ribotų gamybinių pajėgumų rezervų,  ypač darbo jėgos, mažėjančios paklausos būstams, o tuo pačiu ir statybos paslaugoms, o taip pat dėl galimai lėtėjančio  vartojimo augimo  kreditų pagalba.

REKLAMA

Tačiau šių faktorių poveikis gali būti žymia dalimi kompensuojamas padidinus darbo našumą, išnaudojant „Mažeikių naftos“ gamybinius pajėgumus po atlikto remonto, efektyviai   panaudojant ES  finansinę paramą (taip pat ir 2006 m. neišnaudotą),  toliau gana sparčiai augant  vartojimui, jei bus ženkliai sumažintas gyventojų pajamų mokestis, ypač mažoms pajamoms.

    Sveikatos apsaugos sistema yra nepatenkinama ne vien dėl nepagrįstai mažų atlyginimų medicinos darbuotojams, dėl ko turime didelę  emigraciją ir paplitusį  kyšininkavimą. Ikšioliniai sveikatos apsaugos reformos žingsniai yra neefektyvūs, ne tik personalo atžvilgiu – trūksta, ypač provincijoje, ne tik modernios įrangos, bet  ir geresnės darbo organizacijos. Todėl teikiamos medicininės paslaugos  daugeliu atvejų yra  ne tik nepatenkinamo lygio, bet jų dažnai reikia  laukti ištisas savaites ar net mėnesius.

Valstybinės sveikatos apsaugos sistemos kritišką situaciją demonstruoja  siūlymas įvesti papildomą, iš pacientų kišenių apmokamą  sveikatos draudimą,  kuris išliktų varguolių svajone. Premjero siūlymas  padidinti alkoholio akcizą ir per numatomas 100 mln. Lt pajamas iš dalies prisidėti  prie tokio modelio finansavimo,  nėra nei tinkamas, nei pakankamas  receptas problemos sprendimui. Realiai pagerinti medicininių paslaugų  kokybę įmanoma ne procentais, bet realiai didinant  jų finansavimą.

REKLAMA

    Tarp svarbiausių trūkumų švietimo ir mokslo srityje tenka įvardinti tai, kad didžiausias  prioritetas skiriamas ne studijų ir mokslo kokybės gerinimui, bet jų apmokėjimui. Tuo tarpu  toleruojama absurdiška situacija: beveik kiekvienam abiturientui suteikiama galimybė  įgyti abejotinos kokybės aukštojo mokslo diplomą. Tuo būdu  „diplomuotųjų“ pasiūla žymiai viršija atitinkamų darbuotojų poreikį,  iššaukia emigraciją arba  nepasitenkinimą darbu, žemesnės nei savo bent teorinės  kvalifikacijos.

Tuo pat metu, priešingai nei  kitų šalių „normaliose“ švietimo sistemose, atsiranda  didelis studentų trūkumas kolegijose ir analogiškose profesinio mokymo įstaigose, kuris pasireiškia ir atitinkamų specialistų trūkumu. Rezultatas yra paradoksalus, nes, pavyzdžiui,  eiliniai statybos darbininkai uždirba žymiai daugiau nei medicinos, švietimo ir mokslo bei kultūros sferų  diplomuoti specialistai.

Kitas paradoksas yra, kad valdžia aukštosioms mokykloms leidžia  piktnaudžiauti autonomijos sąvoka, kuri, kaip kitose valstybėse, negali galioti atlyginimams, kuriuos apmoka mokesčių mokėtojai. Toleruojama absurdiška situacija, nes pagal šį savitarnos principą kai kurių rektorių ir prorektorių  uždarbiai gali  dešimteriopai viršyti dėstytojų atlyginimus, kai kurių mokslinių institutų direktoriams suteikta galimybė, su jiems pataikaujančių  pavaldinių (tarybų narių) pagalba, staigiai pasidvigubinti atlyginimus. Išvada aiški: reikia  keisti švietimo ir mokslo ministerijos  vadovybę, įgyvendinti efektyvias reformas, pasinaudojant pozityvia pažangių valstybių patirtimi.

REKLAMA

Socialinėje srityje pakanka politikų tuščių kalbų apie socialinės atskirties mažinimą, o būtina  pradėti  įgyvendinti realią,  socialiai orientuotą politiką, kurios pagrindu turėtų tapti, kaip visose socialinės gerovės valstybėse – įgyvendintas PGPM.

Nors Socialdemokratų partijos siūlomas modelis yra unikalus, primityvus ir nepakankamas, bet jo kryptis yra teigiama. Tačiau  žinant dabartinių, dosniai finansuojamų  parlamentinių partijų vadovų poziciją, jis  neturi šansų. Nors PGPM įvedimas daugumai partijos narių būtų naudingas, bet tik ne dideles pajamas gaunantiems partijų bosams, kurie nekantriai laukia jiems anksčiau žadėtų dosnių „biudžeto dovanų“.  Norėdami diskredituoti socialiai orientuotą politiką ir jos šalininkus, sudarančius ES gyventojų daugumą, jos priešininkai pasitelkia pavydo argumentą. Tuo siekiama pateisinti savo socialinį šaltį, godumą ir  egoizmu dvelkiančią filosofiją.

Laiko klausimas, kada dauguma rinkėjų suvoks PGPM esmę bei naudą ir atras jį nuosekliai propaguojančią Lietuvos socialdemokratų sąjungą (LSDS). Deja, tai vienintelė partija, kuri  vadovaujasi socialdemokratiniais principais, kai tuo tarpu dalis buvusios Socialdemokratų partijos narių,  karjeros sumetimais,  susijungė su  buvusių komunistų partija  – LDDP, jai  nepagrįstai dovanodami Lietuvos socialdemokratų partijos vardą.  

Norbertas Penkaitis yra Lietuvos Socialdemokratų sąjungos narys

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų