Lenino biusto galvos išpjova, R. Pakso apkaltos proceso grafinė išraiška ar Sokratas nuskusta barzda – tai keletas menininko Arūno Gudaičio Šiuolaikinio meno centre Vilniuje ką tik atidarytos piešinių ir instaliacijų parodos „Balta serija“ eksponatų pavadinimų.
Jaunas menininkas A. Gudaitis savo intriguojančią parodą pristatė birželio 13 dieną, penktadienį, tačiau pats tvirtina, kad ši legendomis apipinta skaičių simbolika tėra tik atsitiktinumas.
„Balta serija“ gimė dar praėjusiais metais, kai menininkas sulaukė kvietimo dalyvauti Taline (Estija) rengiamoje parodoje „Political/Poetical“.
„Parodos koncepcija man padiktavo tolesnį mąstymą, kūrinių logikos principą. Todėl visą kūrybą siūlau vertinti kaip juokingai rimtą arba rimtai juokingą“, – pasakojo A. Gudaitis.
Politikos atspindžiai
Ant baltų sienų, su baltais rėmais ir baltame fone eksponuojamų darbų motyvai paimti iš politikos, kasdienybės ir istorijos. Šalia sukabinti ir simboliški, ir gana tiesmuki darbai kviečia žiūrovą kurti savas istorijas, savaip dėlioti šių eksponatų prasmes.
„Balsas tyruose“
Iš sienos kyšantis vatos gumulėlis, fotografija su Sokrato gipsiniu biustu, kuriam skulptorius nuskuto barzdą, karpinys su šiuolaikine Brėmeno muzikantų versija – vienas ant kito sustatyti automobilis, motociklas ir dviratis, iš kartoninio kiaušinių dėklo pagamintas portretas, Lenino gipsinio biusto galvos skersinis pjūvis. Nušalinto Prezidento Rolando Pakso apkaltos proceso 4 valandų trukmės radijo transliacijos įrašo, sutraukto į vieną sekundę, grafinė išraiška pavadinta „Balsas tyruose“. Įspūdingai atrodo pagal kilpos rišimo schemą iš žmogaus plauko surišta kartuvių kilpa arba fotografija su sušukuotais kojų plaukais bei spaustuvėje išleistas tuščias dienraštis baltais puslapiais. Visa tai ir dar daugiau sugulė į „Baltą seriją“.
Siurprizai žiūrovams
Tokie skirtingi kūriniai, pasak autoriaus, yra tarsi metaforos, replikos ar komentarai – drastiškai pergaminti buvusios, esamos ar būsimos sistemos ir ideologijos ženklai.
Vienoje ekspozicijų salėje puikiausiai sutaria tai, kas yra sena ir nauja – dar nepamiršta praeitis ir planuojama ateitis.
„Sokrato biustas, kuriam menininkas nuskuto barzdą“
„Darbai tokie skirtingi todėl, kad kiekvienas jų galėtų būti vertinamas kaip savarankiškas atskiras vienetas, o tuo pačiu ir kaip mano idėjų visuma. Pagal tai, kaip mintyse sudėliojami šie eksponatai, atsiranda naujos prasmės, netikėtos sąsajos. Čia tampa labai svarbi žiūrovo reakcija į tokio mąstymo sukurtas staigmenas. Ir vis dėlto čia svarbiausia ne sąmojingumas, o žiūrovo sąmoningumas“, – paaiškina A. Gudaitis.