Lėktuvo avarija yra kiekvieno keliautojo košmaras. Turbulencija su didele jėga vožia kūną atgal. Užkandžių vežimėlis praskrenda pro nosį ir rėžiasi į galines duris. Lėktuvas nesustabdomai smenga žemyn, o tavo saugos diržas kaip tyčia yra užstrigęs tarp sėdynių. Prie pat veido nukrinta deguonies kaukė, tačiau nežinai, ką daryti, nes nekreipei dėmesio į prieš skrydį išdėstytą gelbėjimosi instrukciją. Šalia sėdintys keleiviai klykia taip smarkiai, kad nė negali girdėti mintyse kalbamo „Tėve mūsų...“.
Gera naujiena yra ta, kad lėktuvo katastrofos labai retai baigiasi keleivių žūtimi. Per dvidešimt metų – tarp 1980 ir 2000 m. – Jungtinėse Valstijose buvo užfiksuotos 568 lėktuvų avarijos ir tik kas dešimtas į jas patekęs keleivis žuvo.
Esama keletas svarbių taisyklių, padėsiančių išgyventi pakliuvus į tokią nepalankią situaciją kaip lėktuvo katastrofa. Savaime aišku, būti ramiam, išlaikyti šaltą mąstyseną ir neprarasti koordinacijos tokiomis sąlygomis yra nepaprastai sudėtinga. Tačiau tai esminiai principai, kurių reikėtų laikytis per lėktuvo avariją. Kita vertus, saugumui užtikrinti ne ką mažiau svarbus bagažo dydis, jo išdėstymas ir apranga. Tyrinėtojai taip pat mano, kad labai reikšminga ir sėdėjimo vieta.
Mitai ir tikrovė
Remiantis oficialiais šaltiniais, lėktuve nėra vienos saugiausios vietos, nes kiekviena katastrofa nėra tokia pati. Antra vertus, žurnalas „Popular Mechanics“ atliko išsamų tyrimą ir nustatė, jog keleiviai, sėdintys užpakalinėje orlaivio dalyje, turi 40 procentų didesnę tikimybę likti gyvi nei tie, kurie yra įsitaisę pirmose eilėse.
Prieš pradedant skrydį galima atlikti keletą paprastų procedūrų, itin padėsiančių per lėktuvo avariją.
Įlipus į lėktuvą siūloma atkreipti dėmesį į tai, kur yra du artimiausi išėjimai, o tada įsiminti atstumą kėdžių eilėmis iki jų. Tai padės tuo atveju, jai lėktuve dėl dūmų ar tamsos bus sunku susiorientuoti kur link eiti. Patariama mūvėti ilgas kelnes, būti apsiavus uždaro tipo batus ir vilkėti marškinius ilgomis rankovėmis. Tokia apranga turėtų šiek tiek apsaugoti nuo stiklo šukių ir kitų aštrių nuolaužų. Jei keliaujama su šeima, per skrydį vertėtų aptarti, kaip būtų elgiamasi, jei įvyktų kas nors nenumatyto. Jokiu būdu nereikėtų praleisti prieš skrydį išdėstomų gelbėjimosi planų. Ne visi lėktuvai yra to paties modelio ir ne visuose iš jų nelaimės atveju elgiamasi pagal tas pačias instrukcijas. Nukritus deguonies kaukei privaloma ją kaip įmanoma greičiau užsidėti, priešingu atveju rizikuojama greitai netekti sąmonės.
Daromos klaidos
Daugybė žmonių būtų likę gyvi per lėktuvų katastrofas, jei būtų vadovavęsi bent jau pačiais elementariausiais patarimais. Kaip jau rašėme, avarijos metu reikia stengtis išlikti ramiam ir nepanikuoti. Kai panikuojama, gali nepavykti atlikti net pačių primityviausių užduočių, pavyzdžiui, atleisti saugos diržą ar užsidėti deguonies kaukę.
Štai dar keli patarimai, padėsiantys ištverti ekstremalias situacijas.
Kilus gaisrui, reikia stengtis būti kaip įmanoma arčiau grindų. Nuodingi dūmai bei garai žmogų nužudys greičiau nei prie jo atslinks liepsna. Teigiama, jog pirmosios pusantros minučių prasidėjus avarijai yra pačios svarbiausios. Apskaičiuota, kad jei per tą laiką spėjama nusiraminti ir atlikti svarbiausius veiksmus, smarkiai išauga tikimybė likti gyvam. Vos tik lėktuvui nukritus ant žemės ir sustojus, būtina kuo skubiau iš jo pasišalinti, nes visuomet yra tikimybė, kad įvyks sprogimas. Primygtinai siūloma nevartoti alkoholio. Apgirtęs žmogus vangiau mąsto ir lengviau pasiduoda panikai. Evakuojantis nepatariama temptis bagažo. Jį reikėtų bandyti išsinešti tik pačiais būtiniausiais atvejais. Griežtai nerekomenduojama dar nepalikus lėktuvo prisipūsti automatinės gelbėjimosi liemenės. Ji smarkiai varžo judesius uždarose patalpose, ypač tokiose kaip lėktuvo kabina.
V. Karimovas