• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Švedas Johanas Rääfas labai nustebo, kai jo šeimos skalbimo mašina nustojo veikti praėjus vos keliems mėnesiams po to, kai baigėsi skalbyklės garantinio aptarnavimo laikas. 

Švedas Johanas Rääfas labai nustebo, kai jo šeimos skalbimo mašina nustojo veikti praėjus vos keliems mėnesiams po to, kai baigėsi skalbyklės garantinio aptarnavimo laikas. 

REKLAMA

„Tai buvo tikrai keista, nes ji nebuvo naudojama kiekvieną dieną ar net ne taip dažnai“, – sako 36 metų vyras iš Stokholmo, rašo BBC.

Kaip ir daugelis tėvų, J. Rääfo šeima skalbia gana dažnai, nes nuolat tenka plauti dviejų mažu vaikų drabužius. Be to, šeima naudojasi ir didesnėmis bendromis skalbimo mašinomis, esančiomis daugiabutyje, ir skalbimo mašina savo bute.

„Taigi, tai buvo problema, kurią reikėjo išspręsti, tačiau nebuvo taip, kad nuo jos priklausytų mano gyvenimas“, – juokiasi jis.

Vyras sumokėjo vietinei taisyklai 1500 Švedijos kronų (152 eurus), kad kitą dieną ji turėtų ir įmontuotų atsarginę dalį į skalbyklę. Vyras pasinaudojo Švedijos mokesčių lengvata, kuri perpus sumažina išlaidas taisant namų apyvokos daiktus.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau taisyti daiktus, kurie dažnai sugenda, nėra taip lengva, pigu ar net norima. Daugelis iš mūsų linkę pakeisti sugedusius įrenginius, užuot juos taisę.

REKLAMA

Pasak bendrovės „iFixit“, kuri kovoja už „teisę taisyti“ prietaisus, bent 30 proc. elektrinių ir elektroninių gaminių išmetami, kai jie vis dar gali būti pataisomi. Tokios šiukšlės tampa vienu iš sparčiausiai pasaulyje augančių atliekų srautų.

Daugelis klientų neremontuoja namų apyvokos daiktų vien todėl, kad pastaraisiais dešimtmečiais jie tapo labiau prieinami ir dėl to atsirado galimybė pirkti naujus, sako Thomasas Opsomeris, „iFixit“ atstovas.

REKLAMA
REKLAMA

Jis paskaičiavo, kad naujos skalbimo mašinos, atsižvelgus į infliaciją, kaina yra 10–20 kartų mažesnė nei būtų buvusi 1960-aisiais.

„Jei naujas prietaisas yra labai pigus, tada niekas nebenori taisyti sugedusio“, – sako jis.

Lundo universitete pietų Švedijoje tvaraus verslo tyrinėtoja Jessika Luth Richter sako, kad taip pat įvyko didelis kultūrinis pokytis tuo atžvilgiu, kaip vertiname turimus daiktus. Ji teigė, kad gyvename „greito vartojimo amžiuje“, kuriame prietaisai tapo „vienkartiniais“ ir yra „madinga pakeisti senus turimus daiktus naujais modeliais“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Prekės ženklai konkuruoja tarpusavyje ir siekia mus privilioti specialiais pasiūlymais ir greitomis pristatymo galimybėmis, kad paskatintų mus pirkti naujus produktus ir patenkinti savo norus.

Visgi, skalbimo mašinų gamintojai gali su tuo nesutikti. Didžiosios Britanijos įmonė „Ebac“ gamina skalbimo mašinas, kurios tarnauja 10 metų. Steigėjas ir generalinis direktorius Johnas Elliottas mano, kad dauguma skalbimo mašinų yra „gana gerai sukonstruotos“, tačiau abejoja pigiausiomis rinkoje esančiomis mašinomis.

REKLAMA

„Yra keletas pigių skalbimo mašinų – jas jie parduoda už mažesnę kainą, nei kainuoja mūsų mašinų komponentai. Tai daug ką pasako, ar ne?“ – sako jis.

Nors J. Rääfui Stokholmo kaimynystėje pavyko surasti įmonę, kuri galėtų sutvarkyti jo skalbimo mašiną, J. Luth Richter sako, kad visoje Europoje sumažėjo vietinių taisyklų dėl išaugusio žmonių apetito greitam vartojimui.

Tai reiškia, kad net klientams, norintiems gyventi darniau, gali būti sunku rasti vietų, kurios sutvarkytų sugedusius gaminius už prieinamą kainą. „iFixit“ tyrimai rodo, kad žmonės nenori mokėti remonto išlaidų, kurios sudaro daugiau kaip 30 proc. naujo produkto kainos.

REKLAMA

„Daugelis žmonių jaučia tai, kad nežino, kiek kainuos remontas, ir nežino, kada prietaisai bus pataisyti. Ir būtent dėl to perkami nauji namų apyvokos daiktai“, – pritaria Švediškų prietaisų įmonės „Electrolux“ vadybininkas Månsas Ljungmarkas.

Bendrovė aktyviai bando paskatinti daugiau klientų taisyti sugedusius gaminius, nes bando tapti tvaresniu verslu. Ji padidino savo išteklius, kad galėtų klientams internetu ar telefonu padėti patiems atlikti paprastus remonto darbus. Be to, ji testuoja 175 eurų dydžio fiksuoto mokesčio remonto paslaugas keliose Švedijos dalyse ir Danijoje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Mes rizikuojame, nes kai kurie remonto darbai yra brangesni, o kiti – pigesni, bet norime įgalinti taisymą“, – sako M. Ljungmarkas. Jis sutinka, kad ši iniciatyva gali sumažinti pelną, gaunamą iš naujų pardavimų, tačiau tikisi, kad verslas ilgalaikėje perspektyvoje gaus naudos, „kurdami lojalumą ir pasitikėjimą“.

Kitas būdas yra gamintojų baudimas dėl sąmoningo keblių produktų kūrimo, kuriuos sunku pataisyti. ES ką tik įsigaliojo naujas įstatymas, įpareigojantis įmones tiekti atsargines mašinų dalis iki 10 metų ir kurti ilgaamžiškesnius produktus. Reikalavimai taikomi skalbimo mašinoms, indaplovėms, šaldytuvams ir apšvietimui. Remontas turėtų būti įmanomas naudojant dažniausiai naudojamas priemones ir nepažeidžiant gaminio.

Kampanijos „Teisė taisyti“ dalyviai sako, kad tai žingsnis teisinga linkme.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų