Nuo susijungimų iki technologinių mainų
Viena iš pastaruoju metu daugiausiai dėmesio sulaukusių temų – „Honda“ ir „Nissan“ derybos dėl galimo susijungimo. Nors procesas dar tik pradiniame etape, pats faktas rodo, kaip net istoriniai konkurentai ieško bendrų sprendimų.
Tokie junginiai nėra naujiena – daugelis šiandien veikiančių koncernų valdo po kelias ar keliolika prekių ženklų, dalijasi platformomis, varikliais, transmisijomis. Toks modelis leidžia gaminti daugiau, efektyviau ir pasiūlyti vartotojams daugiau technologijų už mažesnę kainą.
Tačiau pastaruoju metu bendradarbiavimas vyksta ir tarp skirtingų koncernų. Gamintojai, kurie anksčiau būtų laikyti tiesioginiais konkurentais, ieško būdų dirbti kartu.
Nauja partnerystė: KGM ir BYD
Vienas ryškiausių naujausių pavyzdžių – Pietų Korėjos gamintojas „KG Mobility“ (anksčiau – „SsangYong“) ir Kinijos elektromobilių lyderis BYD. Įmonės sudarė strateginę partnerystę, kurios pagrindu KGM elektrifikuos savo modelius pasitelkdama BYD baterijų technologijas. Šios technologijos leidžia pasiūlyti itin ilgas garantijas – iki 1 milijono kilometrų.
Panašiai veikia ir „Volkswagen“ bei „Ford“ partnerystė. „Volkswagen Amarok“ modelis sukurtas „Ford Ranger“ pagrindu, o „Ford Explorer“ elektromobilis Europoje gaminamas ant „Volkswagen MEB“ platformos, naudojant vokiškus komponentus.
Partnerystes renkasi ir aukštesnės klasės gamintojai. Pavyzdžiui, „Mercedes-Benz“ A klasės modeliuose montuojami benzininiai ir dyzeliniai varikliai yra sukurti kartu su „Renault“. Nors „Mercedes-Benz“ garsėja didesnio darbo tūrio varikliais, plačiam modelių asortimentui reikalinga įvairi jėgainių gama, kurią vienam gamintojui išlaikyti tampa vis sudėtingiau.
Elektrifikacija spartina bendradarbiavimą
Vienas pagrindinių veiksnių, skatinančių gamintojus ieškoti partnerių – elektrifikacija. Nors perėjimas prie elektromobilių vyksta jau daugiau nei dešimtmetį, jis vis tiek laikomas didžiuliu pramonės lūžiu. Naujieji žaidėjai, tokie kaip „Tesla“ ar BYD, greitai įsitvirtino rinkoje būtent todėl, kad nuo pat pradžių kūrė automobilius kaip elektrinius, o ne adaptavo esamas platformas.
Žurnalo „Auto Bild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius pažymi, kad seniesiems gamintojams teko spręsti sudėtingą uždavinį – elektrifikuotis, bet kartu išlaikyti vidaus degimo variklius.
„Tesla gerą elektromobilį padarė dėl to, kad jį ir kūrė kaip elektromobilį, o ne elektrinį motorą į vidaus degimo platformą įkišo“, – sako V. Milius.
Pasak jo, kol kas vidaus degimo varikliai pasaulyje vis dar dominuoja, todėl artimiausiais dešimtmečiais pramonėje reikės visų pavaros tipų – nuo benzininių ir dyzelinių variklių iki įvairių hibridų bei elektromobilių.
„Kuo važiuosime po 10–20 metų? Bendra automobilių pasaulio nuomonė yra tokia, kad bus visos dabar esančios jėgainės. Dar kurį laiką – tikrai.“
Specializacija tampa pranašumu
Ekspertas pažymi, kad gamintojai vis dažniau renkasi specializaciją: vieni kuria pažangias baterijas, kiti – efektyvesnius degimo variklius. Tai lemia natūralią kooperaciją: įmonės, kurios nespėja ar negali visko vystyti savarankiškai, bendradarbiauja su tomis, kurios jau turi sprendimus.
„KG Mobility“, ilgą laiką gaminusi vidaus degimo varikliais varomus SUV, dabar pasitelkia BYD technologijas. Tai leidžia jiems kurti elektromobilius, kaip „Torres EVX“, be būtinybės investuoti milžiniškus resursus į baterijų ar elektros motorų tyrimus.
„Kiekvienas renkasi savo kelią, nes visko patempti negali. Gal tik patys didžiausi – „Volkswagen“ ar „Toyota“ – gali bandyti aprėpti viską, bet ir tai nebus lengva“, – sako V. Milius.
Galutinis tokio bendradarbiavimo rezultatas – naudą gauna vartotojai. Technologijos, kurios anksčiau buvo brangios ar ribotos, tampa prieinamos ir mažesnių prekių ženklų pirkėjams.
„Prabėgo tie laikai, kai benzingalviai viską vertino pro autentikos prizmę. Automobilius vis vien gauname kaip sumuštinį iš skirtingų ingredientų, tad galiausiai laimi vartotojai, nes gauna geresnius gaminius už priimtiną kainą“, – apibendrina V. Milius.