Apie aplinkosaugininkų planuojamus vykdyti automobilių patikrinimus ir tai, ar griežtos baudos padės, naujienų portalo tv3.lt laidoje „Dienos pjūvis“ diskutuoja aplinkos ministras Simonas Gentvilas ir žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius Vitoldas Milius.
Vitoldai Miliau, ši tema tikrai sulaukė didžiulio visuomenės susidomėjimo. Vieni piktinasi, keikia, kiti palaiko tą tvarką ir giria, ką jūs manote apie tai?
V. Milius: Normalu, kad vieni mano vienaip, kiti kitaip, nes čia tokios visiškai vienos tiesos turbūt nėra. Viena tiesa yra turbūt tokia, kad nė vienas normalus žmogus nenori kvėpuoti nešvariu oru arba važiuoti, matyti, jausti paskui dūmijantį automobilį. Aš netikiu, kad yra nors vienas žmogus, kuris tam pasakytų liuks.
Reiškia, dalis žmonių absoliučiai, be jokių išlygų palaiko šį projektą. Aš, jeigu ir turėčiau pastabų, tai tikrai ne idėjai, o projektui. Projektas prasidėjo nuo tam tikros komunikacijos, kuri pakankamai stipriai išgąsdino žmones, nes žmonės gyvena, kaip gyvena, važiuoja su tokiomis mašinomis, kokias turi, ir dalis jų Lietuvoje yra tikrai labai senos, Lietuvos parkas yra pakankamai senas – 15 metų, sakykime. Dabar naujai registruojami automobiliai šiek tiek naujesni, bet jie irgi gali turėti tų pačių problemų, kurios čia buvo įvardintos ir bus tikrinamos.
Pagrindiniai baubai buvo keli: naujai atsirandantis stabdytojas kelyje, mums nepažįstamas, aplinkosaugininkai, ne policija, ne dar kažkas. Mes žinome, kad mus gali stabdyti, jei aš blogietis, jei važiuoju išgėręs, jei viršiju greitį, mane gali sustabdyti ir aš žinau, jog aš turiu taip nedaryti. Dabar, kai mane stabdo dar viena institucija ir aš nežinau, už ką tiksliai galiu būti nubaustas, nes neturiu aš to alkotesterio mašinai, ar ji tarši, ar ne, tai čia truputėlį įvedė tokio nerimo.
Kitas dalykas, kuris buvo pačioje pradžioje – teigiama, kad iš karto bus atimama techninė apžiūra, sakoma, kad vos ne iš karto kviečiame tralą, tempiame. Po to dabartiniame plane atsirado 48 valandos, kad per jas reikia susitvarkyti automobilį. 48 valandos yra mažai. Dėl to, nes 48 valandų taisyklę gali sugalvoti tik žmogus, kuris paspirtuku važinėja ir nieko nežino apie automobilius, nes taip greitai autoservise automobilio nespėsi susitvarkyti tam tikrais atvejais <...>.
Ir dar vienas niusansas, kad techninė apžiūra naikinama už vieno varžto neprisukimą. Tai reiškia, jei tas automobilis teršia ir iš jo laša vienas lašelis alyvos, tai jau iškart yra naikinama visa apžiūra, nors gal reikėjo ten 3 minučių pakelėje priveržti tą vieną varžtelį. Tai irgi trikdo žmones, tarsi tai neteisybė, pinigai, bauda, dar gaišti laiką reikia <...>.
Ministre, 48 valandos susitvarkymui, jeigu nepavyksta – naikinama techninė apžiūra. Iš kur ta logika 48 valandų, ar viskas čia gerai su tuo?
S. Gentvilas: Visų pirma, negąsdinkime visų eismo dalyvių. Pagal mūsų nuotolinius matavimus, maždaug tik kas 40-as automobilis Vilniaus gatvėse yra viršijantis teršalų išmetimo normą, čia toks sąlyginis skaičius. Tai tikrai čia nėra masinis dalykas.
O kada ta techninė apžiūra bus naikinama, tai čia tikrai diskusijų klausimas. Vėlgi, yra tikslas miestuose turėti tvarkingus automobilius, tai galima eiti į kompromisus, prailginti laiką nuo 48 valandų iki 2 savaičių arba dėl baudų, kad pirmą kartą būtų įspėjimas.
Bet iš esmės tikslas – turėti švaresnes transporto priemones gatvėse. Mes su ekspertais esame pasiruošę tame dalyvauti, todėl net nuo sausio 1 dienos atsiradus galimybei tikrinti, na, mes vis dar diskutuojame, dar nepradedame patikrinimų gatvėse.
Tai tos 48 valandos dar nėra nubrauktas brūkšnys, gali dar keistis?
