• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

„Noriu motociklo.“ Labai elementariai skambanti frazė iki tol, kol nepamatai kiek jų yra. Sportiniai, „Naked“, Enduro, „Touring“ ir dar eilė kitų. Vieni geba spjaudytis ugnimi trasoje, kiti kaip tankai gali važiuoti per žvyrkelį, o treti tokie pat draugiški kaip elektrinis paspirtukas.

7

„Noriu motociklo.“ Labai elementariai skambanti frazė iki tol, kol nepamatai kiek jų yra. Sportiniai, „Naked“, Enduro, „Touring“ ir dar eilė kitų. Vieni geba spjaudytis ugnimi trasoje, kiti kaip tankai gali važiuoti per žvyrkelį, o treti tokie pat draugiški kaip elektrinis paspirtukas.

REKLAMA

Sportiniai motociklai – adrenalinas ant ašmenų

Tai viena patraukliausių, bet kartu ir sudėtingiausių motociklų kategorijų. Sportiniai motociklai pasižymi preciziškai sukalibruota važiuokle, didelio darbinio tūrio varikliais ir konstrukcija, kuri iš esmės yra orientuota į trasą, o ne miesto eismą. Pradedantiesiems dažnai tai atrodo kaip svajonė, tačiau realybėje šio tipo motociklas reikalauja daugiau nei tik noro važiuoti.

Sportinių motociklų atsiradimas susijęs su gamintojų siekiu perkelti dalį lenktyninių technologijų į serijinę gamybą. 9-ojo dešimtmečio pabaigoje tokie modeliai kaip „Suzuki GSX-R750“ arba „Honda CBR600F“ pradėjo siūlyti gatvėms pritaikytus motociklus, kurių konstrukcija buvo tiesiogiai paremta sportiniais prototipais. Šie modeliai buvo lengvi, galingi ir manevringi.

REKLAMA
REKLAMA

Tipinis sportinis motociklas turi žemai nuleistą vairą, aukštai esančias kojų atramas ir palenktą sėdėjimo poziciją. Tokia filosofija leidžia geriau paskirstyti svorį ir pasiekti stabilumą posūkiuose važiuojant dideliu greičiu. Pakaba – standi, reguliuojama. 

REKLAMA

Varikliai – dažniausiai keturių, dirbantys aukštomis apsukomis. 600 cm³ klasės modeliai generuoja 100–120 AG, o 1000 cm³ – jau 180–220 AG. Didžiausia galia pasiekiama aukštuose sūkiuose, o tai reiškia, kad žemame sūkių diapazone motociklas reaguoja vangiai, bet staiga tampa agresyvus peržengus 8000–9000 aps./min. ribą. Pradedantiesiems tai – pavojinga zona, nes reakcija į akceleraciją tampa staigi, o stabdymas reikalauja tikslumo.

REKLAMA
REKLAMA

Rinkoje egzistuoja du pagrindiniai sportinių motociklų pogrupiai:

  • Vidutinės klasės modeliai (300–500 cm³): skirti besimokantiems, turi saikingesnę galią, mažesnį svorį, lankstesnį valdymą. Tarp jų – „Kawasaki Ninja 400“, „Yamaha R3“, „KTM RC 390“.
  • Aukštos klasės modeliai (600–1000 cm³ ir daugiau): siūlo geresnę dinamiką, bet reikalauja ir atitinkamų įgūdžių. Tarp jų – „Yamaha YZF-R6“, „Honda CBR1000RR“, „Ducati Panigale V4“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Touring“ – komfortas be kompromisų

„Touring“ tipo motociklai sukurti ne trumpam važiavimui į darbą, o kelionėms, kurios matuojamos šimtais ar net tūkstančiais kilometrų. Ši klasė orientuota į maksimalų patogumą ir važiavimo stabilumą, o kartu su ja vystėsi ir sportiškesnis, lengvesnis šios šeimos variantas – „Sport-touring“.

REKLAMA

„Touring“ tipo motociklų ištakos siekia XX a. vidurį, kai motociklininkai pradėjo ieškoti galimybių važinėti ne tik savaitgaliais, bet ir leistis į tolimesnes išvykas. Tokie modeliai kaip „BMW R75/5“ ar „Honda Gold Wing GL1000“ pradėjo diktuoti naujus komforto standartus: didesni degalų bakai, integruotos bagažinės, reguliuojami vėjų stiklai, sėdėsenos ergonomika.

REKLAMA

„Sport-touring“ klasė apima tokius modelius, kurie sukuria kompromisą tarp sportiškos važiuoklės ir kelioninio komforto. Jie lengvesni, lengviau valdomi mieste, bet vis dar pakankamai patogūs ilgesnėms išvykoms. Tipiniai modeliai turi galingus keturių cilindrų eilėje variklius, mažesnes vėjo apsaugos zonas, nuimamą bagažo įrangą. 

Ką verta išbandyti?

Touring klasė:

  • „Honda Gold Wing“ – technologinis kelionių etalonas, 6 cilindrų opozicinis variklis, elektroninė pakaba, komfortas kaip automobilyje.
  • „BMW R1250RT“ – pažangus „Boxer“ variklis, aktyvi važiuoklė, puikiai subalansuotas ilgoms kelionėms.

Sport-touring klasė:

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
  • „Yamaha Tracer 9 GT“ – trijų cilindrų variklis, sportiška pakaba, patogi sėdėsena.
  • „Kawasaki Ninja 1000SX“ – pasižymi sportišku charakteriu, tačiau išlaiko kelionėms reikalingą patogumą

„Cruiser“ ir „Chopper“ tipo motociklai – kuomet rūpi pati kelionė, o ne galutinis tikslas

Šie motociklai skirti tiems, kurie mėgsta važiuoti be skubos, neskaičiuodami sekundžių iki kito posūkio. Juose svarbiausia – važiavimo pojūtis, patogumas ir išraiškingas dizainas. „Cruiser“ ir „chopper“ tipo modeliai dažniausiai pasirenkami dėl stabilumo, klasikinės išvaizdos ir galimybės ramiai keliauti asfaltuotais keliais be papildomų iššūkių.

REKLAMA

Pagrindiniai bruožai – žema sėdėsena, ilgesnė važiuoklė, minkšta pakaba ir V formos dviejų cilindrų varikliai, kurių galia pateikiama nuo pačių žemiausių apsukų. Tai leidžia važiuoti nedideliu greičiu, bet išlaikant stabilų tempą. 

Važiavimo padėtis taip pat savita – kojos dažnai ištiestos į priekį, vairas – aukštesnis arba plačiau atvertas. Tokia ergonomika tinka lėtam važiavimui tiesiomis atkarpomis, tačiau posūkiuose ir stovint vietoje šie motociklai manevruoja sunkiau.

REKLAMA

Dėl nedidelės prošvaisos šie modeliai netinka keliauti nelygiais keliais ar staigiai įveikti gulinčius policininkus – dugnas lengvai kliudo kelio paviršių.

Nors abu tipai dažnai painiojami, tarp jų yra esminių skirtumų:

  • „Cruiser“ – tai serijinės gamybos motociklas, pritaikytas patogiam važiavimui mieste ir užmiestyje. Jame akcentuojamas komfortas ir praktinis naudojimas.
  • „Chopper“ – tai rankų darbo arba smarkiai modifikuotas motociklas. Jo konstrukcija dažnai perdaroma: ilginama priekinė šakė, nuimamos papildomos dalys, keičiamas rėmas. Tokie motociklai labiau tinkami parodoms ar pasirodymams, bet ne kasdieniam naudojimui.

Modeliai, į kuriuos verta atkreipti dėmesį

Pradedantiesiems:

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
  • „Honda CMX500 Rebel“ – lengvas, žemas, lengvai valdomas, tinka mokymuisi.
  • „Kawasaki Vulcan S“ – siūlo komfortišką ergonomiką, skysčiu aušinamas variklis, galima reguliuoti vairo ir sėdynės poziciją.
  • „Yamaha XV950“ – klasikinis, bet šiuolaikiškas cruiser'is trumpoms kelionėms 

Pažengusiems:

  • „Harley-Davidson Street Bob“ – su didelio tūrio varikliu, skirtas tiems, kurie jaučiasi tvirtai valdydami masyvesnį motociklą.
  • „Indian Scout“ – galingas, solidžiai pagamintas cruiser'is, su aukštos kokybės apdaila ir išskirtiniu dizainu.

REKLAMA

Enduro ir Adventure tipo motociklai – ten, kur kelias baigiasi

Šie motociklai skirti ne asfaltui – bent jau ne vien jam. Jie sukurti tiems, kurie nori nuvažiuoti toliau nei baigiasi kelio ženklai, nebijodami žvyro, miško takų ar kalnų kelių. Enduro ir Adventure kategorijos dažnai minimos greta, tačiau jos nėra tapačios: jų paskirtis, konstrukcija ir vairavimo patirtis skiriasi.

REKLAMA

Enduro motociklas yra artimiausias motokroso ir bekelės sporto pasauliui. Jo pagrindinis tikslas – pravažumas nelygiuose paviršiuose: miško keliukuose, purve, stačiuose šlaituose ar žvyro trasose. Dėl to šie motociklai yra labai lengvi, turi aukštą prošvaisą, siauras padangas su giliu protektoriumi, o sėdynė – aukšta ir siaura.

Adventure motociklai (kartais vadinami „ADV“) sukurti ilgiems maršrutams mišriomis kelio sąlygomis. Jie gerokai sunkesni už enduro modelius, bet už tai siūlo didesnį komfortą, geresnę vėjo apsaugą, didelius degalų bakus ir galimybę vežtis bagažą. Tai motociklai, kuriais galima pervažiuoti žemyną – tiek asfaltu, tiek žvyrkeliais.

REKLAMA
REKLAMA

Pradedantysis motociklininkas turėtų įvertinti, kokio tipo važiavimas jam iš tiesų aktualus. Jei domina bekelė, miško keliukai, rekomenduotina pradėti nuo lengvo enduro modelio, kuris leidžia saugiai mokytis valdyti motociklą neasfaltuotose vietose.

Jei tikslas – tolimesnės kelionės, kuriose bus ir žvyro, ir asfalto, geresnis pasirinkimas būtų mažesnio darbinio tūrio adventure modelis, kuris bus stabilesnis, bet dar ne per sunkus valdymui.

Rekomenduojami modeliai

Lengvesni adventure tipo modeliai (tinkami pradedantiesiems):

  • „KTM 390 Adventure“ – vieno cilindro, manevringas, tinkamas mokytis.
  • „BMW G 310 GS“ – patikimas, kompaktiškas, su didele prošvaisa.
  • „Honda CB500X“ – dviejų cilindrų, sklandus, subalansuotas važiuoklės darbas tiek mieste, tiek už jo ribų.

Klasikiniai enduro modeliai:

  • „Yamaha WR250F“ – sportinis, bet patikimas enduro motociklas.
  • „Honda CRF300L“ – universalus, tinka tiek bekelei, tiek paprastam naudojimui.
  • „KTM EXC 250“ – orientuotas į rimtesnius bekelės iššūkius.

„Naked“ ir „Street“ tipo motociklai – unikalūs ir dinamiški

Naked (angl. „nuogas“) motociklai gavo savo pavadinimą dėl to, kad jų kėbulo konstrukcija – itin atvira. Jie neturi aerodinaminių aptakų, būdingų sportiniams modeliams, todėl variklis, rėmas, priekinė pakaba ir kiti techniniai mazgai būna atviri. Tačiau po šiuo minimalistiniu dizainu slepiasi vieni universaliausių ir vairuotojui draugiškiausių motociklų.

