• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Ar žinote, kad nuo š.m. liepos 1 d. pagal ES Europos Parlamento ir Tarybos Elektros direktyvą (2003/54/EB), Jūs, kaip vartotojas, galite pasirinkti elektros tiekėją? O kaip manote, ar Lietuvoje įmanoma pasirinkti iš ko pirkti elektros energijos paslaugas? Panašu, kad atsakymas bus neigiamas. Deja, ir ateityje, mes negalėsime pasinaudoti šia ES mums suteikta teise.

REKLAMA
REKLAMA

Įsigaliojusios Elektros direktyvos tikslas – užtikrinti nediskriminuojamą prieigą prie elektros perdavimo ir paskirstymo sistemų ir sudaryti galimybes vartotojams laisvai rinktis tiekėjus, o tiekėjams - laisvai tiekti elektros energiją vartotojams.

REKLAMA

Elektros direktyva įpareigoja ES valstybes nares garantuoti paskirstymo sistemos operatorių ir elektros gamybos (tiekimo) bendrovių savarankiškumą, ypač atsižvelgiant į jų elektros gamybos ir tiekimo interesus. Ši direktyva reikalauja sukurti savarankiškas elektros gamintojų ir perdavėjų valdymo struktūras, pirmiausiai nurodydama teisinio atskyrimo būtinumą (savininkas gali likti tas pats, tačiau administravimas, sprendimų priėmimas turi būti savarankiški).

REKLAMA
REKLAMA

Deja, oficialūs Lietuvos pareigūnai, agituodami už dabartinį Atominės elektrinės įstatymą, sąmoningai ignoravo perspėjimus dėl galimų numatomo sukurti nacionalinio investuotojo statuso prieštaravimų ES Elektros direktyvai.

Europoje rinkos prieiga įmonėms įgyvendinta 2004m. liepos 1 d. ir ankstesnė Elektros direktyvos įgyvendinimo patirtis išryškino  spręstinas problemas:
- išliko sena nacionalinių ir regioninių monopolijų rinkos struktūra;
- vertikaliai integruotos įmonės (gamintojai, tiekėjai ir skirstytojai) nesuteikė prieigos naujiems rinkos dalyviams.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

2007 metų sausio mėn. Europos Komisijos Tarybai ir Europos Parlamentui pateiktame komunikate dėl Dujų ir elektros vidaus rinkos perspektyvos siūlomi du pagrindiniai būdai minėtoms problemoms elektros energijos rinkoje spręsti:
1. Nuosavybės atžvilgiu atskirti perdavimo sistemos operatorių veiklos rūšis - tiekimo ir elektros gamybos įmonėms negalėtų priklausyti bent kiek didesnė perdavimo sistemos operatorių turto dalis;
2. Leisti veikti atskiriems energetikos tinklų operatoriams, energetikos tinklų naudojimą atskiriant nuo nuosavybės teisės į tinklų įrangą.

REKLAMA

Paskutinėje pavasario plenarinėje sesijoje Europos Parlamentas svarstė pranešimą dėl dujų ir elektros vidaus rinkos perspektyvų. Buvo pritarta perdavimo sistemų nuosavybės išskyrimo taikymui.

Šiuo metu vienuolikoje ES šalių jau pradėtas veiklos rūšių išskyrimo pagal nuosavybę procesas. Suomija jau visiškai atskyrė perdavimo tinklų nuosavybę. Ji teisiškai bei funkciškai atskyrė skirstomuosius tinklus.

REKLAMA

Noriu pabrėžti, kad dar 2006 m. pavasarį Komisija 17-ai valstybių narių, tarp jų ir Lietuvai,  išsiuntė 28 oficialius įspėjimo laiškus dėl netinkamo Elektros ir Dujų direktyvų perkėlimo į nacionalinę teisę, o Ispanijai - dėl netinkamo direktyvų taikymo. Nepateikusioms nacionalinių įgyvendinimo priemonių Ispanijai ir Liuksemburgui Komisija tęsia pradėtą procedūrą Teisingumo Teisme.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Todėl, jei bus nustatyta, kad Lietuvoje vietoj gamintojų, tiekėjų ir skirstytojų atskyrimo, vyksta monopolinė koncentracija, tai gali mūsų valstybei sukelti rimtų problemų statant naują atominę elektrinę.

Dr. Danutė Budreikaitė yra Europos Parlamento, Liberalų ir demokratų aljanso už Europą frakcijos narė.

Daugiau informacijos internete www.budreikaite.lt

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų