Vilija Ramanauskienė
Artėjant Lietuvos pirmininkavimui Europos Sąjungos (ES) Tarybai, į mūsų šalį vis dažniau užsuka aukštų svečių. Viena po kitos Lietuvą lanko ir Europos Parlamento delegacijos. Vidaus rinkos ir vartotojų reikalų komiteto delegacija susitiko su prezidente, ministrais, Seimo nariais, verslo organizacijų atstovais. Komiteto pirmininko Malkolmo Harboro „Europos klubas“ pirmiausia paklausė apie iššūkius Lietuvai vartotojų teisių srityje.
Iššūkis valstybei – ilga siena
„Mes tiesiog toliau kovosime už vartotojų teises. Tikimės pasirašyti susitarimą dėl geresnės produktų saugos tuo metu, kai Lietuva pirmininkaus ES. Susitarimas ne tik dėl pačios saugos, bet ir užtikrinimo, kad produktai, patenkantys į mūsų rinką, atitinka Europos Sąjungos reikalavimus“, – sakė svečias. Dėl to bus bandoma susitarti Lietuvos pirmininkavimo metu. O ką Lietuva turėtų padaryti norėdama pagerinti vartotojų teises? „Nežinau, ar Lietuva susiduria su tomis pačiomis problemomis kaip ir kitos šalys. Manau, kad yra esminis bendras tikslas – ar užtenka informacijos apie produktus.
Lietuva turi ilgą sieną su trečiosiomis šalimis, todėl gali būti keliami klausimai dėl produktų, įvežamų iš tų šalių. Turime būti tikri, kad tie produktai atitinka europietiškus standarus. Jie privalo būti patikrinti ir pažymėti pagal keliamus reikalavimus. Manau, tai iššūkis Lietuvai“, – sakė komiteto pirmininkas M.Harboras. Jis viliasi, kad už tai atsakingos atitinkamos Lietuvos tarnybos suvokia dėl to joms kylančią atsakomybę.
Lietuvai negailėjo komplimentų
Svečiui paliko gerą įspūdį susitikimas su ministrais ir viceministrais, taip pat specialistais, kurie žino, kokie įsipareigojimai jų laukia: „Jie pasirodė gerai pasiruošę pirmininkavimo iššūkiams, detaliai žino situaciją.“ Su Lietuvos valdžios atstovais pašnekovas aptarė būsimo pirmininkavimo problemas, taip pat naujus teisės aktus, kurie turėtų padėti verslui Europoje. „Labai malonu, kad šiuos klausimus Lietuva įtrauks į pirmininkavimo ES darbotvarkę“, – džiaugėsi M.Harboras.
Ar komitetas turi receptų, kaip skatinti smulkųjį ir vidutinį verslą? „Mūsų darbas – gerinti verslo aplinką. Svarbiausia verslui suteikti kuo daugiau galimybių. Tai pradėjome pirmininkaujant Airijai. Ypač siekiame padėti smulkiajam paslaugų verslui, kad žmonės, norėdami pradėti tokį verslą kitoje šalyje, susidurtų su kuo mažiau biurokratinių ir teisinių kliūčių. Taigi reikia sukurti bendras draugiškas taisykles, kurios būtų draugiškos ir smulkiajam verslui“, – sakė pašnekovas. Komitetas turėjo vilčių tai padaryti pirmininkaujant Airijai, tačiau nespėjo, tad darbai bus tęsiami jau su pirmininkaujančios Lietuvos pagalba. Mūsų šalies prezidentė Vidaus rinkos ir vartotojų reikalų komiteto pirmininkui teigė jaučianti asmeninį suinteresuotumą, kad toks tikslas būtų įgyvendintas antrą šių metų pusmetį. Naujai rengiama direktyva labiau padės smulkiajam verslui, ypač iš paslaugų srities, pridūrė pašnekovas.
Pavyzdžiui, dizaino technologijų, rinkodaros ar kitų paslaugų teikėjams. „Norint pradėti tokį verslą kitoje šalyje, reikia stengtis, kad jis susidurtų su kuo mažiau biurokratinių ir teisinių kliūčių. Vilniuje lankėmės IT centre, nustebau pamatęs, kaip viskas išvystyta, kaip inovatyvios kompanijos kuriasi ir plečiasi. Tikimės, kad jiems padės mūsų kuriami instrumentai“, – komplimentų mūsų šaliai negailėjo svečias. O gal M.Harborą kas nors nemaloniai nustebino? Jis teigė gerai nežinantis vietinio konteksto: „Tačiau europinės politikos klausimais jūs pasiruošę. Visgi pirmininkaujančiai šaliai teks suktis greitai, nes į jūsų pusmetį įeina vasaros atostogos ir Kalėdos. Tad laiko bus mažai.“
Ginčus spręs ne tik teisme
Susitikime su komiteto pirmininku dalyvaudamas Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas pastebėjo, kad labai svarbi Europos Komisijos iniciatyva dėl alternatyvaus ginčų sprendimo bei elektroninio ginčų sprendimo: „Didelė dalis vartotojų sudaro sandorius elektroninėje erdvėje. Lietuvai tai taip pat labai svarbu, nes mes esame aktyvūs internetinėje erdvėje.“ Todėl tikimasi, kad elektroninių ginčų sistema padės išspręsti neretai kylančias problemas. Iki šiol Lietuvoje tokios sistemos nebuvo. Remiantis direktyva, ginčą galės spręsti alternatyvi institucija – arbitražas ar kt.
Patys vartotojai dėl to apsispręs. Asmenys patys kreipsis į tokius subjektus. „Tai atpalaiduos teismus, taip pat ir nuo papildomų kaštų. Bus galima spręsti įvairius ginčus išvengiant teismo. Galbūt abi puses tokia institucija ir sutaikytų“, – svarstė pašnekovas. ES valstybės narės turės užtikrinti, kad į tokį ginčų sprendimo subjektą būtų galima kreiptis ir elektroninėmis priemonėmis. Prekių kainos, viešieji pirkimai – šias aktualijas Seimo nariai taip pat aptarė su svečiu iš Europos Parlamento.