REKLAMA

Naked klasės motociklai pasižymi vertikalia sėdėjimo padėtimi, kuri leidžia važiuoti patogiai, gerai matyti aplinką ir lengvai reaguoti į eismo situacijas. Dėl mažesnio svorio ir pakankamai trumpos ratų bazės jie lengvai valdomi, o jų konstrukcija paprastesnė nei sportinių ar kelioninių modelių.

Varikliai dažniausiai vidutinio darbinio tūrio – nuo 300 iki 800 cm³. Didesniuose modeliuose montuojami dviejų arba keturių cilindrų agregatai, kurie užtikrina tiek pakankamą dinamiką, tiek taupų degalų naudojimą kasdieniam eismui.

Važiuoklės nustatymai dažniausiai orientuoti į miesto ir užmiesčio eismą, o ne trasą – pakaba minkštesnė nei sportiniuose modeliuose, bet standesnė nei kelioniniuose. Stabdžių sistemos dažnai turi ABS, tačiau retai būna papildytos pažangesnėmis elektroninėmis pagalbinėmis sistemomis.

Modeliai, kuriuos verta svarstyti

Pradedantiesiems:

  • „Yamaha MT-07“ – dviejų cilindrų, lengvas, sklandus variklio darbas, tinkamas įvairiam važiavimui.
  • „KTM 390 Duke“ – vieno cilindro, kompaktiškas, aštrus, tačiau prognozuojamas.
  • „Honda CB500F“ – patikimas, neutralaus charakterio motociklas mokymuisi ir kasdienai.
  • „Suzuki SV650“ – dviejų cilindrų V formos variklis, geras galios ir valdymo balansas.

Pažengusiems:

REKLAMA
  • „Yamaha MT-09“ – trijų cilindrų variklis, ryškesnis charakteris, bet reikalaujantis daugiau dėmesio.
  • „Ducati Monster 937“ – sportiškas valdymas, pažangios technologijos, bet brangesnis išlaikymas.

Motoroleris – kasdieninis mobilumas 

Motoroleriai – tai pats lengviausias ir racionaliausias motociklų tipas pradedantiesiems. Ypač tiems, kurie gyvena ir važinėja mieste. 

Jie dažniausiai turi mažo darbinio tūrio (50–300 cm³) variklius, mažesnius ratus, žemą sėdynę ir uždarą transmisiją, todėl ir valdomi nepaprastai lengvai.

Populiarūs modeliai

  • „Honda PCX125“ – labai ekonomiškas, patikimas, lengvas ir manevringas – idealiai tinka miestui.
  • „Yamaha NMAX 155“ – šiek tiek galingesnis, pasižymi gausia komforto įranga.
  • „Vespa GTS 300“ – klasikinio dizaino motoroleris su unikalia konstrukcija, žvaliu varikliu, tačiau jis taip pat brangesnis už daugelį analogų. 

Išrinkite „Tautos motociklą“

Konkursas „Lietuvos metų motociklas“ – nuo 2023 metų Lietuvos žurnalistų autoklubo organizuojamas projektas. Šalyje surengti rinkimai parodė, kad Lietuvoje iš tiesų trūko tokio formato projekto, mat jis sulaukė didžiulio susidomėjimo tiek iš motociklų gamintojų atstovų, tiek iš motociklininkų bendruomenės, o prie konkurso atidarymo šventės vartų nusidriekė netgi spūstys.

Balandžio 29-ą paskelbtas „Lietuvos metų motociklo 2025“ rinkimų startas, o kartu visi „plieninių žirgų“ gerbėjai kviečiami ne tik stebėti, kam profesionalų komisija skirs aukščiausius įvertinimus, tačiau ir patiems prisidėti prie rinkimų. 

Kaip ir praėjusiais metais, motociklininkai ir motociklams prijaučiantys kviečiami tv3.lt portale atiduoti savo balsą labiausiai patinkančiam modeliui ir taip išrinkti vienintelį, kuris labiausiai nusipelnė „Tautos motociklo 2025“ vardo.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų