Automobiliais besidomintys vairuotojai jau pastebėjo, kad aplinkos temperatūrai dažniau jautrūs elektromobiliai, tačiau gerai įkaitus daugiau degalų pareikalauja ir vidaus degimo varikliais varomi automobiliai. Vis dėlto jų gali tiek ir neprireikti, jei pasitelksite kelias smulkias gudrybes, kurias siūlo šiuolaikiniai gamintojai ir kuriomis aš pats mielai pasinaudoju.
Straipsnio autorius – Vitoldas Milius
Kodėl kyla troškulys?
Daugelis dėmesingesnių vairuotojų yra pastebėję, kad termometro stulpeliui lipant virš 30 °C jų benzininiai ir dyzeliniai „žvėreliai“ tarsi labiau ištroškę. Kaip žmogus karštą dieną geria daugiau vandens, norėdamas atvėsinti kūną ir atstatyti skysčių balansą, taip ir varikliai prašo daugiau degalų.
Papildomos kalorijos jiems reikalingos todėl, kad padidėja darbo apimtys. Automobilis turi ne tik sukti ratus ir vežti poilsio išsiilgusius keleivius arčiau jūros ar ežero, bet ir juos atvėsinti. Tam pasitelkiami oro kondicionieriai – gerai žinomi energijos rijūnai. Ne kartą siekdamas elektromobiliais įveikti rekordinius atstumus, pasistengdavau išvengti oro kondicionavimo. O kiek gi konkrečiai jie prisideda prie benzininių ar dyzelinių variklių apetito?
JAV Aplinkos apsaugos agentūra yra paskaičiavusi, kad šalies vairuotojai kasmet sudegina apie 26,5 mlrd. litrų benzino vien tik oro kondicionieriams maitinti – tai sudaro maždaug 5,5 proc. tuo metu sunaudotų degalų. JAV Energetikos departamento duomenimis, itin karštomis dienomis kondicionieriaus naudojimas gali sumažinti automobilio ekonomiškumą net iki 25 proc. Tai ypač būdinga trumpoms kelionėms, kai transporto priemonė nespėja pasiekti optimalių salono ir variklio temperatūrų.
Kad būtų suprantamiau, pateiksiu pavyzdžių iš populiaraus kompaktiškų SUV segmento. Atnaujintas „Kia Sportage“ su švelniojo hibrido technologija įprastai sunaudoja 4,9 l/100 km benzino, tad ketvirtadaliu padidėjusios sąnaudos išaugtų iki 6,1 l/100 km. Hibridinio „Toyota RAV4“ apetitui šoktelėjus 25 proc., sąnaudos didėtų nuo 5,7 iki 7,1 l/100 km. „Nissan X-Trail“ vidurkis pakiltų iš 6,3 iki 7,9 l/100 km.
Ar tai daug, ar mažai, sprendžia kiekvienas individualiai. Trumpus atstumus riedantiems skirtumas gali pasirodyti nereikšmingas, tačiau dažnai ir toli keliaujantiems piniginėje gali susidėti apčiuopiama suma. Juos turėtų sudominti kelios gamintojų siūlomos gudrybės, leidžiančios ne tik važiuoti ekonomiškiau, bet ir užsitikrinti, kad ilga vasaros kelionė būtų komfortiška nuo pirmųjų kilometrų.
Pasirūpinkite iš anksto
Kas pirmiausia erzina karštą vasaros dieną sėdus į automobilį? Bent jau mane – įkaitęs salonas. Tuomet tenka arba palūkėti ir bent šiek tiek išvėdinti automobilį prieš pajudant, arba atkentėti pirmąją kelionės dalį, kol oro kondicionierius padarys savo darbą, – už tai susimokant papildomais keliais šimtais gramų degalų.
Veiksmingas sprendimas – iš anksto, nuotoliniu būdu atvėsinti saloną. Ir ne, tai nėra vien elektromobilių privilegija – šią funkciją jau siūlo ir dalis šiuolaikinių vidaus degimo varikliais varomų automobilių. Kaip tai veikia?
Pavyzdžiui, „Kia Sportage“ modelyje gamintojas integravo tokią technologiją. Įsidiegus programėlę „Kia Connect“ telefone ir ją susiejus su automobiliu, pakanka aktyvuoti funkciją
„Remote Climate“, ir salonas bus vėsinamas nuotoliniu būdu. Nesvarbu, kur esate – galite iš anksto parengti komfortišką aplinką kelionei nuo pirmųjų kilometrų.
Jei automobilyje tokios funkcijos nėra ir kelionę tenka pradėti įkaitusiame salone, pirmuosius kilometrus aš nuvažiuoju atvėręs langus ir nenaudodamas kondicionieriaus. Taip salonas išsivėdina, temperatūra šiek tiek nukrenta ir kondicionieriui vėliau veikti lengviau.
Taip pat nerekomenduoju persistengti ir su kondicionieriaus nustatymais – kuo žemesnę temperatūrą pasirenkate, tuo didesnė apkrova tenka šaldymo sistemai ir, savo ruožtu, varikliui. Siūlau nepamiršti oro recirkuliacijos funkcijos: uždarę oro apytaką tik salone, į vidų pumpuosite mažiau karšto lauko oro, tad kondicionieriaus kompresorius galės šiek tiek atsikvėpti. Aš šią funkciją dažnai renkuosi ne tik kelionėse, bet ir miesto spūstyse – ji leidžia nekvėpuoti priešais slenkančių automobilių išmetamosiomis dujomis ir taip nušauti du zuikius.
Mažos, bet svarbios detalės
Trečiasis žingsnis – oro ir riedėjimo pasipriešinimo mažinimas. Patariu išvėdinus saloną nepamiršti uždaryti langų, kai įsibėgėjate iki greitkelio greičio. Atidaryti langai didina aerodinaminį pasipriešinimą, todėl auga degalų sąnaudos. Varikliui tenka daugiau „prakaituoti“ įveikiant oro srautus, ir šis efektas stiprėja didėjant greičiui.
JAV automobilių asociacijos skaičiavimais, atidaryti langai miesto spūstyje kainuoja mažiau degalų nei įjungtas kondicionierius. Tačiau autostradoje, pasiekus maždaug 90 km/val. greitį, vėjo pasipriešinimo įveikimas pradeda „suvalgyti“ daugiau degalų nei įjungtas kondicionierius. Taigi mieste galite važiuoti su skersvėju, o magistralėje langus verčiau užverti.
Dar viena detalė, padedanti valdyti degalų sąnaudas, – tinkamas padangų slėgis. Nors padangos yra vienintelė vieta, kur automobilis liečiasi su kelio danga, vairuotojai dažnai pamiršta reguliariai patikrinti jų slėgį.
Tai ypač svarbu prieš ilgas keliones. Automobilių naudojimo vadovuose, taip pat ant degalų bako dangtelio ar vairuotojo durelių statramsčio esančiuose lipdukuose nurodoma, koks slėgis turi būti palaikomas skirtingomis sąlygomis. Netinkamas slėgis didina riedėjimo pasipriešinimą, todėl varikliui tenka dar viena našta, reikalaujanti papildomų degalų, nors spaudžiant pedalą jos taip akivaizdžiai ir nepajusite.
Važiuojant įkaitusiu asfaltu padangų karkasas labiau įšyla, todėl slėgis jose taip pat šiek tiek keičiasi. Be to, pilnutėliame keleivių ir bagažo prikrautame automobilyje slėgį dažnai tenka padidinti, kad padangos netaptų dar vienu pretendentu į papildomus degalų gurkšnius.
Gyvenimą palengvina tai, kad daugelyje šiuolaikinių automobilių įdiegtos padangų slėgio stebėjimo sistemos. Jos pačios slėgio nesureguliuoja, tačiau įspėja apie akivaizdžiai netinkamą. Tokiuose modeliuose kaip minėtasis „Sportage“, „Toyota RAV4“ ar „Peugeot 3008“ ši technologija perspėja vairuotoją tiek apie per didelį, tiek apie per mažą slėgį.
Rekomenduoju naudotis visomis galimybėmis, kurias mums suteikia automobilių gamintojai. Keliaukime patogiai ir efektyviai!