S. Gentvilas: Taip, bet, žinote, yra labai daug žmonių, kurie rašo man asmeniškai laiškus, kokia čia tvarka, bet nėra daug žmonių, kurie rašytų ir sakytų, kad jie pakovoja už gamtą ir mano švarų orą. Kai yra nešvarus oras, tai neidentifikuosi, kuris čia automobilis, tu tiesiog eini Vilniaus ar kito didmiesčio gatve – blogai su oru, bet kas kaltas <...>?
Ta sistema susikalibruos kažkuriuo metu, atsiras proporcingas laikas, proporcingos baudos, bet mums reikia išlipti iš to paralelinio pasaulio, kad pas mus važiuoja techniškai netvarkingi, baltais dūmais dūmijantys, išpjaustytais katalizatoriais automobiliai ir jie per techninę apžiūrą praeina apsukdami techninę apžiūrą, o po to du metus eisme dalyvauja.
Per šiuos pereinamuosius metus mes tikrai surasime optimalų sprendimą.
Gegužės mėnesį pradedate tikrinti, tai kada bus konkretūs sprendimai dėl laiko, dėl baudų?
S. Gentvilas: Mes kitą savaitę turime tokį pasikalbėjimą Seime su Aplinkos apsaugos komitetu, Teisės ir teisėtvarkos komitetu, pasižiūrėsime, kas yra proporcingas laikas. Vėlgi, tikslas nėra atimti darbo ar gyvenimo priemonę [automobilį], bet mes turime pradėti apie tai kalbėti ir transporto taršos problema egzistuoja ir ji tiesiogiai žudo.
Jeigu klimato kaita, anglies dvideginio išmetimai į aplinką sukelia globalius procesus, tai tarša Vilniuje, senamiestyje, pusmečiu sumažina žmogaus gyvenimo laiką, nes Vilnius yra užterštas, Kaunas irgi <...>.
Vitoldai, kai kurie Seimo nariai piktinasi, kad vieni aplinkosaugininkai be policijos tikrai neturėtų stabdyti automobilių, ką jūs apie tai galvojate?
V. Milius: Na, ta tvarka nėra nauja, eilę metų turbūt keletą kartų tokių projektų yra buvę ir tais senais laikais. Beveik visais kartais aplinkosaugininkai dirbo sykiu su policija ir, aišku, kad žmonėms kyla stresas. Net pakalbėjęs su savo žmona, ji sako, kad ji bijo policininko, nors mums įprasta, kad policininkas gali stabdyti. Beje, nelabai ir įprasta, nelabai ir atsimenu stabdantį policininką, nes ta institucija tarsi pereina prie išmaniųjų kamerų ir žmogaus ten nėra.
Tai dabar randame baubą aplinkosaugininką, čia galbūt buvo truputėlį komunikacijos problemų pradžioje, nes žmonės demonizavo tą pasakojimą, kad jiie važiuos Labanoro girioje viduryje nakties, žiemą, su dviem vaikais, sustabdys kažkokie žali miškininkai, atims iš jo mašiną ir jam pėsčiomis reikės eiti į Vilnių. Na, galima gi išgalvoti, sukurti tokią pasaką, nors nei kas taip darys, nei kas taip stabdys.
Bet kad žmonėms, vairuotojams tas sustabdymas kelia stresą ir buvimas kaltu nežinia, dėl ko, nes kai tu viršiji greitį, tai tu šiek tiek žinai, kad jį viršijai, jei tu važiuoji išgėręs, tai tu irgi žinai, jog tu važiuoji išgėręs.
Čia tu gali nežinoti visko ir, aišku, kad čia yra komunikacijos dalykas. Jeigu tokių laidų bus daugiau ir Simonas pasakos, kaip yra iš tikrųjų ir koks yra tikslas, kad tai nėra tikslas iš visų atimti technines apžiūras, tų baubų bus mažiau, bet kai komunikacijos nėra labai daug, tai tada žmonės patys visko prisigalvoja.
Ir aš mačiau keletą vaizdo įrašų, laidų, kaip iš Aplinkos apsaugos agentūros žmonės beveik nė į vieną klausimą normaliai neatsakė, na, tiesiog neatsakė. Buvo užduotas klausimas, trynė, nutrynė, numuilino ir taip liko toks pakabintas. Tai jei taip paliekame, automatiškai žmogus susigalvos, paskui tą susigalvojimą visi greitai paskleidžia aplinkui ir taip gaunasi, kad gaunami tie ne teigiami laiškai.
Visą laidą žiūrėkite straipsnio pradžioje.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!
Kiekviena diena lėktuvai ant Lietuvos pila nuodus , aplinkos apsaugos ministerijos klerkai neziuri o dangų kad nematytu baltu juostu. Sako atneškite mums nuotraukas .
Miškai kertami todėl užterštumas padidėjęs kartais .