Naujųjų mokslo metų proga pedagogai parsineša glėbius gėlių, netrūksta sveikinimo kalbų, bet po jų prasideda kasdienybė ir rūpesčiai, kurių kasmet vis daugėja. O šiais metais dar ir švietimo ir mokslo ministrė nuliūdino mokytoją ir apkartino rugsėjo šventę, pareiškusi, kad pedagogų atlyginimai nuo rugsėjo 1 dienos, kaip buvo žadėta, nebus keliami.
Eilinis „siurprizas“
Švietimo ir mokslo ministrė p. R. Žakaitienė nuomonę keičia ar pažadų nevykdo ne pirmą kartą. Išgyrusi etatinio apmokėjimo įvedimo metodiką, staiga panoro ją keisti. Tokia pat situacija ir su mokyklų pertvarka. Nors ministrė buvo pareiškusi, kad pertvarka koreguotina, viskas vyksta kaip ir seniau, - situacija net dar blogesnė.
Tas pats ir dėl pažadų kelti mokytojų atlyginimus pedagogams šiais metais. Todėl esame priversti konstatuoti, kad tai profsąjungos ir ministerijos susitarimo laužymas. Na, o ko verta ministrės pareiškimo argumentacija, kad vienos valstybės tarnautojų grupės atlyginimų kėlimas yra priežastis nekelti atlyginimų pedagogams? Tai nieko daugiau, kaip bandymas supriešinti iš valstybės biudžeto atlyginimus gaunančių darbuotojų grupes.
Išvada viena – Švietimo ir mokslo ministerija nepadėjo reikiamų pastangų, nepateikė reikiamos argumentacijos nei Seime, nei Vyriausybėje, kad atlyginimų kėlimo pedagogams pažadai būtų įvykdyti.
Eksperimentai su mokytojais tęsiasi
Nuo šių metų rugsėjo pirmos dienos Švietimo ir mokslo ministerijos iniciatyva pradėtas dar vienas eksperimentas, kuris neva turėtų atskleisti būsimos mokytojų darbo apmokėjimo tvarkos pliusus ir minusus. Bet juk etatinio apmokėjimo privalumai ir trūkumai buvo gerai žinomi jau prieš penketą metų!
Ministerijos siūlymu mokytojo etatą sudarytų 30 pedagoginių valandų. Šalia to, mokytojas neva savo noru galėtų dirbti dar 6 kontaktines valandas virš 30 valandų.
Bet tai nieko naujo – mokytojo darbo savaitė kaip buvo, taip ir liktų tokia pat – 36 valandos. O nauja nebent tai, kad vietoje 18 kontaktinių valandų etate atsiranda net 26 valandos, ir tik 10 valandų skiriama kitiems darbams, kuriuos įvykdyti galima, kaip tos pačios ministerijos tyrimai rodo, per... 75 valandas!
Pagrindinis eksperimento tikslas – sutaupyti lėšų ir laikinai išspęsti mokytojų stygių. Niekam nė motais, kad dar labiau pablogės mokytojų darbo sąlygos ir moksleivių ugdymo kokybė. Mokytojo darbo kokybė kenčia todėl, kad jam užkrauta nepakeliama pareigų ir prievolių našta, o be to, ženkli dalis jo atliekamo darbo yra neapmokama. Jeigu bus įgyvendintas šis eksperimentas – tai mus nublokš penketą metų atgal. Atlyginimas nuo tokių eksperimentų nedidės, tik turėsime dar labiau pavargusi ir nusivylusį mokytoją, o jauni pedagogai bijos net pažiūrėti į mokyklos pusę.
Pažvelkim į praeitį
Negerai dairytis į praeitį, tačiau 2006 metais buvo padaryta daug gerų darbų, kurių užmiršti nereikėtų. Tačiau tai buvusio ministro R.Motuzo ir jo darnaus bendradarbiavimo su profsąjunga nuopelnas. Mokytojų atlyginimai vidutiniškai buvo pakelti 20 procentų. Į gerąją pusę pajudėjo ir ikimokyklinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo sistema. Jauniems mokytojams atsivėrė didesnės perspektyvos, nes jų atlyginimai buvo keliami ženkliau nei kitų. Pradėti pirmieji žingsniai mažinant klasėse ir mokyklose mokinių skaičių, buvo daug daroma, kad mokinio krepšelis būtų naudojamas pagal paskirtį. Džiaugėmės, kad galų gale pradėtas mokytojų darbų apimčių mažinimas. Na o profsąjungos ir ministerijos bendradarbiavimas vyko gana sklandžiai ir rezultatyviai.
Reikia pripažinti, kad tai liko praeityje, nes pasirašyti susitarimai, kurie pradėjo duoti vaisių, neįgyvendinami, nebetęsiama buvusi švietimo politika, paremta kokybės siekimu bei mokytojo prestižo grąžinimu į deramą vietą.
O dabar galima atsakingai pasakyti, kad mes,deja, regresuojam ir bloškiami keletą metų atgal. Liūdna, bet faktas!
Mieli mokytojai, pedagogai, švietimo darbuotojai, būkite aktyvūs, ginkite savo teises ir pasiimkite tai, kas jums priklauso! Negalime gyventi vien tik viltimis, kad valdžios pažadai kada nors bus išpildyti.
Susiklosčius tokioms aplinkybėms profsąjunga reikalauja, kad Švietimo ir mokslo ministerija peržiūrėtų savo sprendimą ir laikytųsi susitarimų tarp ministerijos ir profsąjungos. Jeigu nebus atsižvelgta į mūsų reikalavimą – pakelti 50 procentų mokytojų ir pedagogų atlyginimus, būsime priversti rengtis nepaklusnumo akcijoms ir streikui. Šias priemones aptarsime rugsėjo 20 dieną LŠDPS Koordinavimo taryboje.
Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas dr. A. Bružas